Így készítsd fel webshopod a sikeres külföldi piacra lépésre!

Ismerd meg, milyen e-commerce megoldások közül választhatsz, ha a külföldi piacra lépést tervezed

Külföldi piacra lépés esetén kulcsfontosságú, hogy milyen online platformon indítja el a kereskedelmét a webáruház, ez ugyanis gátja lehet a fejlődésnek, de a sikert is meghozhatja. Milyen speciális követelményei lehetnek egy nemzetközi e-kereskedelmi rendszer kialakításának, illetve milyen webshop megoldások közül választhat a kereskedő? Máriás Zsigmond, LogiNet CEO & E-commerce IT fejlesztési specialista a szoftvercég által szervezett 2023. szeptember 12-i meetup-on ezekre a kérdésekre is kitért előadásában. Az előadás prezentációjával a cikk végén.

A nemzetközi terjeszkedés egyik sarkalatos pontja, hogy milyen online megoldással lépi azt meg a hazai kereskedő. A marketplace (online piactér) mellett kétféle lehetőség jöhet szóba: a multistore (országokra szabott különálló webshop), avagy az omnistore - multilanguage & multicurrency store (többnyelvű, több valutát kezelni tudó központi vállalati oldal) létrehozása.


1. Omnistore e-commerce rendszer

Ez egy olyan központi weboldal indítását jelenti, amely több nyelven olvasható (az országválasztásnak megfelelően), több devizát tud kezelni. Ezt a megoldást alkalmazza például a Zara, az AliExpress, az AirFrance.

Előnyök

  • Egy helyre kell feltölteni az adatokat.
  • A webáruház egy-egy funkciójának fejlesztési költsége megoszlik az országok között, ezáltal csökkenthetők a kiadások.
  • Egyszeri integrációt jelent
  • Egyetlen, heterogén adatbázisban lesz a cég teljes felhasználói adatbázisa.
  • Egyszerűbb a kezelése.
  • Megtartható a ".com"-os domain, ami nagyobb bizalmat kelthet a külföldi vásárlókban.
  • Egyetlen szoftvert kell vásárolni, fejleszteni.

Hátrányok

  • Bonyolult a szoftver.
  • Bonyolult a flow.
  • Az ügyfélélmény minden piachoz próbál igazodni, ami egy köztes megoldást jelent, és ezáltal a piaci sajátosságoknak nehezebb megfelelni.

Mikor érdemes ezt a megoldási irányt választani?

  • Ha a flowban sok minden függ az országtól, sok váltást kell kezelni.
  • Ha a flow országonként nagyon hasonló, akkor kevésbé jelent problémát a közös felület.
  • Ha nagyon sok országban nyitna egyidőben a kereskedő, és kicsi a különbség az egyes országok között, akkor ez költségkímélőbb. Abban az esetben ugyanakkor nem érdemes ezt választani, hogy a jogi szabályozás miatt egy-egy terméket nem adhatunk elegyes országokban, vagy más feltételekkel (pl. alkoholos italok).
  • Nem fizikai termékek esetén érdemes ezt választani, ebben az esetben a logisztikával kapcsolatos komplexitás nem jelent problémát. A légitársaságok szinte kivétel nélkül ilyen megoldást használnak, illetve ideális lehet digitális termékek, pl szoftver, infotermék értékesítése esetén is.

Milyen megoldások közül lehet választani?

  • Szinte minden SaaS terméknek van valamilyen támogatása a több nyelv, több deviza kezelésére, de érdemes felkészülni arra, hogy nem különösebben kidolgozottak ezek a funkciók. Egyedi fejlesztéssel ugyanakkor nem ajánlott ezt kiegészíteni.
  • Egyedi fejlesztéssel létrehozott termék bevezetés, ami erős integrációt nyújt, ám ez esetben a fejlesztés költségeit ajánlott átgondolni a kereskedőnek: minél több országot céloz meg, annál nagyobb a költség.

2. Multistore e-commerce rendszer

Ez országonként külön webshop létrehozását jelenti, amely az adott régióra szabott funkciókat biztosítja. Ilyet alkalmaz például az Amazon, az About You, az Alinda, a Mountex.

Előnyök

  • Teljes mértékben illeszkedik a helyi piaci adottságokhoz, a felhasználók számára optimális vásárlási élményt nyújt, a külföldi vevők igényeihez van igazítva az árazástól kezdve a kiszállításig minden.
  • Marketing, SEO szempontból jobban lehet optimalizálni.
  • Minden piacra megfelelő funkciókat tud biztosítani.
  • Egyszerűbb fejlesztés.
  • Több megoldásból választhatunk a piacon.

Hátrányok

  • Ha minden egyes nemzetközi célpiacra külön webshopot hozunk létre, akkor azok külön szervert, külön üzemeltetési megállapodást, külön supportot igényelnek.
  • El tudnak divergálni a megoldások.
  • Az integráció bonyolultabb lehet.
  • Egyedi fejlesztést igényelhet (pl. eltérő szállítási és fizetési módok, ha nem a helyi dobozos webshop megoldást választja a kereskedő).

Mikor érdemes ezt a megoldást választani?

