Webshop indítás: ezeket fontold meg platformválasztás előtt

Marketplace, bérelt webshop motor, vagy egyedi fejlesztésű rendszer?

2021-01-15

Az e-kereskedelmi szektor 2020. évét meghatározta a COVID-19: az online csatornák felé történő nyitás megkerülhetetlen. Egyes vállalkozásokat kényszer visz a webáruház nyitás irányába, ám akadnak olyanok is, akik az online térben komoly lehetőséget látnak. Webshop indításba kisebb büdzsé megléte esetén, kezdőként is bele lehet vágni, hiszen az online piacterek, illetve a bérelhető megoldások ezt lehetővé teszik. Ahogy fejlődik a vállalkozás az e-kereskedelem terén, úgy érdemes továbblépnie az egyedi igényekre szabott webáruház irányába. Előnyök és hátrányok: tippek, tanácsok a cikkben.

A pandémia nyomán a versenyben maradás záloga lett az online értékesítési csatorna megléte. Több olyan vállalkozás is döntési kényszerbe került, amelynek korábban nem szerepelt a webáruház nyitás a stratégiájában. Az e-kereskedelem szárnyalását látva ugyanakkor egyes cégek úgy is dönthetnek, kihasználják az ebben rejlő lehetőségeket, bővítik termékkínálatukat, új szolgáltatásokkal jelennek meg az online térben.


Webshop indítás gyorsan és olcsón?

Mi a legegyszerűbb és persze legolcsóbb megoldás arra, ha csak pár terméket szeretnél, gyors piacra lépéssel, online értékesíteni? Alighanem mindenkinek a Facebook, avagy az online piacterek, mint például az Amazon vagy eBay jutnak először az eszébe. Bár legtöbben C2C platformként tekintenek ezekre, az értékesítés a B2C szegmensben tevékenykedő kiskereskedőknek, illetve a gyártóknak, a termelőknek, a nagykereskedőknek is lehetőséget teremt az online értékesítés elindítására.

Az előnyei között első helyen kétségtelenül a költség szerepel: befektetés nélkül elindítható. Az üzemeltető tartja karban, fejleszti, reklámozza a piacteret, melyért cserébe a terméket feltöltő kereskedőtől előre meghatározott mértékű jutalékot kap minden egyes tranzakció, rendelés után.

A Facebook Marketplace például értékesítési díjat számol fel (ez szállításonként 5%, illetve a 8 dollár vagy kisebb értékű szállításoknál 40 dollárcent átalánydíj), ugyanakkor listázási díjakkal nem kell számolni, ami azt jelenti, hogy nincs limitálva a feltöltött készlet mérete. 

Bár az online piacterek esetében az Amazon, az Aliexpress, avagy a Wish a legnagyobb globális szereplő, egy hazai vállalkozás nagy valószínűséggel az itthoni piaci lehetőségeket veszi számba.

Hazánkban az eMAG üzemelteti a legnagyobb ilyen platformot (eMAG Marketplace), ahol több mint ötezer kereskedő kínálja termékeit. Az eMagon jellemzően azok vannak jelen, akik a piacteres megjelenést saját, egyéb értékesítési csatornái mellett, kiegészítő tevékenységként használják, nem rendelkeznek önálló webshoppal, és egy részük nem is tervezi annak létrehozását (forrás: GKI Digital és az eMAG kutatás).


Kinek éri meg az ingyenes / marketplace megoldás?

Az online piactér vonzerejét az alacsony belépési küszöb jelenti a vállalkozás számára: egy kész, jól működő rendszerhez csatlakozik, ami alkalmat adhat a külföldi terjeszkedésre is. Ugyanakkor fel kell arra készülnie, hogy a platform jóval kisebb teret nyújt a megkülönböztetésre, azaz márkaépítésre nem feltétlenül ez a legalkalmasabb megoldás. A piacterek egységes, formalizált megjelenést biztosítanak minden partnernek, gyakorlatilag nem, vagy nehezen alkalmazhatók az egyedi akciók és promóciók, a verseny szinte kizárólag ár alapon zajlik.

A piacterek előnyei:

  • Azonnali indulás: a platform adott, működik, csak a termékeinket kell feltölteni
  • Bizalom: a vásárlók bíznak a platformban
  • Adottak a vásárlók: a piactér egy már a piacra bevezetett szolgáltatás, amelyen ott vannak a vevők
  • Egyáltalán nem kell IT kérdésekkel foglalkozni

Az ingyenes piacterek hátrányai:

  • Nincs szabadsági fok: semmilyen egyedi funkció nem valósítható meg
  • Platform jutalék: a platformnak a vásárlások után jutalékot kell fizetni
  • Verseny más értékesítőkkel: a platformon belül is versenyzünk, akár fizetünk a megjelenésért
  • A vevőkapcsolat nem a miénk

Bérelhető webshop: kulcsrakész megoldás?

Kétségtelen, hogy egy saját webshop létrehozása és üzemeltetése több vállalkozásnak is problémát jelent, és itt nem elsősorban anyagi okok játszanak közre, hanem a munkaerő hiánya. Nincs sok alkalmazott, az adott feladatok, így a beszerzéstől kezdve a logisztikán át a marketing kampányokig, kevés fő között oszlanak meg.

Esetükben a webshop bérlés jöhet szóba: egy adott havidíjért cserébe szinte mindent kézhez kapnak (többek között fejlesztést, bővítményeket, tárhelyet, integrációt, sablonokat, karbantartást). Az alapfunkciókat tartalmazó csomagok jellemzően 3-5 ezer forinttól indulnak, a több funkcióval ellátott csomagok ennél drágábbak. 

