Mobil applikáció készítés: miért érdemes meglépni?
A mobil weboldal bevonzza az új ügyfeleket, az app segít, hogy vissza is térjenek
Mára a mobil vált az elsődleges kommunikációs eszközzé, amihez a legtöbb hazai kereskedő igazodott is mobilra optimalizált, reszponzív webáruházának létrehozásával, ám arra még csak töredékük reagált, hogy a vásárlók a mobilkészüléken töltött idejük 90 százalékában appokat használnak. Kinek éri meg applikáció készítésbe belevágni? Hogyan lehet az alkalmazást az online értékesítési stratégiába sikeresen beilleszteni? Tippek, tanácsok, hogy a mobil applikáció a vállalkozás e-commerce növekedésének motorjává váljon.
A fejlett országokban 10 felnőttkorúból közel 9 mobilkészülékkel rendelkezik, ami olyan adat, amit a vállalatok sem hagyhatnak figyelmen kívül e-kereskedelmi csatornájuk fejlesztésekor. A legtöbben elkészítették mobilra optimalizált reszponzív webáruházukat, ám jelenleg ez már aligha elégséges a sikerhez.
A mobilhasználati szokások folyamatosan változnak. Az ott eltöltött időnk 90 százalékában appokat használunk, hiszen ezek gyorsabbak, könnyebben átláthatók, kényelmesebbek és funkcionálisabbak, mintha csupán a weboldalakon böngésznénk. A kínálat bőséges: 2020 harmadik negyedévében az elérhető alkalmazások száma meghaladta a 4,8 milliót. S bár a felhasználó zömmel az öt kedvenc appját használja, elsősorban szórakozásra, social felhasználásra, a vásárlás az ügyintézéssel egyre nagyobb arányt hasít ki az alkalmazásokkal töltött időből (15 százalék).
Az okostelefonon történő vásárlás (m-commerce) aránya a hazai piacon is nő (46 százalék ezen keresztül bonyolítja le tranzakcióját; Forrás: eNet). Az adatot közelebbről megnézve a hazai lakosság közel 60 százaléka a mobilra optimalizált reszponzív oldalakon vásárol (2018: 58%), ám a nemzetközi piacokon megindult a vásárlói applikációk (appshop) térnyerése. Egyre több vállalatnál van soron a mobil alkalmazás fejlesztés, és erre a tendenciára a hazai kereskedőknek is érdemes felkészülni.
Miért nem elegendő a mobilra optimalizált „sima webáruház”?
Az online értékesítés maximalizálásához a reszponzív (különböző kijelzőméretekhez igazodó) webáruház már nem elegendő, a vásárló ugyanis egyre inkább olyan extra élményre, olyan hasznos funkciókra vágyik, ami a mobil webshopjában nem feltétlenül érhető el. Miért lehet érdemes applikáció fejlesztésbe belefogni a cégeknek?
- Natív app
Az applikáció kihasználja az okostelefon natív funkcióit: a segítségével építhetünk a kamerára, QR kódokat, vonalkódokat olvashatunk be, felhasználhatjuk a GPS adatokat, hogy a tartózkodási helyhez közeli megoldásokat kínáljunk.
- Kiemelt mobil ügyfélélmény
Az alkalmazás előnyei között említhető, hogy kiemelt mobil ügyfélélményt nyújt: gyorsabb, egyszerűbben kezelhető. S mivel minden design elemet, felületet mobilra tervez a fejlesztő, így kiváló felhasználói élményt is biztosít.
- A felhasználót a kereskedő saját csatornájában tartja
Zavartalan vásárlási folyamatot biztosít az applikáción belül. Nem mellesleg, egy jó applikáció képes együttműködni marketing-szoftvereinkkel, így intelligens eladásösztönző megoldásokkal bírhat (kuponok, upsell, cross sell lehetőségek stb.).
- Push notification
Személyreszabott üzenet azonnal a felhasználók mobilján: rendelési státusz üzenetek, termékelérhetőség az áruházakban, értesítés a megjelölt termék akcióssá válásáról, promóciós ajánlatok küldése, stb.
