Fogyasztási cikkeket árusító webáruház indítása lépésről lépésre

Tippek webshop készítéshez: az élelmiszereket, háztartási termékeket vásárlók számára fontos a gyors keresés, az akciók, a rövid időablak

A FMCG szektor (élelmiszerek, illetve a drogériai és a háztartási termékek) az e-kereskedelem egyik legdinamikusabban bővülő szegmense. Az ebben rejlő növekedési potenciál kihasználásához azonban olyan webáruház indítása szükséges, ami a felhasználók igényeire van szabva. Milyen elvárásai vannak a vásárlóknak az FMCG webshopokkal szemben? Tanácsok és hasznos példák írásunkban.


Az élelmiszereket, drogériai és háztartási termékeket magában foglaló FMCG szektor (Fast-Moving Consumer Goods, gyorsan forgó fogyasztási cikkek) az online kiskereskedelmi piac egyik legdinamikusabban bővülő ágazata. A pandémia és ezzel együtt a felhasználói szokások változása miatt 2020-ban globálisan több mint 45%-kal bővült a szektor e-commerce forgalma az előző évhez képest, hazánkban a növekedés mértéke meghaladta a 60%-ot is.

A GKI Digital kutatása szerint Magyarországon az élelmiszert, háztartási tisztítószert, drogéria terméket webáruházakban vásárlók 70%-a legalább havonta rendel onnan terméket, több mint fele heti (17%), illetve kétheti (22%) rendszerességgel.

A felhasználói szokások változását mutatja, hogy a pandémia hatására az online élelmiszer és háztartási cikk vásárlásakor átlagosan elköltött összeg rendelésenként 22 500-ről 27 600 forintra emelkedett, ami tízezer forinttal haladja meg a hazai vásárlások kosárértékét.

Ezek az adatok is arra utalnak, hogy az FMCG szektor tagjainak növekedésük szempontjából kulcsfontosságú a webáruház készítése, az erőteljes piaci verseny miatt azonban az is fontos, hogy az a felhasználói igényeket maradéktalanul kielégítse.


Webáruház indítás: milyen funkciók növelhetik a vásárlói hűséget?

A versenyelőny megtartásához elengedhetetlen, hogy az élelmiszereket, drogériai és háztartási termékeket értékesítő webshopok gyorsan reagáljanak a vásárlói szokások változására, olyan felhasználói élményt nyújtsanak, ami hűséges vevői kört eredményez és növeli a kosárértéket.

Milyen fontos elvárásai vannak a vásárlónak a webáruházzal kapcsolatban? Íme néhány tanács, milyen funkciók nem hiányozhatnak a webáruházadból, illetve hasznos példák hazai és külföldi webáruházaktól.

1. Gyors és tájékozódást segítő termékkeresés

Az egyik leggyakoribb ok a webáruház elhagyására, ha az érdeklődő nem találja meg azt, amit keres. Fontos, hogy a vásárló számára világos legyen, hol keresse a webshopban a terméket, és azt minél kevesebb lépéssel érje el. 

Lényeges, hogy a webáruházba látogató könnyen megtalálja a kereső mezőt.

A vásárló termék kiválasztását megkönnyíti a gyorskereső funkció, amelyre a Logishop webshop két lehetőséget kínál: a “zéró-karakteres keresést” (amikor a vevő belekattint a keresőbe, de még üres a beviteli mező), illetve a “karakteres keresést” (amikor a vevő már elkezd gépelni).

“Zéró-karakteres keresés” esetén a gyorskeresőben megjelennek a legutóbbi keresések, a népszerű keresések, az ajánlott kategóriák, az ajánlott oldalak, illetve a legnépszerűbb termékek, amelyeket a kereskedő tudja beállítani.

Karakteres keresés esetén a gyorskeresőben megjelennek a keresési javaslatok, az ajánlott kategóriák, az ajánlott oldalak, illetve a termék találatok, amelyeket ez esetben is a kereskedő állítja be.

Zéró-karakteres keresés a Logishop webshopban.

Egy nagyobb webáruházban a vásárló dolgát számottevően megkönnyíti, ha olyan szűrő áll rendelkezésére, ahol több lehetőség közül tud választani.

Logishop webshopra épülő és egyedi fejlesztésekkel kiegészített WhiskyNet webáruház dinamikus termékkeresője és szűrője segít abban, hogy a vásárló könnyedén eljusson a kívánt termékhez.

A terméklista oldalon elkülönített szűrőpanelben jelennek meg a termékszűrők, amelyek a paraméter adattípusának megfelelően jelenítődnek meg (checkbox, radio button, érték választó).