A folyamatos karbantartással tehát nem kell a vállalkozásnak foglalkoznia, amely a bérelhető konstrukcióval az egyedi megoldás helyett egy jól bevált rendszert választ. A legtöbb bérelhető webshop összeköthető a raktározási, csomagolási és logisztikai feladatokat ellátó rendszerekkel (például Shipbob, Webshippy), mint ahogy az online számlázó rendszerekkel is (például Számlázz.hu, Billingo). Úgy tűnik, a konstrukció hazánkban bevált: 62 százalékos arányával a bérelhető platform a legnépszerűbb a webshopok között (forrás: Nagy Webshop Felmérés, 2019).

A bérelhető webáruházak között a Shopify a világ piacvezető motorja, míg a hazai piacon a Shoprenter és az Unas kínálja ezt a platformot.

A Shopify-t jelenleg több mint 1 millió működő webshop használja. Népszerűségéhez hozzájárul, hogy a bérelhető webáruházak közül ez a rendszer rendelkezik az egyik legintelligensebb termékkatalógus / termékváltozat kezelési megoldással. A Shopify előnyei között tartják még számon skálázhatóságát, valamint azt, hogy gazdag választék érhető el az alaprendszert kiegészítő applikációkból. A rendszer havidíjat és jutalékot számol fel

Ami a ShopRentert illeti, két hétig ingyen tesztelhető, számos funkcióval rendelkezik, 4 csomagból lehet választani, s csak havidíjat számol fel, jutalékot nem.


Kinek éri meg a bérelhető webáruház?

A platform ideális, ha gyorsan és költséghatékonyan akarunk piacra lépni és ezért készek vagyunk kompromisszumot kötni az igényeket illetően.

A bérelhető webshop előnyei:

  • Gyors indulás: erőforrást, pénzt és időt spórolhatunk a webáruház elindításakor
  • Jó alapfelszereltség: sok funkció, sok területen nyújtanak „általános alapfelszereltséget”, aminél sokszor nincs is többre szükségünk
  • Biztosítanak saját tárhelyet, van support és IT csapatuk, a fejlesztésük, frissítésük folyamatos
  • A webshop indítás egyszerűbb, összetettebb tervezési folyamatok nélkül megvalósulhat

A bérelhető webshop hátrányai:

  • Egyediség bemutatása: Az eladó kivételes piaci előnyének demonstrálása nehezen kivitelezhető:
    • Limitációk funkcionálisan és designban
    • A továbbfejlesztés, változtatások nem lehetségesek, vagy sokba kerülnek
    • Mindenkinél ugyanazok a funkciók / akkor is frissül, ha nem akarjuk
  • Integráció: nehezebben illeszthetőek harmadik féltől származó üzleti szoftverekkel
  • Általában hiányzó B2B funkciók és mobil app integráció

Mikor lépj tovább egyedi fejlesztés irányába?

A vállalat forgalom növekedésének egyik hozadéka, hogy elérheti azt a határvonalat, amikor a dobozos / bérelt megoldás már nem nyereséget hoz, hanem a cég ellen dolgozik. A meglévő rendszer bővítése időben és pénzben olyan ráfordítással járhat, amiért akár egyedi e-kereskedelmi szoftvert is kézhez kaphat.

Az egyedi fejlesztésű webshop megoldásokról a platformválasztásról szóló cikksorozatunk következő részében írunk bővebben.

Mit vegyél figyelembe platformválasztáskor?

  1. A legtöbb vállalkozó általában úgy indul neki az online térnek, hogy "szeretnék egy webáruházat". A webshop nyitásához azonban pár dolgot nem árt eldönteni.
  2. Vizsgáld meg az egyes platform típusok előnyeit és hátrányait, mikor, kinek éri meg az egyes típusokat választani, melyikkel jársz jól?
  3. Mérlegeld a kockázatokat! Milyen pénzügyi, technológiai, fejlesztő partner-választási szempontokat kell figyelembe venned webshop indításkor?
  4. Tervezz hosszú távra! Készíts elő hosszú távú stratégiát, ennek megfelelően építs ki e-commerce ökoszisztémát!
  5. Gondold át alaposan, mik az üzleti igényeid!
Olvasd el ezt is a témában:
Webáruház indítás: bérelt vagy egyedi rendszert válasszunk?
Milyen tényezőket mérlegeljünk webshop fejlesztéskor?

Mi teszi a dobozos / bérelt webáruházakat egyre drágább eszközökké a webáruház forgalmának növekedésével? Mikor és miért éri meg helyettük egyedi webáruház megoldásokra váltani, ökoszisztémában gondolkodni? Hasznos tanácsokat találhatsz ezen kérdésekre a LogiNet ingyenesen letölthető ebookjában, az Ecommerce növekedés sikerkönyvben.

Ecommerce növekedés sikerkönyv - ingyenes ecommerce ebook
 

A 80 oldalas kiadvány az online értékesítés rutinos szereplőit és új belépőit célozza meg: tíz év tapasztalatán, több mint 15 közép- és nagyvállalat példáján keresztül mutat iránytűt számukra a jelenlegi helyzetben. Az érdeklődő ingyenesen elérhető tippeket kap az ecommerce növekedéshez, illetve megtudhatja, milyen hosszútávú versenyelőnyt szerezhet a UX, Service Design és a mobil appok segítségével. Az "Ecommerce növekedés sikerkönyv" itt tölthető le a LogiNet honlapjáról.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.