Webáruház indítás: bérelt vagy egyedi rendszert válasszunk?

Milyen webshop megoldást vegyünk igénybe digitális értékesítésünk kiépítéséhez? – Ezeket érdemes mérlegelni a döntés előtt

2020-09-14

A kedvező ár-érték aránynak köszönhetően a dobozos / bérelt webáruházak költséghatékony megoldást jelenthetnek az online értékesítés felé elmozduló vállalatok számára. A gyors indulásért cserébe azonban kompromisszumokra kényszerül a cég. Mikor érdemes egyedi webáruház megoldásra váltania? Tippek, tanácsok a cikkben.

A webáruház indítását fontolgató cégek utolsó kételyeit is eloszlathatta az idei esztendő. A fogyasztói szokásokban komoly változások zajlanak le: a pandémia nyomán bezáró üzletek az online vásárlások felé terelték az embereket, mely tendencia a várakozások szerint a későbbiekben is fennmarad. A versenyben maradás záloga lett az online értékesítési csatorna megléte. Az első lépések megtétele azonban nem egyszerű, hiszen mindjárt azzal a dilemmával találja szembe magát a vállalkozás: bérelt vagy egyedi webáruházzal lépjen ki az új színtérre?


Milyen webshopot érdemes indítani?

A webáruház indításánál számos tényezőt érdemes átgondolnia a cégnek, így többek között az üzleti célokat, az értékesíteni kívánt termékeket, illetve a kategóriákat, a készlet-, és rendeléskezelést, az ügyfélszegmenseket, a marketinget.

A célokat tanácsos rövid és hosszú távon is mérlegelni, azaz, hogy az online értékesítés milyen szerepet tölt majd be a cég életében. Ezáltal a vállalkozás az üzleti igényeihez tudja alakítani a webáruház képességeit, és ennek megfelelően választ platformot (ingyenes webshop motor - bérelhető webáruház - nyílt (zárt) forráskódú termék standard bevezetése - e-commerce termék egyedi bevezetése).

Webáruház indítás: Webshop platform evolúció

A cég mérete is meghatározó, hiszen az online értékesítéssel most ismerkedő, néhány termékkel rendelkező vállalkozásnak nem biztos, hogy mindjárt egy egyedi fejlesztésű webshoppal kellene indítania, ám ahogy az igényei egyre szerteágazottabbak lesznek, úgy léphet a következő szintre. Való igaz, hogy akadhat olyan nagy piaci szereplő, aki azonnal az evolúció tetején elhelyezkedő megoldással indít, hiszen a mérete ezt indokolja.

Mi az, amit feltétlenül gondoljon át a vállalkozás, mielőtt webshopfejlesztésbe kezd? Ez az 5 kérdés segíthet az eligazodásban:

  1. Rövid távú célokra keres megoldást, vagy hosszú távon építene erre az értékesítési csatornára?
  2. Rendelkezik-e bármilyen tapasztalattal az e-kereskedelem terén, avagy új piaci belépőnek számít? Számításba vette-e, hogy célcsoportja online csatornát használ-e vásárlásra, illetve olyan termékekkel rendelkezik, amelyek online értékesíthetők?
  3. A saját iparágában a versenytársakhoz képest komoly értékelőnyt jelent-e a webshop megléte?
  4. Vezetői oldalról tud-e elegendő dedikációt, figyelmet fordítani az új csatorna indítására?
  5. Átgondolta-e a többi támogató területtel - például az ügyfélszolgálattal, marketinggel, logisztikával, készletezéssel, raktározással - a várható logikai kapcsolatokat, a folyamatokat?

Az első lépések a webáruházak piacán

Ki ne hallotta volna már a Shopify, a Magento, vagy a Woocommerce nevét. A világban számos olyan platform érhető el, amely megoldást jelenthet a webshop indításában gondolkodó vállalatok számára. Sok cég dobozos / bérelt webáruház segítségével teszi meg az első lépéseket, hiszen ezek vonzó alternatívát kínálhatnak azok számára, akik kisszámú termékkel / szolgáltatással rendelkeznek, és kevesebb erőforrást tudnak mozgósítani ahhoz, hogy belevágjanak az e-kereskedelembe. 

Ezen platformok révén a webáruház indításában gondolkodók számára lehetővé válik a gyors netes értékesítés lehetősége, tökéletes alapfelszereltséget kapnak kézhez, aminél sokszor nincs is többre szükségük. Az előnyei közé tartozik, hogy saját tárhelyet biztosítanak, support és IT csapattal rendelkeznek, a fejlesztésük és frissítésük pedig folyamatos. A webshop készítés ezáltal egyszerűbb, összetettebb tervezési folyamatok nélkül megvalósulhat.

