UX Design és Service Design az e-kereskedelemben

Új UX szolgáltatáscsomagok a Loginettől a tökéletes felhasználói élményért

2020-09-04

Az e-kereskedelemnek hatalmas lendületet adott a koronavírus - ami a boltbezárások következtében a fizikai vásárlások visszaesését hozta -, voltak, akik jobban kihasználták az ebben rejlő lehetőségeket, mások kevésbé. Az elmúlt időszak fejleményeit nézve világosan látszik, a bombasztikus ár aligha elegendő a potenciális vásárló becsalogatásához, megtartásához főként nem, a hangsúly a tökéletes felhasználói élményen (User Experience Design), a piaci igényekhez "szabott" termék, illetve szolgáltatáskínálaton (Service Design) van. Aki továbbra is versenyben akar maradni, annak az informatikai fejlesztésekre, a digitális szolgáltatásokra minden korábbinál nagyobb figyelmet kell szentelnie.

Az év második negyedévének adatai érdekes dolgokra világíthattak rá az egyes vállalatoknál. Világosan kiderült, hogy a friss, naprakész információk online megjelenítése, az új, illetve régi ügyfelekkel digitális térbe "szoruló" kapcsolattartás, a meglévő webáruházak használhatósága terén mennyire felkészült a cég. Ha 5 másodperc után a potenciális vevő távozott az oldalról, ha a vásárlási folyamat mindig ugyanott akadt el a webáruházban, akkor ezt aligha lehet elintézni azzal, hogy "mindez a látogató hibája, az oldalon minden világosan fel van tüntetve". 

A koronavírus lecsengését követően a vállalatoknak fel kell tenniük a kérdést: mennyire vizsgázott jól az online jelenlétük, min kell változtatniuk? Eljött-e az ideje annak, hogy új köntösbe öltöztessék a honlapjukat, átláthatóbbá tegyék a webáruházukat, naprakész információkkal töltsék fel az egyes aloldalakat, nagyobb figyelmet fordítsanak arra, hogy a vásárlók hogyan találják meg a honlapjukat (customer journey), illetve tüzetesebben megvizsgálják, a hozzájuk fordulók problémáira valóban a megfelelő megoldást kínálják-e?"

Sok cég utólag próbálja orvosolni a problémát, ahelyett, hogy előre gondolkodna. A jelenlegi helyzetben azonban ez nem működőképes. Ha most nem fordít kellő figyelmet arra, hogy üzleti modelljét, szolgáltatását innovatívvá tegye, akkor azt később csak nagyobb áldozatok árán tudja megtenni" - összegzi az elmúlt időszak tapasztalatait Biai Gergő, a LogiNet partnercége, a 22.design Product Designere.


Vásárlóbarát értékesítési felület UX szolgáltatáscsomagokkal

Az egyes vállalati igények lefedésére alakítottuk ki a 22.design-nal három UX szolgáltatáscsomagunkat, így az is megtalálja a számára megfelelő megoldást, aki kisebb módosításokat hajtana végre online megjelenésén, s az is, aki egy új szolgáltatás bevezetését tervezi.

1. UX Quick Fix

  • Mikor ajánljuk?

A jelenlegi helyzetben senki sem dőlhet hátra nyugodtan, hiszen folyamatosan érkeznek az új szereplők, új szolgáltatások jelennek meg a színen, s a régi ügyfelek megtartása aligha tarthatja növekedésben a céget. Egy gyors helyzetelemzésre, finomításokra meghatározott időszakonként érdemes időt szánni, hiszen egy ilyen lépéssel időben megakadályozhatjuk a nagyobb "félresiklásokat".

"A UX Quick Fix csomag a cégeknek amolyan "bevezetést" jelent a UX, Product Design világába. A legfeljebb egy hétig tartó munka során áttanulmányozzuk a vállalat webshopját, javaslatokat teszünk arra, melyek lennének azok az apróbb módosítások, amelyekkel komolyabb eredményt lehetne elérni, s ezeket meg is lépjük. Példaként tudnám említeni, hogy a honlap szövegezésében történő változtatás, avagy a webshopban feltüntetett képek jobb elrendezése is érdemben növeli a konverziót. A vállalatoknak azonban azt nem szabad elfelejteniük, hogy a projekt végeztével korántsem fejeződik be a munka, továbbra is elemezniük kell az adataikat, s ennek függvényében cselekedniük" –  hangsúlyozta Biai Gergő.

  • Milyen lépésekből épül fel a szolgáltatáscsomag?

A "UX Quick Fix" csomag keretében a 22.design szakemberei az adott weboldal, vagy webshop felületeit egy megadott szempontrendszer alapján elemzik, ezáltal feltárják annak használhatósági problémáit (heurisztikus elemzés), elemzik az adott ágazatban szereplő cégek digitális felületeit és folyamatait, feltérképezik a hibákat és versenyelőnyöket (versenytárs elemzés). Ezt követően javaslatokat tesznek a weboldal felépítésére, illetve a design tervekre (prototípus), melyek a honlap/app végső verzióját mutatják be képekkel, betűtípusokkal, illusztrációkkal és minden olyan vizuális elemmel együtt, mely a felhasználói felületen megjelenik (UI tervek).

