Mobil applikáció készítés: így fejleszd tovább online csatornádat
A vásárlói applikáció, azaz appshop jóval több, mint egy egyszerű értékesítési felület: a push üzenetek küldésétől az extra információk megjelenítéséig, a bolti hálózat támogatásától a digitalizált hűségkártyaprogram meglétéig számtalan módon kiaknázható az előnye. Tippek, tanácsok mobil applikáció készítéshez írásunkban.
Az e-kereskedelmi szektor bővülési üteme jövőre sem lassul, a várakozások szerint 2021-ben az 5 ezer milliárd USA dollárhoz közelít a globális forgalma (2019-ben 3 535 milliárd USA dollár volt), míg 2023-ra a volumene meghaladhatja a 6 500 millárdot.
Az online kereskedelmen belül egyre jobban érződik a "Mobile First" felfogás: a várakozások szerint 2021-ben a kiskereskedelmi forgalomnak - globális szinten - már közel 73 százalékát mobilkészüléken bonyolítanák le, ami számottevő növekedést jelent a 2017. évi 59 százalékhoz képest.
Az online vásárlás világszerte az egyik legnépszerűbb online tevékenységgé nőtte ki magát, és ez a tendencia hazánkban is jellemző. A vásárlások 46 százaléka okostelefonon történik (eNET – E-kereskedelem lakossági felmérés eredményei, 2020), és ha folytatódik a mobilos vásárlási tendencia, az elkövetkező években várhatóan eléri a laptopról történő vásárlás mértékét, ami 51 százalék. (Az asztali számítógép esetében 45 százalék az arány, szemben az elmúlt évi 51 százalékkal.)
Az okostelefon használata a felmérések szerint ráadásul a vásárlási folyamat minden szakaszában megjelenik hazánkban, így az információgyűjtéstől a rendelésig. A legtöbben információgyűjtéshez használják (az okostelefon használati aránya ez esetben 50 százalék), de a vásárlási folyamat minden fázisában közel 40 százalékot tesz ki az aránya (eNET – E-kereskedelem lakossági felmérés eredményei, 2020).
A mobil szerepének erősödését jól mutatja, hogy 2020-ban az okostelefon használat még erősebben van jelen (átlagosan 10 százalékos a növekedés mértéke minden fázisban), a legnagyobb ugrás a terméktesztek olvasása, illetve a megrendelés leadása terén következett be.
A mobil applikáció kiegészíti az online értékesítési csatornákat
A piaci tendencia függvényében a mobilbarát, reszponzív honlap, illetve webáruház megléte már korántsem elégséges a versenyben maradáshoz. A lakosság egyre nagyobb része fordul a mobil applikációk felé, és azon keresztül bonyolítja le a tranzakcióit.
Miért lenne szükség egy újabb értékesítési csatorna létrehozásához? - merülhet fel több kereskedőben is a kérdés. Először is, tévedés volna azt hinni, hogy az applikáció csupán egy értékesítési csatorna. Jóval több annál.
Másrészt, a mobil alkalmazás fejlesztés korántsem jelenti, hogy a cégeknek a meglévő, jól bevált online értékesítési csatornáit el kellene felejteniük. Az applikáció egy új, ráépülő csatorna lesz az online ökoszisztémában: ugyanazokból a termékadatokból dolgozik, mint a webáruház, kiegészíti annak működését és forgalmát, nem pedig felváltja azt.
Tippek, tanácsok, esettanulmányok a LogiNet ingyenesen letölthető, 80 oldalas e-book-jában. Töltsd le az "ECOMMERCE NÖVEKEDÉS SIKERKÖNYV"-et a LogiNet honlapjáról ITT.
A mobil alkalmazás visszatérésre és konvertálásra ösztönöz
A mobil natív funkcióinak kihasználására is lehetőséget teremt az applikáció indítása, mint a push üzenetek (sales üzenetek, tájékoztatás, akciók, promóciók), a GPS, lokáció (térképes keresés, útvonal tervezés, optimalizálás és nyomon követés), avagy a kamera, fotózás (vonalkód scannelés, kiterjesztett valóság, keresés kép alapján).