  • Kevésbé bonyolultabb kód a webshopokban.
  • Erős műszaki felügyelet szükséges, hogy ne divergáljanak szét a megoldások (szoftvertechnológiai kihívások, feature flagek).
  • ERP-ben kezelődik a komplexitás: ehhez a megoldáshoz alapvető, hogy az ERP integrációt jól meg kell megcsinálni, hiszen ott kezelik a különböző webshopokat. Aligha engedheti meg egy kkv, hogy minden egyes országra külön ERP-t vezet be, ezért a jellemző megoldás: middleware bevezetés, termék vagy egyedi fejlesztés.
  • Elérhetőek bérelhető megoldások, amit az egyes célországok esetében alkalmazni tud a kereskedő.

Bérelhető megoldás vagy egyedi fejlesztés?

  • A bérelhető webshopok terén érdemes lehet az egyes országokban elérhető legjobb megoldást választani, ami például Csehországban a Shoptet. Illetve ha több országot céloz meg a kereskedő, akkor egy globális platformot választani (pl. Shopify, BigCommerce).
  • Mint ahogy általában a hazai bérelhető megoldások esetén, úgy ezekben az esetekben is érdemes arra felkészülni, hogy ezekhez hozzáfejleszteni, egyedi igények szerinti fejlesztést kérni nem könnyű, és meglehetősen drága. Egy szintig kényelmes megoldást nyújthat a kereskedőnek, ám egy szinten túl már a növekedés gátját jelentheti.
  • Érdemes olyan szoftverterméket választani, amelyben van beépített multistore funkció. Több ilyen megoldás is elérhető, melyek jellemzően fejleszthető termékek, és az egyedi fejlesztés lehetősége is jobban érvényesül. Ha nincs ilyen az adott piacon, akkor a SaaS megoldás lehet ideális.

Ezeket a funkciókat ajánlott minden egyes célország esetében átgondolni

Többnyelvűség

Itt nem csupán arról van szó, hogy a webshopon lévő tartalmat kell az adott ország nyelvére átültetni, hanem ezt professzionálisan is kell elvégezni. A termékinfó például nem csak az “egyik funkció”, hanem az egyik legfontosabb. Érdemes lehet megfontolni Product Information Management rendszer bevezetését.

Arra is fel kell készülni, hogy SEO optimalizált blogcikkeket kell írni az adott nyelven, az Ügyfélszolgálati dokumentumokat, az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF) is le kell fordítani, hírleveleket kell küldeni.

Címek kezelése

Nagy meglepetések érheti a kereskedőt, ha nem tudja a webshop kezelni az olyan helyzeteket, mint város és ország közötti entitás (állam, megye, stb.), vagy ha az adott városnévre több találat is kijön országos szinten.

Logisztika kezelése

A határátlépést fontolgató kereskedőnek ajánlott tisztában lenni azzal, hogy az adott országban ki a legjobb logisztikai szolgáltató, és milyen gördülékenyen integrálható a rendszere a webshopjába. Érdemes szállítási költség kalkulációt végezni, illetve azt is kiszámítani, hogy legyen-e, ha igen mennyi az ingyenes értékhatár az egyes országokban.

Számlázás, fizetés, adózás

Ide sorolható például, hogy a webshop képes legyen a többféle valuta kezelésére, az árakat egyszerűen tudja megadni helyi devizában, gördülékenyen integrálhatók legyenek a helyi fizetési szolgáltatók (pl. ApplePay, GooglePay, PayPal). Lényeges az is, hogy az országonként eltérő árazást, áfa-kulcsokat egyszerűen kezelje, és könnyedén elkészíthesse a tagállami áfa-bevallást.

Egyéb funkciók

  • Fontos, hogy kereső funkció gyorsítsa a webáruházban a termékek megtalálását. Országonként érdemes paraméterezni, hogy mi számít jó, illetve rossz találatnak.
  • Lényeges, hogy az egyéb integrációs igények (pl. szállítókkal történő integráció, hírlevélküldő rendszer integrációja) is megvalósíthatók legyenek.
  • A kiszállítási folyamat esetében ajánlott megfontolni, hogy országonként ugyanazt, vagy különböző partnert használ a kereskedő, illetve hogyan tudja az egyes megoldásokat integrálni a webshopjába.
  • Az ügyfélszolgálat kulcsfontosságú a nemzetközi nyitás esetén, ezért alapvető a megfelelő nyelvismerete,
  • Jogszabály jellegű ügyekben érdemes alaposnak lenni, hiszen például az alkohol árusítása esetében is lehetnek eltérések, mint ahogy az Omnibus szabály értelmezésében, a Fogyasztóvédelmi badge-ek használatában.

Lapozd át az előadás prezentációját!

Mire érdemes figyelni a külföldi terjeszkedésnél, hogyan lehet elkerülni a buktatókat? A meetup-on saját tapasztalatait osztotta meg Schmidt Richárd, az Alinda.hu webáruházat üzemeltető Hoppline Kft. üzleti partnere, Monostori Csaba, az Euronics E-commerce Managere, Szabó László, a Growww Digital Managing Partnere és Szták András, az Árukereső Managing Directora.

Olvasd el összefoglaló írásunkat, amelyekben hasznos információkat találhatsz a nemzetközi terjeszkedéshez.

Nemzetközi irányba terjeszkednél az online értékesítés területén? Ha saját webshop elindítását tervezed a külföldi célpiacok felé, vagy marketplace kialakításában gondolkodsz, számíthatsz a LogiNet Systems nemzetközi e-commerce tervezési, fejlesztési és integrációs tapasztalataira. Keresd szakértőinket!


 

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.