A "UX Quick Fix" szolgáltatáscsomag elemeiről bővebb információt itt találhat.

A LogiNet-22.design "UX Quick Fix" keretében újította meg például az  Auchan Magyarország webshopját.


2. Redesign

  • Mikor ajánljuk?

Ha az elmúlt időszak adatai azt mutatták, hogy a vállalat online felületei elavultak, a frissítés halogatása a piaci versenyben történő lemaradást eredményezi, akkor a "Redesign" csomag (ennek időigénye 2-6 hónap) jelenti a megoldást.

"A jelenlegi helyzetben egy új webdesign-al nem tekinthetjük elintézettnek a dolgot. Lényeges a teljes üzleti modell, szolgáltatás áttekintése (Service, illetve Product Design), hiszen a komolyabb hiányosságok ez esetben mutatkoznak meg. Ehhez elengedhetetlen, hogy a cég nyitott legyen az innovatív gondolkodásmód felé" –  magyarázta Biai Gergő. 

  • Milyen lépésekből épül fel a szolgáltatáscsomag?

A szolgáltatás egy workshoppal indul, ahol körvonalazódnak az esetleges problémák, buktatók. Majd heurisztikus és versenytárs elemzéssel, az adott applikáció, illetve weboldal prototípusának kialakításával folytatódik. A prototípust használhatósági teszteknek vetik alá (usability test), azaz megnézik, hogy a felhasználók egy reprezentatív csoportja miként használja azt, ezzel lehetőséget adva arra, hogy még időben kiderüljenek a problémák. A szolgáltatáscsomag része a vizuális elemek módosítására tett javaslatok (UI tervek), illetve a fejlesztői support is. A design megvalósítása során ugyanis a UX és UI szakemberek szorosan együtt dolgoznak a fejlesztőkkel, ez kulcsfontosságú a projekt sikeressége szempontjából. 

A " Redesign" szolgáltatáscsomag elemeiről bővebb információt itt találhat.

A LogiNet-22.design "Redesign" keretében újította meg például az Office Depot webshopját, vagy az ELTE portált.


3.  Új szolgáltatás tervezése

  • Mikor ajánljuk?

Egy új vállalat piacra lépésekor, illetve az adott szolgáltatási paletta újragondolása esetén - például ha egy webshop már elérte korlátait - jelent hatékony segítséget a szolgáltatáscsomag, amelynek időigénye 3-6 hónap.

"Amikor a vállalat nulláról indul, lényeges, hogy egy fejlesztési, illetve design projekt keretében úgy rakja össze a termékdivíziót, határozza meg a szolgáltatásait, hogy az valóban az ügyfelek igényeire van szabva . A közös munkánk eredményeként biztos lehet abban, hogy olyan honlappal, applikációval, szolgáltatással jelenik meg a piacon, amire valóban szüksége van neki és a vásárlóinak is, többkörös tesztelésen esett át, innovatív, és versenyképes"–  hangsúlyozta Biai Gergő.

  • Milyen lépésekből épül fel a szolgáltatáscsomag?

Egy előzetes UX tanácsadással minimalizálhatja a vállalat az üzleti kockázatait és költségeit. A 22.design-LogiNet szakemberei által lefolytatott felhasználói és stakeholder interjúk segítségével világossá válnak a felhasználói igények, illetve az üzleti célok, folyamatok. A szakértők személyesen is "kiszállnak" a vállalathoz, ezáltal megismerik a valódi élethelyzeteket és problémákat, amelyekre digitális megoldásokat terveznek (Field Research). Ezt a folyamatot követi a heurisztikus és versenytárs elemzés, a prototípus készítése, amit több körös használhatósági teszt követ (usability test). A szolgáltatáscsomag része ez esetben is a vizuális elemek módosítására tett javaslatok (UI tervek), illetve a fejlesztői support.

A szolgáltatáscsomag elemeiről bővebb információt itt találhat.

A 22.design ilyen jellegű projekt keretében készítette el például a Wolters Kluwer Hungary Kft. webshopját.

Amennyiben többet szeretne kihozni webáruházából, a piaci lehetőségeket maximálisan kiaknázni, a vevőinek a tökéletes ügyfélélményt nyújtani, a LogiNet UX divíziója, a 22.design szakemberei a segítségére vannak. Vegye fel a kapcsolatot szakértőinkkel, hogy közösen megtaláljuk a legkedvezőbb megoldást.



Ingyenesen elérhető tippek a webáruházak növekedéséhez, applikációk indításához és fejlesztéséhez, hazai és külföldi esettanulmányokkal! A LogiNet a jelenlegi piaci helyzetre fókuszáló e-bookjában az említett témakörök mellett többek között arra is választ kapnak az érdeklődők, hogy miként szerezhetnek hosszútávú versenyelőnyt a UX, a Service Design és a mobil appok segítségével. Kiderül kinek, hogyan éri meg, illetve miért érdemes ezekkel a megoldásokkal foglalkoznia.

Az Ecommerce növekedés sikerkönyvet ITT töltheti le ingyenesen.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.