Hogyan érheti el a kereskedő, hogy letöltsék és használják a mobil alkalmazását? Íme 6 példa arra, milyen funkciókkal igyekeznek a piaci szereplők hűséges vásárlókká tenni a vevőket.
1. Push üzenet
Az applikáció legnagyobb előnye a push üzenet küldése. Bárhol, bármikor elérhető az ügyfél a mobiltelefonján egy olyan üzenettel, mint például "Három napig 30 százalékos kedvezmény a teljes készletre", amit anélkül el tud olvasni, hogy kinyitná az appját. A vevő pedig azonnal reagálhat: megnézi az ajánlat részleteit, avagy feltérképezi, hol van a legközelebbi bolt.
Üzenet küldhető a vásárlónak az aktuális ajánlatokról ha az üzleted közelében vannak, de éppúgy kaphat személyre szóló kedvezményeket (például születésnap alkalmából), vagy híreket az újdonságokról, a meglévő készletek alakulásáról. Hasznosnak bizonyulhat ez a funkció abban az esetben is, amikor az online megrendelt áru "helyzetéről" értesíti a vevőt, avagy az elkezdett, viszont be nem fejezett vásárlásokról.
Példaként említhető a Pingvin Zsebpatika applikációja, ahol a push értesítés eredményeként többszörösére nőtt a forgalom.
2. Digitális hűségkártya
A vásárlói hűség jutalmazásához használt plasztikkártyák többletköltségét mobil alkalmazás fejlesztéssel megspórolhatják a cégek, miközben a vevők is jobban preferálják a mindig "zsebükben lapuló" app-ot. A hűségkártya előnye továbbá, hogy a telefonról minden egy kattintással elérhető, az alkalmazás rögzíti a vásárlói azonosítókat és bankkártya-adatokat. Nem kell plasztikkártyákkal és nyugtákkal bajlódni, az applikációban jóváíródhatnak a pontok, elérhetőek a kuponok és a korábbi vásárlások adatai is.
Hazai példa az DM, ahol az appban könnyedén elérhető, online és bolti vásárlások során is használható az Active beauty hűségkártya.
A hűségkártya applikációban megbúvó lehetőségekről itt olvashatsz tippeket, tanácsokat.
3. Kiterjesztett valóság (AR)
A kiterjesztett valóságban (angolul augmented reality, AR) a mobilunk képernyőjén keresztül nézünk valamit és egy erre hivatott alkalmazás képet, információkat vetít oda. Nem olyan régen még a Pokémon-vadászat kergette őrületbe a világot, ám azóta az AR számos cég stratégiájában kapott fontos szerepet.
A kiterjesztett valóságnak köszönhetően például körbenézhetünk az utcán a mobil kameráján keresztül és az út mentén található boltokhoz “odavetítődik” a nyitvatartásuk, avagy otthonunkból megszemlélhetjük, hogy egy bútor, lakberendezési kiegészítő, netán egy elektronikai, vagy háztartási eszköz hogyan nézne ki az adott helyen. A funkció lehetővé teszi, hogy ne olyat vásároljunk, ami nem férne be az adott helyre, avagy nem is illene oda.
A kiterjesztett valóság alkalmazására remek példa az IKEA 2017-ben bevezetett "Place" appja, amellyel lehetővé vált, hogy az IKEA 2000 bútorát és kiegészítőjét az otthonunkban vizualizáljuk. A virtuális termék ráadásul kifejezetten részletgazdag, azon a borítás, szövet textúrája is jól látszik, illetve az aktuális fényviszonyokhoz is igazodik, valósághű árnyékokkal és megvilágítással.
4. Élményelemek
A kérdésre, miszerint egy GPS funkcióval rendelkező applikációt milyen területen lehet használni, alighanem mindenkinek elsőként a térképes tervezés, útvonalkeresés, azaz a Google Maps ugrik be. Kétségtelen, a navigációs alkalmazások segítségével könnyen eljuthatunk egy adott üzletbe, másik városba, országba, sőt autóval közlekedve még a forgalomról és a várható akadályokról is friss információt kaphatunk.
