Hogyan befolyásolja a Black Friday az online vásárlási kedvet?

Ismerd meg a LogiNet és a Reacty Digital friss reprezentatív kutatásának meglepő eredményeit

Hogyan befolyásolja a Black Friday és a karácsonyi promóciók az online vásárlási kedvet? Ismerd meg a LogiNet és a Reacty Digital közös friss, reprezentatív kutatásának eredményeit a 2022. évi Black Friday vásárlói kedv alakulásáról. A cikkben szó lesz a LogiNet által szervezett e-commerce meetupon résztvevő DIEGO és BestByte év végi vásárlási rohammal kapcsolatos várakozásairól, illetve a GVH javaslatairól, miszerint hogyan akciózhatnak a kereskedők a Black Friday és a karácsonyi időszak alatt. A két időszak között kevesebb, mint 30 nap telik el, ami a májusi törvényváltozás miatt komoly kihívást jelent számukra. Videóval a cikk végén.


A 2022-es Black Friday kutatás főbb előrejelzései

A gazdasági és megélhetési válság ellenére a Black Friday 2022-ben is növekvő forgalmat hozhat a webáruházak számára. A LogiNet és a Reacty Digital közös, friss reprezentatív kutatása alapján a november végi akciós kampány és a karácsony előtti kiárusítási időszak az idén sok szempontból is érdekes fejleményeket tartogat a kereskedők számára.

1. Nőhet a vásárlásra szánt összeg

Egy átlagos magyar fogyasztó várhatóan 41 ezer forintot költ majd a Black Friday akciók során, ami 20%-os növekedést jelent a 2021-es, 34 ezer forintos tervekhez képest. Ez meglepő lehet a magyar fogyasztók előtt álló pénzügyi kihívásokat látva, aminek a hátterében a kutatás szakértői szerint az emelkedő infláció, a tavasszal kapott extra juttatások húzódhatnak meg. Emellett azok a várakozások is szerepet játszhatnak ebben, amelyek a további áremelkedésekkel, készlethiányokkal függnek össze.

2. Az idén is a lakosság közel 50%-a vásárolna

A felmérés alapján a lakosság fele tervezi, hogy vásárol valamit a Black Friday alatt, ami egybecseng a tavalyi kutatás eredményével is. Az elmúlt évben végül a lakosság 30%-a használta ki az akciós időszakot, közülük 20% webáruházakban vette meg a leárazott terméket, szolgáltatást. Hasonló lehet idén is az arány, ami eltérést mutathat, az a kosárérték, illetve a kosárba helyezett mennyiség.

3. Többet vagy kevesebbet költenének a vevők

Az online vásárlási szándék tekintetében is viszonylag nagyfokú bizonytalanság figyelhető meg: akik tavaly vásároltak, azok a szélsőségek irányába mozdulnának el. A megkérdezettek 46%-a az elmúlt évhez képest visszafogná költéseit, míg közel egyharmada többet vásárolna a webshopokban, mindössze 15% fogalmazott úgy, hogy idén is hasonló értékben venne az akciós időszakban.

4. A TOP kategóriák nem változtak: továbbra is a ruházat és a műszaki cikk a legnépszerűbb

Míg tavaly a barkács és kerti termékek iránti érdeklődés ugrott nagyot, idén úgy néz ki, a klasszikusnak számító kategóriákat preferálják a vevők a Black Friday akciók keretében. A top termékek nem változtak, az arányaikat illetően sem, az első három helyen szerepelnek a ruházati cikkek (31%), a háztartási kis- és nagygépek (27%) és a háztartási- és vegyi áruk (23%). két kategóriában, a mobil telefonok és a szórakoztató elektronika esetében viszont nagyobb visszaesés várható az idén.

Termékkategóriák - Firss reprezentatív Black Friday kutatás - LogiNet - Reacty Digital

Ezt az magyarázhatja, hogy ezeket a termékeket – amelyek időtartama években mérhető - a pandémia során már beszerezték a legtöbben, jelenleg nem létszükséglet a vásárlásuk.

5. Fontossá vált az energiatakarékosság

A kutatásból kiderült, a megélhetési és rezsiköltségek emelkedése miatt fokozottan figyelnek a vevők az energiatakarékossági szempontokra, a műszaki cikkek vásárlásánál a kiválasztott termék energiabesorolása prioritássá vált. Érdekesség, hogy a nők körében ez a szempont nagyobb súllyal szerepel, közel 50% mondta, hogy rendkívül fontos számára az energiatakarékossági besorolás.

Energiatakarékossági szempontok - Firss reprezentatív Black Friday kutatás - LogiNet - Reacty Digital

6. A szállás a legkeresettebb a szolgáltatások között

Szolgáltatás vásárlását a vásárolni tervezők fele (54%) fontolgatja Black Friday akcióban, ami meghaladja a tavalyi 47%-ot. A háttérben itt is az év eleji extra juttatások és az ennek következtében növekvő megtakarítások húzódhatnak meg, illetve, hogy az elmúlt időszak bezártságát követően az emberek vágynak a kikapcsolódásra, az utazásra.

Az első három helyen a szállásfoglalás (18%), a különböző szolgáltatásokra vonatkozó előfizetés (17%) és a tipikusan karácsonyi ajándéknak számító szépségápolási szolgáltatás (14%) található. A légiközlekedés is örülhet, tavalyhoz képest várhatóan nő az érdeklődés a repülőjegyek iránt is az akciós hetek idején.

