Miért fontos, hogy a webáruház együtt tudjon növekedni a céggel?

Nyílt vagy zárt forráskódú webshop termék: előnyök és hátrányok

A hazai e-kereskedelmi piacon elmúlt egy évben lezajlott boom nyomán több vállalat is abban a helyzetben találhatja magát, amikor a meglévő bérelt platformja már nem támogatja webáruházának további növekedését. Mit tehet ebben az esetben? Milyen előnyökre tehet szert, ha nyílt és ha zárt forráskódú webshop terméket vezet be? Mikor érdemes egyedi fejlesztést igénybe venni? Előnyök és hátrányok: tippek és tanácsok a cikkben.

Magyarországon a webáruházak körében a bérelhető platformok a legnépszerűbbek (Forrás: Nagy Webáruház Felmérés, 2019), ám az online piac ugrásszerű növekedése több szereplőt is ráébreszthetett arra, hogy ezt már kinőtte. A rendszer bővítése időben és pénzben olyan ráfordítással járhat, hogy nem biztos, a jelenlegi rendszert érdemes tovább fejlesztenie.


Nyílt forráskódú webshop: fejleszthető, de keretek között

A vállalkozások többsége számára az első lépést az online piacterek, illetve a bérelhető megoldások jelentik a webáruházuk elindításához. Az evolúció következő szintjén a szabad vagy nyílt forráskódú (Open Source) webáruház található, amely ugyan fejleszthető termék, de nem azonos az egyedi fejlesztéssel. A nyílt forráskód azt takarja, hogy a szoftverek szabadon felhasználhatók, másolhatók, terjeszthetők, tanulmányozhatók és módosíthatók, forráskódjuk elérhető, és gyakran egy közösség fejleszti őket. Mindez egyúttal azt jelenti, hogy “bárki” hozzáfejleszthet, több paraméterezhető funkciót tartalmaz, számos harmadik fél által biztosított (3rd party) modul érhető el hozzá.

Világviszonylatban az egyik legnépszerűbb nyílt-forráskódú webáruház a WooCommerce, amely a magyar viszonylatban is népszerű WordPress tartalomkezelő rendszerre épül rá. Több bővítmény is elérhető hozzá, ám ezekre nincs igazán minőségbiztosítás, a szállító nem tud felelősséget vállalni érte, a jobb funkciók pedig fizetősek.

A Woocommerce kisebb projektekhez megfelelő választásnak tűnik, főként, ha egyedi igényekkel nem akarjuk bővíteni, fejleszteni. 

A WooCommerce mellett további nyílt-forráskódú motor a PrestaShop, a Zen Cart, az OpenCart, a Magento és a VirtueMart.

Nyílt forráskódú webáruház előnyei

  • Elterjedt rendszer (ha olyat választunk), lehet olyan munkatársakat találni, akik ismerik a platformot.
  • Kis / közepes átfutású projekt, még mindig viszonylag gyors egy egyedi rendszer fejlesztéséhez képest.
  • Terméket veszünk, tehát a funkciók adottak.
  • A költségek kontroll alatt tarthatóak (ha az igények nem nőnek meg).
  • Egyedi fejlesztések megvalósíthatóak, és mivel ezek kis terjedelműek, beláthatóak.

Nyílt forráskódú webshop hátrányai

  • Nincs dedikált fejlesztői segítség, mint egy bérelhető webshop esetében. Sok addicionális dolog tartozik hozzá: infrastruktúra, rendszergazda, programozó, stb.
  • Nagyon könnyű az igényeket akkorára hizlalni, hogy már nem éri meg ebben a szemléletben fejleszteni.
  • Rendkívül költséges a kompatibilitás megtartásával fejleszteni: az egyedi fejlesztésekhez csak a beszállító fog érteni, nehéz lecserélni; 3rd party modulok nem keresztkompatibilisek.
  • A bővítményekért és extra funkcióért fizetni kell.

