Mobil applikáció készítés: így fejleszd tovább online csatornádat

A hazai vevők 46 százaléka használ okostelefont a vásárlásnál

A vásárlói applikáció, azaz appshop jóval több, mint egy  egyszerű értékesítési felület: a push üzenetek küldésétől az extra információk megjelenítéséig, a bolti hálózat támogatásától a digitalizált hűségkártyaprogram meglétéig számtalan módon kiaknázható az előnye. Tippek, tanácsok mobil applikáció készítéshez írásunkban.

Az e-kereskedelmi szektor bővülési üteme jövőre sem lassul, a várakozások szerint 2021-ben az 5 ezer milliárd USA dollárhoz közelít a globális forgalma (2019-ben 3 535 milliárd USA dollár volt), míg 2023-ra a volumene meghaladhatja a 6 500 millárdot.

Az online kereskedelmen belül egyre jobban érződik a "Mobile First" felfogás: a várakozások szerint 2021-ben a kiskereskedelmi forgalomnak - globális szinten - már közel 73 százalékát mobilkészüléken bonyolítanák le, ami számottevő növekedést jelent a 2017. évi 59 százalékhoz képest.

Az online vásárlás világszerte az egyik legnépszerűbb online tevékenységgé nőtte ki magát, és ez a tendencia hazánkban is jellemző. A vásárlások 46 százaléka okostelefonon történik (eNET – E-kereskedelem lakossági felmérés eredményei, 2020), és ha folytatódik a mobilos vásárlási tendencia, az elkövetkező években várhatóan eléri a laptopról történő vásárlás mértékét, ami 51 százalék. (Az asztali számítógép esetében 45 százalék az arány, szemben az elmúlt évi 51 százalékkal.)

Mobile commerce: Az online vásárlások 46 százaléka okostelefonon történik

Az okostelefon használata a felmérések szerint ráadásul a vásárlási folyamat minden szakaszában megjelenik hazánkban, így az információgyűjtéstől a rendelésig. A legtöbben információgyűjtéshez használják (az okostelefon használati aránya ez esetben 50 százalék), de a vásárlási folyamat minden fázisában közel 40 százalékot tesz ki az aránya (eNET – E-kereskedelem lakossági felmérés eredményei, 2020).

A mobil szerepének erősödését jól mutatja, hogy 2020-ban az okostelefon használat még erősebben van jelen (átlagosan 10 százalékos a növekedés mértéke minden fázisban), a legnagyobb ugrás a terméktesztek olvasása, illetve a megrendelés leadása terén következett be.

Mobile commerce: az okostelefon vásárlási folyamat minden szakaszában megjelenik


A mobil applikáció kiegészíti az online értékesítési csatornákat

A piaci tendencia függvényében a mobilbarát, reszponzív honlap, illetve webáruház megléte már korántsem elégséges a versenyben maradáshoz. A lakosság egyre nagyobb része fordul a mobil applikációk felé, és azon keresztül bonyolítja le a tranzakcióit.

Miért lenne szükség egy újabb értékesítési csatorna létrehozásához? - merülhet fel több kereskedőben is a kérdés. Először is, tévedés volna azt hinni, hogy az applikáció csupán egy értékesítési csatorna. Jóval több annál.

Másrészt, a mobil alkalmazás fejlesztés korántsem jelenti, hogy a cégeknek a meglévő, jól bevált online értékesítési csatornáit el kellene felejteniük. Az applikáció egy új, ráépülő csatorna lesz az online ökoszisztémában: ugyanazokból a termékadatokból dolgozik, mint a webáruház, kiegészíti annak működését és forgalmát, nem pedig felváltja azt.


Hogyan építsek sikeres webshopot? Hogyan hozzak ki még többet a webáruházból a UX és Service Design segítségével? Hogyan indítsak mobilshop applikációt?
Tippek, tanácsok, esettanulmányok a LogiNet ingyenesen letölthető, 80 oldalas e-book-jában. Töltsd le az "ECOMMERCE NÖVEKEDÉS SIKERKÖNYV"-et a LogiNet honlapjáról ITT.

A mobil alkalmazás visszatérésre és konvertálásra ösztönöz

A mobil natív funkcióinak kihasználására is lehetőséget teremt az applikáció indítása, mint a push üzenetek (sales üzenetek, tájékoztatás, akciók, promóciók), a GPS, lokáció  (térképes keresés, útvonal tervezés, optimalizálás és nyomon követés), avagy a kamera, fotózás (vonalkód scannelés, kiterjesztett valóság, keresés kép alapján).