Webáruház platform típusok megoszlása a hazai webshopok körében

Magyarországon a Nagy Webshop Felmérés legutóbbi adatai szerint (2019, a ShopRenterhez kötődve készül) egyébként a bérelt webshopok aránya 62%-ra tehető, míg 23% saját készítésű e-kereskedelemi megoldást, 15% pedig ingyenes webshoprendszert használ. A cégek két hazai rendszert favorizálnak, a soproni székhelyű UNAS-t és a debreceni ShopRentert. E-piacterek esetében itthon az Emag felülete válik egyre jelentősebbé az Extreme Digitallal történt fúziója után.


A bérelhető webshopok korlátai

A dobozos / bérelt webshopok kedvező áráért azonban némi kompromisszumot kell kötni, s ezek a kötöttségek a fejlődő vállalkozások esetében egy idő után gátat jelenthetnek a profit maximalizálásához.

A kötöttségek közé sorolhatók a funkcionális limitációk, azaz ha az üzletet bármilyen egyedi stratégiai megoldás segíti (kihelyezett raktárak, bizományi készlet, franchise partnerek, stb.), akkor a dobozos / bérelt webshopok nem fogják tudni ezt megfelelően kezelni.
Kizárólag előre megszabott design sablonokból lehet választani, s ha ezeket egyedileg kívánja módosítani a vállalat, akkor összetett és költséges feladattal találhatja szembe magát. Ugyan olcsó az indulás a dobozos / bérelt webáruházaknál, de minden további fejlesztés, változtatás sokkal többe kerülhet később, mint egy egyedi rendszernél. Bármilyen egyedi módosítás ráadásul magában hordozza annak a veszélyét, hogy nem lesz többé kompatibilis az automatikus rendszerfrissítésekkel.

Nem törvényszerű, de a dobozos / bérelt megoldások nehezen kapcsolhatóak össze az ügyfélkezelési vagy vállalatirányítási rendszerekkel, nincs meg bennük a mobilshop nyitás lehetősége, a legtöbb esetben hiányoznak  a B2B funkciók, nem tudnak több telephelyet vagy eltérő pénznemeket kezelni, s egyedi marketing funkciók terén is szűk a mozgástér. Nem elhanyagolható tényező, hogy az olcsóbb megoldások rugalmatlanul kezelik a maximális termékszámot, azaz az ár csak addig kedvező, amíg nincs sok termékünk.


Mikor éri meg saját webáruház fejlesztése?

Érdemes mindig szem előtt tartani, hogy egy webshop sikeres elindításához nemcsak technológiára, hanem tervezésre is szükség van. A vállalat növekedésének egyik hozadéka ugyanis, hogy elérheti azt a határvonalat, amikor a dobozos / bérelt megoldás már nem nyereséget hoz, hanem a cég ellen dolgozik. A meglévő rendszer bővítése időben és pénzben olyan ráfordítással járhat, amiért akár egyedi e-kereskedelmi szoftvert is kézhez kaphat.

A LogiNet Webshop ökoszisztéma terméke a platform evolució "tetejét" célozza meg: úgy kínál teljes személyre szabhatóságot, hogy előre lefejlesztett modulokra építkezik. Ezáltal gyorsaságot, kedvező árakat biztosít, s a funkcionalitásról sem kell lemondani a használatával, szemben egy bérelhető webshoppal. Miután egy meglévő webshop termékre épülnek rá az egyedi igények, a vállalkozás jóval gyorsabban jut egyedi megoldáshoz, azaz egy hasonlattal élve: az ügyfél úgy juthat fel a tizedik emeletre, hogy nem a földszintről, hanem egyből a hetedik emeletről indul.


Mi teszi a dobozos / bérelt webáruházakat egyre drágább eszközökké a webáruház forgalmának növekedésével? Mikor és miért éri meg helyettük egyedi webáruház megoldásokra váltani, ökoszisztémában gondolkodni? Hasznos tanácsokat találhat ezen kérdésekre a LogiNet ingyenesen letölthető e-book-jában, az "Ecommerce növekedés sikerkönyv"-ben.

Ecommerce növekedés sikerkönyv - ingyenes ebook

A 80 oldalas kiadvány az online értékesítés rutinos szereplőit és új belépőit célozza meg: tíz év tapasztalatán, több mint 15 közép- és nagyvállalat példáján keresztül mutat iránytűt számukra a jelenlegi helyzetben. Az érdeklődő ingyenesen elérhető tippeket kap az ecommerce növekedéshez, illetve megtudhatja, milyen hosszútávú versenyelőnyt szerezhet a UX, Service Design és a mobil appok segítségével. Az "Ecommerce növekedés sikerkönyv" itt tölthető le a LogiNet honlapjáról.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.