Black Friday 2021: kevesebbet költünk idén és azt is barkács termékre

A sláger termékek közül a számítógépes és szórakoztató elektronikai eszközök húzhatják a rövidebbet

Ismerd meg a LogiNet és a Reacty Digital közös friss, reprezentatív kutatásának eredményeit a 2021. évi Black Friday kampány várható alakulásáról, hasznosítsd a REGIO Játék, a Szállás.hu és a Wolt év végi vásárlási rohamra vonatkozó tanácsait. Videó a LogiNet webinárjáról a cikk végén!


Mit hoz a 2021-es Black Friday?

A Black Friday 2021-ben is kiugró forgalmat hoz a webáruházak számára, vagy az egyre hosszabbra nyúló promóciós időszakban a vásárlásokat nem november utolsó hétvégéjére hagyják az érdeklődők? A LogiNet és a Reacty Digital közös, friss reprezentatív kutatása alapján a november végi akciós kampány az idén sok szempontból is érdekes fejleményeket tartogat a kereskedők számára

 A felmérés 10 érdekes eredménye:

1. A fiatalabb korosztály vásárolna többet tavalyhoz képest a Black Friday időszakban a webshopokban

A koronavírus járvány nem befolyásolja a Black Friday és karácsonyi időszak online rendeléseit. A megkérdezettek harmada nagyjából ugyanannyit tervez idén is rendelni online, mint tavaly, 5%-uk kevesebbet rendelne, míg 27%-uk - főként a fiatalok, 18-29 év közöttiek - többet vásárolna az interneten.

2. Némileg visszaesik a csak online vásárlást tervezők aránya

2021-ben a 18-79 évesek fele vásárolna valamilyen formában a Black Friday akcióban, a többség (25%) online és offline módon is. A kizárólag online vásárlást tervezők aránya kismértékben csökkent 2020-hoz képest (19-ről 15%-ra), amelynek hátterében a növekvő szállítási költségek, illetve a korábbi időszak negatív tapasztalatai húzódnak meg.

Black Friday 2021: kevesebbet költünk idén és azt is barkács termékre

A vásárlásra szánt összeg a 2020. évi 40 ezerről 34 ezer forintra mérséklődött, ami csökkentheti a kosárértéket, illetve a tranzakciók számát. Ebben szerepet játszhatott, hogy év közben folyamatosabb volt a vásárlás és online rendelés, illetve kevesebb szabadon elkölthető jövedelem áll az emberek rendelkezésére.

4. Megugrik az érdeklődés a barkács és kerti eszközök iránt

Minden ötödik Black Friday vásárló (21%) barkács és kert kategóriában tervez vásárolni, amellyel a legnagyobb arányú (17%-os) keresletnövekedést érte el a kategóriák között 2020-hoz képest. Akár 14%-kal nőhet a háztartási- és vegyiáruk iránti kereslet (27%-ra), míg a háztartási kis- és nagygépek iránti vásárlási szándék 8%-kal növekedett, amellyel a legnépszerűbb kategóriává válhat ez a termékcsoport (31%). 

Black Friday 2021: Megugrik az érdeklődés a barkács és kerti eszközök iránt

Készítsd fel a webshopodat a várható trend alapján! Ha van ilyen termék a portfóliódban, akkor azt mindenképp helyezd előtérbe, kiemelt ajánlatba. 


5. Kevesebben keresik az előző évek slágertermékeit

Kisebb aktivitás várható a ruházat, a szórakoztató elektronika, illetve az egészség termékcsoportokban (6, 7, illetve 5%-kos mérséklődés), amelynek következtében a ruházat elveszítheti vezető pozícióját a népszerűségi listán (30%).

6. Fontos a megfelelő kiszolgálási színvonal

2020-ban minden harmadik vásárlót csalódás érte egy megvásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, ami befolyásolja az idei viselkedését: a negatív tapasztalattal rendelkezők nagy eséllyel egyáltalán nem, vagy nem online fognak idén vásárolni a Black Friday alatt. Ezt szem előtt tartva, csak akkor érdemes kereskedőként beszállni a kampányba, ha azt megfelelő színvonalon tudjuk csinálni.

  • Hamis kedvezmények: A csalódás legfőbb oka, hogy ugyanazt a terméket később, vagy más üzletben hasonló áron találta meg a vevő, így átverésnek érezte a kedvezményt.
  • Sérült termékek, rossz szolgáltatás: A csalódottak bő harmada kapott legalább egy esetben sérült árut, szűk ötödük a termék vagy szolgáltatás minőségével nem volt megelégedve, hatoduk pedig a kiszolgálásra vagy ügyfélszolgálatra panaszkodott.
  • Késve érkezett áruk: A 2020-ban Black Friday alkalmából vásárlók harmada tapasztalta, hogy egy vagy több csomagja késve érkezett meg, ami valamivel nagyobb arány, mint az előző évben.
  • Korlátozott kínálat: A vásárlók valamivel több mint fele arra is panaszkodott, hogy a kiválasztott terméket nem tudta megvásárolni, mert csak korlátozott számban hirdették meg. Ez főleg a fizikai üzletekben jelentett gondot, de online is a vásárlók kétötöde futott bele ebbe a problémába.