Hogyan érheti el a kereskedő, hogy letöltsék és használják a mobil alkalmazását? Íme 6 példa arra, milyen funkciókkal igyekeznek a piaci szereplők hűséges vásárlókká tenni a vevőket.


1. Push üzenet

Az applikáció legnagyobb előnye a push üzenet küldése. Bárhol, bármikor elérhető az ügyfél a mobiltelefonján egy olyan üzenettel, mint például "Három napig 30 százalékos kedvezmény a teljes készletre", amit anélkül el tud olvasni, hogy kinyitná az appját. A vevő pedig azonnal reagálhat: megnézi az ajánlat részleteit, avagy feltérképezi, hol van a legközelebbi bolt.

Üzenet küldhető a vásárlónak az aktuális ajánlatokról ha az üzleted közelében vannak, de éppúgy kaphat személyre szóló kedvezményeket (például születésnap alkalmából), vagy híreket az újdonságokról, a meglévő készletek alakulásáról. Hasznosnak bizonyulhat ez a funkció abban az esetben is, amikor az online megrendelt áru "helyzetéről" értesíti a vevőt, avagy az elkezdett, viszont be nem fejezett vásárlásokról.

Példaként említhető a Pingvin Zsebpatika applikációja, ahol a push értesítés eredményeként többszörösére nőtt a forgalom.

A mobil applikáció legnagyobb előnye a push üzenet küldése


2. Digitális hűségkártya

A vásárlói hűség jutalmazásához használt plasztikkártyák többletköltségét mobil alkalmazás fejlesztéssel megspórolhatják a cégek, miközben a vevők is jobban preferálják a mindig "zsebükben lapuló" app-ot. A hűségkártya előnye továbbá, hogy a telefonról minden egy kattintással elérhető, az alkalmazás rögzíti a vásárlói azonosítókat és bankkártya-adatokat. Nem kell plasztikkártyákkal és nyugtákkal bajlódni, az applikációban jóváíródhatnak a pontok, elérhetőek a kuponok és a korábbi vásárlások adatai is.

Hazai példa az DM, ahol az appban könnyedén elérhető, online és bolti vásárlások során is használható az Active beauty hűségkártya.

A hűségkártya applikációban megbúvó lehetőségekről itt olvashatsz tippeket, tanácsokat.

Digitális hűségkártya a lojális ügyfélkör kialakításához


3. Kiterjesztett valóság (AR)

A kiterjesztett valóságban (angolul augmented reality, AR) a mobilunk képernyőjén keresztül nézünk valamit és egy erre hivatott alkalmazás képet, információkat vetít oda. Nem olyan régen még a Pokémon-vadászat kergette őrületbe a világot, ám azóta az AR számos cég stratégiájában kapott fontos szerepet. 

A kiterjesztett valóságnak köszönhetően például körbenézhetünk az utcán a mobil kameráján keresztül és az út mentén található boltokhoz “odavetítődik” a nyitvatartásuk, avagy otthonunkból megszemlélhetjük, hogy egy bútor, lakberendezési kiegészítő, netán egy elektronikai, vagy háztartási eszköz hogyan nézne ki az adott helyen. A funkció lehetővé teszi, hogy ne olyat vásároljunk, ami nem férne be az adott helyre, avagy nem is illene oda. 

A kiterjesztett valóság alkalmazására remek példa az IKEA 2017-ben bevezetett "Place" appja, amellyel lehetővé vált, hogy az IKEA 2000 bútorát és kiegészítőjét az otthonunkban vizualizáljuk. A virtuális termék ráadásul kifejezetten részletgazdag, azon a borítás, szövet textúrája is jól látszik, illetve az aktuális fényviszonyokhoz is igazodik, valósághű árnyékokkal és megvilágítással.

A kiterjesztett valóság (AR) számos cég stratégiájában kapott fontos szerepet


4. Élményelemek

A kérdésre, miszerint egy GPS funkcióval rendelkező applikációt milyen területen lehet használni, alighanem mindenkinek elsőként a térképes tervezés, útvonalkeresés, azaz a Google Maps ugrik be. Kétségtelen, a navigációs alkalmazások segítségével könnyen eljuthatunk egy adott üzletbe, másik városba, országba, sőt autóval közlekedve még a forgalomról és a várható akadályokról is friss információt kaphatunk.