Szűrőpanel a Logishop webshop megoldásra épülő Whiskynet webshopban.

Olvass róla részletesebben milyen funkciók segítik a vásárlást a WhiskyNet webshopban.


2. Naprakész és részletes termékleírás

Lényeges, hogy a termék mellett minden olyan információt megtaláljon a vevő, ami befolyásolhatja a döntését. Így a részletes termékleírás, nagyfelbontású fotók, kapcsolódó tartalmak (például vevői értékelések, videó), termék összehasonlítások nem hiányozhatnak a webshopból.

A termékoldalak esetében érdemes figyelmet fordítani a keresőoptimalizációra is (SEO).

3. Készletinformáció és helyettesítő termékek

A naprakész készletinformáció alapvető információ a vevő számára. Ha az adott termékből nincs már a raktáron, fontos, hogy megfelelő helyettesítő terméket ajánljon fel számára a webshop. Megoldást jelenthet az is, ha a vevő már a termékek kiválasztásánál kiválasztja a szóba jöhető csereterméket (azon termékek esetében, ahol alacsony a raktárkészlet).

4. Akciózás erősebb jelenléte

Az akciók, kuponok lényegesek az élelmiszereket, drogériai és háztartási termékeket értékesítő webshopok vevőinek döntéseinél. Alapvető, hogy ezek jól látható helyen szerepeljenek az online felületen.

5. Kivánságlista, kedvencek, bevásárlólista

A vevők előszeretettel állítanak össze kívánság listát a kedvenc, illetve a leggyakrabban vásárolt termékekből. A vásárlásukat jelentősen gyorsítja, ha a listán szereplő termékeket (például a heti bevásárló listájukat) egy kattintással a kosarukba tehetik.

6. Rövid időablak

Házhozszállítás esetén lényeges, hogy a felhasználó kiválaszthassa azt a napot, illetve azon belül az idősávot (napszakot), amikor át tudja venni a vásárolt terméket. A vevő kényelemérzetét növeli, ha előre tudja, nem egy 8 órás intervallumban kell a termék kiszállítására számítani, hanem ennél jóval rövidebb idősávban lehet a futár érkezésére számítani.

A vevők számára egyre fontosabb a gyors kiszállítás (akár 1 órán belül) és a rövid időablak (akár 1 órás). 

Az Auchan Online rendeléseinél a vevő egész napos, 5 órás, illetve 2 órás időablak közül választhat. Szállítás előtt 15-30 perccel a futár minden esetben értesíti az ügyfelet telefonon.

Időkapuk az Auchan magyarország webshopjában.

Itt olvashatsz róla bővebben, miért vezetett be új időkapukat az Auchan Magyarország.


7. Gördülékeny checkout folyamat

A webáruház indítás esetén alapkövetelmény, hogy a vásárló számára egyértelmű legyen, hol tart éppen a checkout folyamatban, a kosarát állandóan láthassa és hozzáférhessen, tisztában legyen azzal, mennyi a végösszeg, váratlan költségekkel ne szembesüljön, és megtalálja a számára kényelmes fizetési módot.

A checkout folyamat zökkenőmentessége és gyorsasága fontos eleme a felhasználói élménynek.

8. Click-and-collect, illetve házhozszállítás lehetősége

Az online vásárolt áru eléréséhez a házhozszállítás mellett  több felhasználó igényli a Click-and-Collect lehetőségét (az online vásárolt áru üzletben történő átvétele). Fontos, hogy a webáruház által kínált opciók megegyezzenek a vevői preferenciákkal. Hasznos funkció, ha a webshop oldalán egy térképen fel vannak tüntetve a bolti átvételi pontok.

9. Visszáru megfelelő kezelése

Az élelmiszerek, drogériai és háztartási termékek ugyan nem a leggyakoribbak a visszárus termékek körében, de mivel a termék visszaküldés kezelése is hozzátartozik a teljes online rendelési folyamathoz, fontos, hogy a webáruház erre is figyelmet fordítson.

Olvass tovább, hogyan növeld az ügyfélélményt tudatos visszáru kezeléssel.


Milyen funkciók teszik sikeressé a fogyasztási cikkeket árusító webshopot?


A LogiNet Logishop webshop megoldása magában foglalja a standard megoldás előnyeit és lehetőséget nyújt a további egyedi fejlesztésre. A rendszer mind B2B, mind B2C webáruház esetében alkalmazható, integrálható más külső rendszerekkel és lehetőséget biztosít az e-commerce ökoszisztéma kiépítésére. Hogyan alkalmazhatod a webáruházadnál sikeresen a terméket? Kérd ki szakembereink tanácsát!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.