Zárt forráskódú webáruház: ügyfélre szabottabb, de nagyobb a kitettség

A gyártói motorok esetében léteznek licencdíjas megoldások is, amelyeket "beszállítói” vagy „zárt forrású” szoftvereknek is nevezünk, mint például a Magento Commerce, a SAP Commerce, vagy a BigCommerce. Ez olyan programot takar, amelyet a tulajdonos-fejlesztő kizárólagos jogait fenntartó, a szoftver másolását vagy újrafelhasználását kizáró zárt licenc alapján bocsátottak ki. 

A szoftverért fizetni kell az ügyfélnek (licenszdíjak, support díjak), és a forráskódot sem kapja meg a vásárló, ami a nagyobb kitettség veszélyét rejti magában (csak a fejlesztők tudnak módosítani rajta, amennyiben azt kéri a megbízó).

A beszállítói (zárt forrású) termék mellett szól, hogy a tulajdonos-fejlesztő a termék minden részét ismeri és supportálja, egyedi fejlesztések elvégzésére alkalmasabb és biztonságosabb az üzemeltetés. Abban az esetben előnyös választás, ha a funkcionalitás, a termék erősségei, illetve a beszállító tudása illeszkedik a kereskedő céljaihoz.

Jellemzően itt találjuk a legnagyobb beszállítókat (például SAP, IBM, Salesforce, Oracle).


Mikor érdemes egyedi fejlesztést igénybe venni a webáruház készítésénél?

Ahogy fejlődik a vállalat az e-kereskedelem terén, úgy haladhat előre a platform evolúcióban is: a nyílt/zárt forráskódú szoftver standard bevezetése után a következő lépcsőfokot az jelenti, ha a nyílt vagy zárt forráskódú e-commerce terméket egyedi fejlesztésekkel egészíti ki, miután a meglévő termék az igényeket már nem fedi le.

Ez esetben olyan e-commerce szoftvert érdemes választani, ami “együtt tud növekedni” a vállalkozással: rugalmasan bővíthető egyedi funkciókkal, könnyen integrálható a különböző háttérrendszerekkel.

A rugalmasan továbbfejleszthető e-commerce szoftverek előnyei:

  • Bármely folyamat megváltoztatható, vagy egyedi funkciók / folyamatok adhatóak hozzá.
  • Szakértő UX designerek bevonásával tervezik őket, így kiemelkedő ügyfélélményt nyújtanak (könnyen áttekinthetőek, használhatóak, zökkenőmentes vásárlási folyamatot biztosítanak).
  • A konverziót ezzel a típussal lehet a leginkább maximalizálni.
  • Integrálhatóak profi ERP és CRM rendszerekkel.
  • Biztosítják azt a sebességet és stabilitást, amelyek a keresőoptimalizáláshoz (SEO) lényegesek.
  • Lehetséges e-commerce ökoszisztéma kiépítése, azaz a webshop bővíthető B2B platformokkal, partneri, viszonteladói portálokkal, mobil applikációval.

Hátrányai:

  • A költségek miatt csak nagyobb vállalkozásoknak ajánlott.
  • Nem csak beszállítói, hanem belső erőforrást is igényel.
  • Több dedikációt, figyelmet igényel: az egyedi rendszer több lehetőséget nyújt, de ezen a téren többet is igényel.
  • Ha rövid távú céljaink eléréséhez keresünk megoldást, jobban járhatunk egy bérelhető megoldással.
  • Kitettség a beszállító felé.
Hasznosnak bizonyulhat a LogiNet igényfelmérő kérdőíve, amiben összegyűjtöttük azokat a kérdéseket és szempontokat, amelyek segítenek az üzleti igény megfogalmazásában és a vállalkozás számára ideális e-commerce platform kiválasztásában. . Írj nekünk kapcsolati űrlapunkon, és elküldjük az e-commerce igényfelmérő kérdőívet!