Jó példa a GPS alkalmazására a Mountex applikációja, amely több mint 150 gyalogos túratippekkel is ellátja a felhasználóit, akik választhatnak, hogy barangolnak a feltöltött útvonalak között, vagy a különböző beállítási funkciók segítségével testreszabhatják a túrát, típusa (egyirányú- vagy körtúra), nehézségi fokozata és hossza szerint.

A mobil natív funkcióinak kihasználására is lehetőséget teremt az applikáció, mint a GPS, lokáció


5. Hasznos funkciók

A japán szerszámgépgyártó óriás, a Hikoki applikáció jó példa arra, hogy milyen módon használható forgalomnöveléshez egy mobil alkalmazás, ha az értékesítés csak a viszonteladói partnereken keresztül bonyolódik. A Hikoki a lakossági ügyfelekkel leginkább garanciális ügyintézés papírmunkái, valamint ahhoz kapcsolódó javítási feladatok esetén találkozik szemtől-szemben, így applikációján igyekezett ezt a találkozást ügyfélélménnyé formálni. A garanciális ügyintézést pár kattintással igénybe vehető kényelmi szolgáltatás részeként teszi elérhetővé, amelynek használatával annak extra kiterjesztése is együtt jár, megteremtve ezzel a márka és vásárló közötti pozitív kapcsolatfelvétel lehetőségét.

A  mobilapp segít a márka és vásárló közötti pozitív kapcsolatfelvételben


6. Exkluzív promóciók, kuponok

A mobil applikáció digitális kuponokkal, speciális ajánlatokkal is magához vonzhatja a vásárlót.

Hazai példaként említhető a Glamour-napok app, ahol elérhető az kinyomtatott lapszámban meglévő kuponfüzet virtuális formában, ahol a kedvenc kuponokat csoportosítani is lehet. Az app azonban nem csupán erre az évi egy alkalomra készült, további kedvezményes kuponokat ígér kizárólag az alkalmazást letöltőknek az év további részében is.

A mobil applikáció digitális kuponokkal, speciális ajánlatokkal is magához vonzhatja a vásárlót


Mobil alkalmazás fejlesztés a bolti értékesítés támogatására

Bár a kereskedők egy része azt gondolhatja, hogy a mobil applikáció készítése csak az online fókuszú cégeknél jöhet szóba, de a tapasztalat azt mutatja: a bolthálózattal rendelkezőknél is számos előnnyel járhat.

Az alkalmazás hasznos tud lenni az információszerzésnél, hiszen a felmérések szerint a vásárlók 56 százaléka amúgy is használja a mobilját vásárlás közben, és 80 százaléka a “self service” megoldásokat preferálja, ha információra van szüksége.
A bolti értékesítést támogatja a mobil alkalmazás a vonalkód leolvasás, illetve termékazonosítás terén, a vásárlók számára elérhetővé váló extra információkkal (plusz termékinfó, tartalom, blog, rating), a navigáció lehetőségével (térképes, legközelebbi boltkereső, in-store navigáció), hűségkártya digitalizációval, illetve személyre szabott ügyfélélménnyel (kedvenc termékek, bevásárló listák, kedvenc bolt feltöltése, letölthető számlák).


Mennyit nyerhet a vállalkozás mobil applikáció készítéssel?

Az eddigi tapasztalatok alapján a vásárlói appok előnye a bevételi adatokban is megmutatkozik: a LogiNet Mcomapp mobil applikáció termékét használva például 30 százalékkal nagyobb kosárértéket, háromszor magasabb konverziót, 50 százalékkal kevesebb kosárelhagyást is jelenthet a hagyományos mobil webshophoz képest. Egy átlagos vállalkozás esetében ez 21 százalékkal növelheti a bevételt az online csatornákon.


KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK:

Mobil applikáció készítés: miért érdemes meglépni?

Hűségkártya applikáció: digitalizált törzsvásárlói kártya mobilon

Miért nem tudod elkerülni az applikáció fejlesztést?

Mobilshop applikáció: miben több, mint a mobilweb, vagy egy e-piactér?

Növekedés új digitális csatornával: applikáció fejlesztéssel lehetséges

Friss trendek a mobile commerce piacon