Hogyan profitáljon a webshopod az év végi értékesítési időszakból?

A legnagyobb kihívást a készlethiány, a logisztika, az ügyfélszolgálat leterheltsége okozhatja a kereskedőknek

Hogyan profitáljon a webshopod az év végi vásárlói rohamból? Milyen stratégiával érdemes nekifutni a promóciós időszaknak? Készülj fel tudatosan a Black Friday-re, a karácsonyra, az év eleji készletkisöprés időszakára a LogiNet, az Olcsóbbat.hu és a Praktiker szakértőinek tanácsaival, videóval a cikk végén.


Black Friday 2021: új kihívásokkal szembesülnek a kereskedők

A Black Friday már közel sem egyetlen napról szól (ez "hivatalosan november utolsó péntekje, ami idén november 26-a), a leértékelési akciók gyakorlatilag egész novemberben tetten érhetők. Mi jellemzi a 2021. évi kampányt, milyen tendenciákra, kihívásokra számíthatnak a kereskedők?

1. Több kereskedő nem látja már a Black Friday hatását

A kereskedők zöme 2021-ben is készül akciókkal a Black Friday kampányra, annak ellenére, hogy egyre kevesebben hisznek ebben - osztotta meg tapasztalatait Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu üzletágvezetője a LogiNettel közösen szervezett novemberi webináriumon. A piacvezetői e-kereskedelmi cégek azonban készülnek erre, a vásárlók számítanak a leértékelésekre, ezért a vállalatok zöme nem szeretne kimaradni idén sem a várható forgalom felfutásból.

A megfelelő felkészülés az adatok szerint kifizetődik: tavaly egyetlen nap alatt a baba-mama termékek esetében 11-16, az elektronikai termékek esetében 13-20, az FMCG áruknál 20-40 napi forgalmukat realizálhatták egyes webshopok.

2. Hazánkban a piacvezető e-kereskedők döntésén múlik, mikor lesz a Black Friday akció

A várakozások szerint a 2021. évi Black Friday a november 19-21 hétvégéjére koncentrálódik, azaz hasonlóan az előző évhez, a hónap utolsó hétvégéjével szemben egy héttel korábban tetőzne a leértékelési hullám. Az ok egyszerű: hazánk piacvezető e-kereskedelmi cégei erre az időszakra összpontosítják az akciójukat.

Ha a cégnek nincs elegendő büdzséje, megfelelő méretű törzsvásárlói bázisa, akkor Dévavári Dezső tanácsa szerint érdemes a várhatóan legforgalmasabb időszakhoz igazítania a kampányt. A potenciális vevők ugyanis annak ellenére is belefuthatnak a termékekbe - például az árösszehasonlító oldalakon -, hogy nincsenek "agyonhirdetve".

3. A Black Friday akcióknál nem érdemes az árazással ügyeskedni

Fontos, hogy a webshopokban reális akciók várják a vevőket. A hatóságok (GVH, Fogyasztóvédelem) figyelik az akciókat, irreális árazással nem érdemes a kisebb szereplőknek sem próbálkozni. A Google is kiszűri a visszaéléseket, ami a hirdetések letiltását vonja maga után, illetve a vevők is rájönnek arra, ha becsapták őket. Ez pedig magas visszárut, illetve elmaradó törzsvásárlókat eredményez.

4. Az aktuális készletinformációk feltüntetése 2021-ben különösen ajánlott

Az év végi promóciós időszakban az egyik legnagyobb kihívást a készlethiány okozza. Ezért érdemes csak olyan terméket akciózni, ami nagyobb mennyiségben van készleten. (A konténer hiány, a logisztika megnövekedett átfutási ideje miatt korántsem biztos, hogy a kereskedő időben fel tudja tölteni a készleteit.)

Emellett arra is érdemes figyelni, hogy a készletről minél frissebb információk érkezzenek ERP-n keresztül. Csalódottsághoz vezet és a cég reputációjára sem vet jó fényt, ha például a vevő egy olyan terméket helyez a bevásárlókosárba, amiről később kiderül, hogy már nincs készleten.

5. A megrendelt árut ki is kell tudni szállítani a vevőnek

A 2020-ban Black Friday alkalmából vásárlók harmada tapasztalta, hogy egy vagy több csomagja késve érkezett meg, ami valamivel nagyobb arány, mint az előző évben. Ezt elkerülendő, érdemes a kampányidőszak előtt a leadott rendelések teljes életútját végigkövetni az értékláncon, az end-to-end hibátlan folyamat kulcsa az integrációban van.