Az eddigi tapasztalatok alapján a vásárlói appok előnye a bevételi adatokban is megmutatkozik: a LogiNet Mcomapp mobil applikáció termékét használva például mindez 30 százalékkal nagyobb kosárértéket, háromszor magasabb konverziót is jelenthet.
Mobil applikáció készítés: mely vállalatoknak kell lépnie?
A mobil app készítésben azon cégeknek érdemes gondolkozniuk, ahol az online vásárlások aránya több mint 50 százalékot tesz ki, erős ügyfélbázissal rendelkeznek, amelyre építve a hűségkártya app lehetősége is felmerült.
A vásárlók szeretik a hűségprogramokat: egy kapcsolódó Nielsen kutatás alapján a törzsvásárlói programokba bevont felhasználók 67 százaléka többet költ és gyakrabban betér olyan boltokba, ahol az ehhez kapcsolódó kedvezményeket fel is tudja használni. A hűségkártya applikációk (loyalty appok) előnye, hogy a telefonról minden egy kattintással elérhető, az alkalmazások rögzítik a vásárlói azonosítókat és bankkártya-adatokat. Nem kell plasztikkártyákkal és nyugtákkal bajlódni, az applikációban jóváíródnak a pontok, elérhetőek a kuponok és a korábbi vásárlások adatai is.
A mobil alkalmazás azon vállalatoknak is ideális, amelyek olyan iparágban tevékenykednek, ahol rendszeresen újrarendelik a termékeket, hiszen egy ilyen megoldás leegyszerűsíti, gyorsítja ezt a folyamatot. Fontos az is, hogy a felhasználó rendszeresen tudja használni is az alkalmazást, s sokat számít az is, ha a célcsoportban számottevő a fiatal korosztály aránya.
Ezen feltételek leggyakrabban olyan iparágakban teljesülnek, mint az élelmiszer- és italkereskedelem, ruházati és sporttermékek forgalmazása, számítástechnika, drogériák, illatszer, gyógyszer és egészségügyi termékek és szolgáltatások, illetve háztartási kisgépek forgalmazása.
Hogyan egészíti ki az applikáció a bolti hálózatot?
A mobil alkalmazás készítése korántsem jelenti, hogy a cégeknek a meglévő, jól bevált online értékesítési csatornáit le kellene cserélniük. Az applikáció egy új, ráépülő csatorna lesz az online stratégiában: ugyanazokból a termékadatokból dolgozik, mint a webáruház, kiegészíti annak működését és forgalmát, nem pedig felváltja azt.
Az app ráadásul nemcsak az online, hanem az offline jelenlétre is hatással lehet. A bolti értékesítést támogatja például a mobil alkalmazással lehetővé váló vonalkód leolvasás, illetve termékazonosítás, a vásárlók számára elérhetővé váló extra információk (plusz termékinfó, tartalom, blog, rating), a navigáció (térképes, legközelebbi bolt kereső, in-store navigáció), hűségkártya digitalizáció, illetve személyre szabott ügyfélélmény (kedvenc termékek, bevásárló listák, kedvenc bolt feltöltése, letölthető számlák).
Hogyan érd el, hogy letöltsék és használják a mobil applikációt?
Az applikációnak olyan extra élményt, olyan hasznos funkciót kell nyújtania, ami a mobil webshopban nem érhető el. Ide tartozik például, ha az app egyedi ajánlatokat nyújt, hozzáférést kínál a limitált kiadású termékekhez. A vásárlók kuponokat, exkluzív ajánlatokat, klubtagságot, törzsvásárlói programot kapnak kézhez, illetve push üzenetekkel segítik a választásukat (rendelési státusz üzenetek, termékelérhetőség az áruházakban, értesítés a megjelölt termék akcióssá válásáról, stb.).
Hogyan ösztönözd az ügyfeleket a mobil applikációd rendszeres használatára? Hogyan kösd össze a bolti és az app-élményt? Milyen élményfunkciókat kínálj a vásárlóidnak, amelyek a boltban, vagy otthon is hasznosnak bizonyulnak?
További tippeket, tanácsokat, esettanulmányokat a LogiNet ingyenesen letölthető e-book-jában, az Ecommerce növekedés sikerkönyvben találhatsz.