Jó példa a GPS alkalmazására a Mountex applikációja, amely több mint 150 gyalogos túratippekkel is ellátja a felhasználóit, akik választhatnak, hogy barangolnak a feltöltött útvonalak között, vagy a különböző beállítási funkciók segítségével testreszabhatják a túrát, típusa (egyirányú- vagy körtúra), nehézségi fokozata és hossza szerint.
5. Hasznos funkciók
A japán szerszámgépgyártó óriás, a Hikoki applikáció jó példa arra, hogy milyen módon használható forgalomnöveléshez egy mobil alkalmazás, ha az értékesítés csak a viszonteladói partnereken keresztül bonyolódik. A Hikoki a lakossági ügyfelekkel leginkább garanciális ügyintézés papírmunkái, valamint ahhoz kapcsolódó javítási feladatok esetén találkozik szemtől-szemben, így applikációján igyekezett ezt a találkozást ügyfélélménnyé formálni. A garanciális ügyintézést pár kattintással igénybe vehető kényelmi szolgáltatás részeként teszi elérhetővé, amelynek használatával annak extra kiterjesztése is együtt jár, megteremtve ezzel a márka és vásárló közötti pozitív kapcsolatfelvétel lehetőségét.
6. Exkluzív promóciók, kuponok
A mobil applikáció digitális kuponokkal, speciális ajánlatokkal is magához vonzhatja a vásárlót.
Hazai példaként említhető a Glamour-napok app, ahol elérhető az kinyomtatott lapszámban meglévő kuponfüzet virtuális formában, ahol a kedvenc kuponokat csoportosítani is lehet. Az app azonban nem csupán erre az évi egy alkalomra készült, további kedvezményes kuponokat ígér kizárólag az alkalmazást letöltőknek az év további részében is.
Mobil alkalmazás fejlesztés a bolti értékesítés támogatására
Bár a kereskedők egy része azt gondolhatja, hogy a mobil applikáció készítése csak az online fókuszú cégeknél jöhet szóba, de a tapasztalat azt mutatja: a bolthálózattal rendelkezőknél is számos előnnyel járhat.
Az alkalmazás hasznos tud lenni az információszerzésnél, hiszen a felmérések szerint a vásárlók 56 százaléka amúgy is használja a mobilját vásárlás közben, és 80 százaléka a “self service” megoldásokat preferálja, ha információra van szüksége.
A bolti értékesítést támogatja a mobil alkalmazás a vonalkód leolvasás, illetve termékazonosítás terén, a vásárlók számára elérhetővé váló extra információkkal (plusz termékinfó, tartalom, blog, rating), a navigáció lehetőségével (térképes, legközelebbi boltkereső, in-store navigáció), hűségkártya digitalizációval, illetve személyre szabott ügyfélélménnyel (kedvenc termékek, bevásárló listák, kedvenc bolt feltöltése, letölthető számlák).
Mennyit nyerhet a vállalkozás mobil applikáció készítéssel?
Az eddigi tapasztalatok alapján a vásárlói appok előnye a bevételi adatokban is megmutatkozik: a LogiNet Mcomapp mobil applikáció termékét használva például 30 százalékkal nagyobb kosárértéket, háromszor magasabb konverziót, 50 százalékkal kevesebb kosárelhagyást is jelenthet a hagyományos mobil webshophoz képest. Egy átlagos vállalkozás esetében ez 21 százalékkal növelheti a bevételt az online csatornákon.
KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK:
Mobil applikáció készítés: miért érdemes meglépni?
Hűségkártya applikáció: digitalizált törzsvásárlói kártya mobilon
Miért nem tudod elkerülni az applikáció fejlesztést?
Mobilshop applikáció: miben több, mint a mobilweb, vagy egy e-piactér?
Növekedés új digitális csatornával: applikáció fejlesztéssel lehetséges