Tanácsos beszélni az ügyfélszolgálattal és a fullfillmenttel, milyen olyan apró problémát látnak, amelynek megoldása könnyebbséget jelentene számukra. Komolyabb dolgokra már nincs idő, de apróbb fejlesztések (pl. adatpontosítás) még beleférhetnek.


Hogyan érdemes felkészülni egy kiemelt értékesítési időszakra? Tanácsok a Praktikertől

Öt év után 2021-ben nem tart Black Friday akciót a Praktiker. "Nem azért döntöttünk így, mert veszteségesen jöttünk volna ki az elmúlt években a kampányokból, hanem mert olyan fejlesztés van folyamatban (logisztikai fejlesztés, raktár kialakítása), amely komoly terhelést helyez a szervezetre és nem adott időt a megfelelő felkészülésre" - fogalmazott Hallgat László, a Praktiker e-kereskedelmi vezetője.

A cég vevői így sem maradtak promóciók nélkül 2021-ben: ősszel két kuponnap (Joy, Glamour) és az évi két törzsvásárlói hétvége biztosított számukra kedvező vásárlási lehetőségeket.

Az akciókat mindig több hetes felkészülési időszak előzi meg, ami a következőképpen épül fel:

1. Üzenet megfogalmazása

Első lépésben a Praktiker kiválasztja az üzenetet: mi az akció igazi hozzáadott értéke, a vásárló felé közvetített előnye. Ez a kuponos napoknál (Joy, Glamour) egyszerű, hiszen a kupon egy százalékos kedvezményt takar. A kérdés itt csupán az, milyen termékeket vonjanak be az akcióba, a vevők hogyan fogadják, ha ezt csupán egy bizonyos termékkörre összpontosítják. Ezzel csökkenthetik a saját terhelésüket, viszont az árbevételt is.

2. Ár megállapítása, készletek biztosítása

Jól hangzik egy 20%-os árkedvezmény, ám az már a beszerzőkön múlik, hogy az ehhez szükséges készletet biztosítani tudják-e. Fontos, hogy a készlet időben ott legyen, ne legyen se túl-, se alulméretezett, illetve lényeges azt is előre látni, mennyire tudnak rugalmasan belenyúlni a rendszerbe, ha nem érkezik meg az áru.

A Black Friday a Praktiker esetében nem a beragadt készletek kiárusításáról szól, hiszen ennek a volumene nagy valószínűséggel kevesebb, mint amit az akciók során értékesíteni tudnának. Ráadásul többletköltséget jelentene az is, hogy a készleteket - az igényeknek megfelelően - az egyes áruházak között mozgassák.

3. Marketing stratégia meghatározása

A készlet biztosítását követően kapcsolódik be a marketing, azaz fel kell építeni, hogyan jut el a vevőkhöz az akciókkal kapcsolatos információ. A Praktiker eszközei között is ott szerepel a landing page, amelynek tartalmát az adott akcióknak megfelelően változtatják, illetve az év további részében sem válnak meg tőle, hiszen ez a látogatók számának csökkenését eredményezné.

4. Logisztika megszervezése

A 20 áruházzal rendelkező Praktiker egységeinél is elkezdődik a felkészülés, ami érinti többek között a készletezettséget, a kiszolgálói kapacitást, a csomagolást, a szállítást. Az akcióknak az offline térben is látszódnia kell, ami azt jelenti, hogy az érintett termékeknek szerepelniük kell a polcokon.

A Black Fridayre való felkészülést az elmúlt években már augusztusban elkezdte a Praktiker. "Jellemzően 5 napi forgalmat produkáltunk a Black Friday alatt, ám más kérdés, hogy a befektetett munka mennyisége, a logisztika költsége (ingyenes házhozszállítás) hogyan arányul ehhez” - fogalmazott Hallgat László. “Mínusszal még nem szálltunk ki a Black Friday kampányból, tehát azt nem mondom, hogy ne vegyen részt benne senki, mert nem éri meg, csak azt kell mérlegelnie, hogy a befektetett plusz energia milyen arányban van a növekvő forgalommal."


Öt tipp, hogy a webáruházad felkészülten várja a vásárlói rohamot

Mit érdemes ellenőrizni a kereskedőknek az online csatornájukon az év végi kiemelt értékesítési időszak előtt? Mi az, amit még módosítani tudnak pár hét alatt, hogy a megugró vevői érdeklődést gördülékenyen ki tudják szolgálni? Íme 5 tipp Máriás Zsigmondtól, a LogiNet Systems ügyvezetőjétől. A részletekért lapozd végig a prezentációt!


Nézd vissza a webinár teljes felvételét!

Hogyan készülj fel webshopoddal az év végi kiemelt időszakra? Töltsd le ingyenes ebookunkat!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.