7. A vevők örülnek a hosszabb akciós időszaknak

Tízből négy Black Fridayt ismerő ember kifejezetten örül a hosszabb akciós időszaknak, mert így több ideje van kedvezményesen vásárolni. A vevők fele biztosan körbenéz az ár-összehasonlító oldalakon, hogy a legjobb árat találja meg, és közel ennyien vannak, akik több weboldalt is megnéznek online rendelés előtt.

8. Nem tűntek el az impulzus vásárlók

Minden nyolcadik Black Fridayt ismerő ember vesz meg egy-egy terméket a jelentős kedvezmények hatására még akkor is, ha nincs igazán szüksége rá.

9. Fontos, hogy megbízható legyen a webshop

Tízből hét magyarnak fontos, hogy csak megbízható oldalról rendeljen, ami a nagyobb, ismertebb áruházak előnyét jelentheti.

10. Lényeges, hogy az akciók igazodjanak a vevők igényeihez

A vásárlási szándék (a Black Friday-t ismerők fele) és a ténylegesen vásárlók (az akciót ismerők mintegy harmada) között minden évben jelentős eltérés van. Az érdeklődők akkor vásárolnak, ha a kereslet találkozik a kínálattal, emiatt fontos, hogy a kereskedő olyan akciót hirdessen, amit le tud kezelni, és a vevő is úgy érezze, jól járt.


Black Friday 2021 a kereskedők szemszögéből: tanácsok a sikeres év végi akciók lebonyolításához

1. Figyelj oda a raktárkészletre

Komoly áruellátási gondok vannak világszerte, így fontos, hogy olyan terméket harangozzon be a webshop, amivel bőségesen rendelkezik. 

"Az előző évhez képest komoly változás, hogy ami jelenleg nincs készleten, azzal nem is számolunk a Black Friday kampányban. Nem szeretnénk, hogy olyan helyzet álljon elő, amikor a meghirdetett árut nem tudjuk kiszállítani, mivel nem érkezett meg"- mutatott rá Kopcsányi Zoltán, a REGIO Játék kereskedelmi vezetője.

2. Reálisan mérd fel a kapacitásodat mind informatikai, mind emberi erőforrás oldalról

A Black Friday kampány, illetve az év végi bevásárlási hullám során realizálják a kereskedők éves árbevételük mintegy egyharmadát, ezért fontos, hogy felkészülten várják a vevői dömpinget.

"Igyekszünk minél korábban felkészülni a szállásutalványok iránti érdeklődés növekedésére, fontos, hogy a weboldalunk bírja a terhelést,  illetve az ügyfélszolgálatunk is kezelni tudja a nagyobb rohamot"- magyarázta Gönczi Bálint, a Szállás.hu Kedvezményes utazások termékmenedzsere.

A futár-, illetve ügyfélszolgálatát a házhozszállítást végző Wolt is időben felkészíti a nagyobb forgalomra, illetve folyamatosan figyelik az egyes városok terhelését, hogy ha szükséges, időben be tudjanak avatkozni. 

"Tavaly 2-3-szoros forgalombővüléssel számoltunk, ezzel szemben 3-4-szeres lett. A logisztika erre nem igazán volt felkészülve, bár a szolgáltatás minőségében szerencsére ez nem volt érezhető"- mondta Erős Levente, a Wolt Retail Business menedzsere.  

"Az IT fejlesztéseinket októberben lezárjuk, és ezt követően folyamatosan teszteljük a rendszert, hogy a növekvő látogatottság ne okozzon gondot"- fogalmazott Kopcsányi Zoltán, a REGIO Játék kereskedelmi vezetője.

3. Fontos az ügyféllel való kommunikáció a Black Friday idején is

A nagyobb érdeklődés nyomán a Szállás.hu-nál átalakítják a kommunikációt: a vevőket az email-es csatornákra terelik, a vásárlási folyamat során pedig igyekeznek folyamatosan támogatni őket.

Nagyobb terhelés hárul a Black Friday idején az ügyfélszolgálatra a REGIO Játéknál is, az eddigi tapasztalatok szerint ennek a felét az adja, hogy a vevők az online megvásárolt csomagjaik iránt érdeklődnek. Nagyobb figyelmet fordítanak a gördülékeny checkout folyamatra, így ha azt látják, hogy a vevő megakad, akkor a chatbotok végén lévő munkatársak besegítenek.

4. A kereskedőnek nem éri meg túlvállalni magát

A REGIO Játék, a Wolt és a Szállás.hu szakembereinek tanácsa: Black Friday kampány idején is fontos, hogy a webshop az év többi időszakában megszokott minőségi szolgáltatását nyújtsa, az ügyfelet maximálisan kiszolgálja, korrektül tájékoztassa. A cél ugyanis, hogy a vevő visszatérjen a webáruházba, hűséges ügyféllé váljon.


Nézd vissza a teljes webinárról készült videót!

Merülj el mélyebben a témában!

Tudj meg még többet Black Friday ebookunkból! Töltsd le az ingyenes ebookot, tippekkel és tanácsokkal, hogy az idei Black Friday és promóciós időszakban sikerre vidd a webáruházad!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.