Milyen tényezőket mérlegeljünk webshop fejlesztéskor?

Tippek a webáruház tervezésekor előforduló kockázatok mérséklésére

2020-10-01

Egy online értékesítési csatorna nyitásakor számtalan szempontot kell mérlegelnünk, hogy tudatosan dönthessük a webáruház elindításáról. Így át kell gondolni többek között a pénzügyi kockázatokat, a beszállítói partnerválasztást, a technológiát, a bejövő forgalmat, a marketing eszközöket, az emberi erőforrásokat. Tippek, tanácsok a webáruház készítésekor lehetséges üzleti kockázatok elkerüléséhez.

Egy új webshop fejlesztése, a meglévő rendszer átalakítása nem csupán lehetőségeket, hanem értelemszerűen kockázatokat is rejt magában. Milyen erőforrásigényekre lesz szükségünk a sikerhez, hogyan mérhetjük fel ezeket? Milyen belső folyamatokat kell fejlesztenünk?

Először is vegyük végig, melyek a legfontosabb kockázati források, amelyek webáruházunk készítésekor leselkednek ránk üzleti szempontból.


Online webshop indítás: fontos a megfelelő IT csapat kiválasztása

A webáruház indítása során a kockázatok között nem véletlenül említendő első helyen a partnerválasztásból eredő kockázat, hiszen ez alapvetően befolyásolja a projekt kimenetelét. Megeshet, hogy a cég nem tudja, mi alapján válassza ki a fejlesztő csapatot. Előfordulhat, hogy döntése nélkülözi az átgondoltságot, és olyan kis fejlesztő cég mellett teszi le voksát, amely nem képes együtt fejlődni a vállalkozással. A kis méretéből fakadóan nagyobb az esélye annak is, hogy a csapat időközben feloszlik, ami miatt megszűnhet a webshop rendszer támogatása.

Nem túl szerencsés az sem, ha a cég olyan fejlesztő partnert választ, amelynek webáruházi rendszere nem megfelelő technológiai oldalról. Egy jól működő webáruházban szükség lesz a rendelésfolyamathoz nélkülözhetetlen adatokra, amelyeket a különböző integrációk biztosíthatják: vállalatirányítási rendszer (ERP), ügyfélkapcsolati rendszer (CRM), marketing automatizációs rendszerek és társaik. Amennyiben ezek nem illeszthetők össze a fejlesztő cég e-commerce szoftverével, akkor nem tud eredményesen értékesíteni. Emellett problémát okozhat, ha nem megfelelő a webáruház tartalomkezelő rendszere, nem támogatja a keresőoptimalizálást, de még számos hasonló további szempont is felmerülhet.

A fejlesztőpartner felkérésénél éppen ezért mindig figyelembe kell venni a szaktudását, milyen területen specializálódott, milyen minőséget képviselnek a korábbi munkái, azaz milyen referenciával rendelkezik.


Hogyan mérsékeljük a webshop fejlesztéskor felmerülő technológiai és szoftverintegrációs kockázatokat?

Egy webshop fejlesztésekor vagy lecserélésekor problémát okozhat a hiányos dokumentáció. Amennyiben a leírásokat nem frissítette a vállalkozás, avagy időközben távozott a cégtől az a személy, aki a rendszer mindent pontját ismerte, akkor olyan háttérfolyamatok, rejtett funkciók kerülhetnek felszínre, amelyekre elsőre nem is gondolnának.

A tapasztalatok szerint kiemelkedően sok problémát okozhatnak a harmadik féltől származó üzleti szoftverek összekötése az adott cég webáruházával. Például különleges kosárkedvezményeket szeretne a vállalkozás új webshopjában biztosítani, ám hiába van ilyen funkció a webáruházban, ha az ERP vagy a hírlevél küldő rendszere nincs erre felkészítve, akkor adatok híján ez nem működhet.

A harmadik féltől származó szoftvereknél ráadásul teljesen egyedi, hogy az azokat készítő IT csapat mennyire gyorsan tud reagálni egyéni igényekre. Ha emiatt elakad egy fejlesztési folyamat, az elpazarolt munkaórák miatt jelentős extra kiadással számolhat a cég.


A gazdaságpolitikai és gazdasági kockázatokat sem szabad figyelmen kívül hagyni

A vállalkozásnak viszonylag kevés ráhatása van a gazdasági és gazdaságpolitikai kockázatokra, amelyek kormány- és adózáspolitikai döntésekből, a pályázati és támogatási források odaítéléséből vagy megvonásából is fakadhatnak. Ide sorolhatjuk a gazdasági változások hatásait, a társadalmi tényezőket, amelyek rányomhatják bélyegüket az online értékesítésre. Jó példa erre a koronavírus-járvány hatása, amely az e-kereskedelem megugrását hozta magával.

Milyen egyéb problémaforrás adódhat webáruház indításánál?

Miért okozhat problémát, ha a vállalat nem tud elegendő forgalmat terelni a webáruházába, tévesen méri fel a projekt idő- és erőforrásigényét, a megtérülés várható idejét, illetve, hogy ahhoz milyen további extra erőfeszítések szükségesek? Hogyan segíthet csökkenteni a webáruház fejlesztés üzleti kockázatait az e-commerce igényfelmérő tanácsadás?

A webáruház készítésnél felmerülő további lehetséges problémákról, így a hiányos tervezési folyamatokból, a csökkenő értékesítési volumenből eredő kockázatokról, illetve ezek megelőzéséről részletes információval szolgál a LogiNet ingyenesen letölthető e-book-ja, az "Ecommerce növekedés sikerkönyv".

Ecommerce növekedés sikerkönyv - ingyenes ebook
 

A 80 oldalas kiadvány az online értékesítés rutinos szereplőit és új belépőit egyaránt megcélozza: tíz év tapasztalatán, több mint 15 közép- és nagyvállalat példáján keresztül mutat iránytűt számukra a jelenlegi helyzetben. Az érdeklődő ingyenesen elérhető tippeket kap az ecommerce növekedéshez, illetve megtudhatja, milyen hosszútávú versenyelőnyt szerezhet a UX, Service Design és a mobil appok segítségével. Az "Ecommerce növekedés sikerkönyv" itt tölthető le a LogiNet honlapjáról.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.