7. Fontos, hogy megbízható legyen a webshop

A vásárlók jelentős részének (69%) fontos, hogy megbízható helyről vásároljon az olyan akciós időszakok során, mint például a Black Friday. Az akciós időszakot ismerők közül minden második ember ár-összehasonlító oldalakat is használ majd (55%), illetve igyekszik a termékek, szolgáltatások korábbi árait is ellenőrizni (54%). Érdemes azzal számolni, hogy a vevők közel egynegyede azonnal lecsap az akció termékre, ám közülük kerülnek ki legnagyobb arányban azok, akik majd később elállnak a vásárlástól.

8. Tavaly az online vásárlók közel 30%-a élt az elállási jogával

Érdekes megnézni, milyen eredményeket hozott az elmúlt évi akciós időszak a vásárlástól való elállást illetően. Tavaly a vevők 30%-a élt ezzel a jogával, közülük átlag feletti részt képviseltek a 18-29 évesek, illetve a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők. Az okként jellemzően a nem megfelelő termékminőséget, a méretproblémát jelölték meg, illetve, hogy időközben meggondolták magukat.

9. A későn érkező csomagok még mindig problémát jelentenek

Visszatérő probléma akciós időszakok idején a késve érkezett csomagok aránya. A kutatás eredménye alapján tavaly nem változott ennek aránya az elmúlt évhez képest, bár ebben az is szerepet játszhat, hogy a vásárlói elvárások lettek magasabbak. A fiatalabbak és a férfiak körében nagyobb a „türelmetlenség” a megvásárolt termékek kiszállítását illetően.

10. Összességében egyre kevesebb a negatív vevői tapasztalat

Az elmúlt év kedvező tendenciája ugyanakkor, hogy kevesebb vevőnek volt negatív tapasztalata (22% az előző év 28%-ához képest). A leggyakoribb panasz (33%), hogy később vagy máshol hasonló áron látta a terméket, így átverésnek érezte az akciót, 31% hivatkozott arra, hogy sérült terméket kapott, illetve 24% jelezte, hogy valamely rendelését készlethiányra hivatkozva törölték.

Bár ez utóbbi kategória az összes vásárlás 5,5%-át jelenti, érdemes erre kiemelten figyelni, hiszen a webáruházak jó eséllyel ezt a réteget egyúttal el is vesztik.


Mit várnak a kereskedők forgalom szempontjából 2022 év végén?

1. Optimista kereskedői várakozások

Pozitívak a Black Friday és az év végi vásárlási hullámmal kapcsolatos várakozásai az e-commerce meetup kerekasztal beszélgetésén jelenlévő Balla Tamásnak, a DIEGO webáruház vezetőjének és Nyers Marcellnek, a BestByte marketing igazgatójának is. Igaz, a forgalom növekedését eltérő okok mozgatják: a DIEGO-nál az év végéig elérhető lakásfelújítási program, a BestByte-nál pedig az infláció és az árak növekedése

Felkészülés az év végére: bestByte, DIEGO, GVH, LogiNet

2. Stratégia változás az elmúlt év tapasztalatai miatt

A DIEGO egy napra szűkíti a Black Friday akcióját, amelyet igyekszik marketingrészről megfelelően meghirdetni. Ebbe a kategóriába azok a termékek kerülnének, amelyek nem a core-business-hez tartoznak (például lakásdekoráció, szőnyeg), ám a kedvezmény mértéke vásárlásra késztetheti a hezitálókat.

A BestByte a tavalyi egy hónappal szemben az idén egy hetesre tervezi a Black Friday akcióját, amely a tervek szerint a nagyobb háztartási termékekre (pl. a 2022-es foci-vb miatt a televíziókra) fókuszál, ám a kisebb háztartási eszközök és a mobilkészülékek sem maradhatnak ki belőle.

3. Fontos az ügyfélélmény: hangsúly az ügyfélszolgálaton és logisztikán

Mindkét kereskedő nagy hangsúlyt fordít arra, hogy az év végi vásárlói roham során a vevő időben megkapja a megrendelt árut, illetve ha bármilyen kérdése adódik, akkor arra azonnal kapjon választ. Ennek megfelelően, ha hosszabb szállítási idő várható vagy csúszás, azt azonnal jelzik a vevő felé, illetve kiemelt ügyfélszolgálatot látnak el a promóciós időszakban.

A BestByte-nál például a chat-en is élő ember nyújt segítséget az ügyfélnek, igyekeznek minden téren támogatást adni a potenciális vevőnek, a tapasztalat szerint ugyanis ennek következtében sok olyan személy is leadja rendelését, aki idegenkedik az online vásárlástól.


Hogyan készülj fel az év végi vásárlási hullámra az akciós ár megjelenítése szempontjából?

A ’valódi’ akciók megtalálását és a tisztességtelen leárazási gyakorlatok kivédését segíti az idén májustól szigorodó kereskedelmi szabályozás is: ennek értelmében a hagyományos boltoknak és webshopoknak is kötelező feltüntetnie a kedvezményes ár mellett az elmúlt legalább harminc nap legalacsonyabb árát is, ami a termék eredeti ára.

Az új szabályozás tehát védi a fogyasztókat, ugyanakkor újfajta kihívás elé állíthatja a kereskedőket: dönteniük kell, hogy Black Friday-re vagy karácsonyra időzítik a legnagyobb akcióikat. Ha egy kereskedő november végén a Black Friday időszakra leértékel egy terméket, akkor a karácsonyi szezonra már nem fog tudni további kedvezményt adni, mivel a két időszak között kevesebb, mint 30 nap telik el.

„Mint ahogy a május 28-át követően a kereskedők egy része élt azokkal a legitim módszerekkel, amelyekkel kikerült az általános akciók alól (feltételes, mennyiségi, illetve személyre szabott kedvezmények), úgy nagy valószínűséggel ez most is így lesz. Illetve nagy valószínűséggel az lesz a tendencia, hogy a Black Friday és a karácsonyi bevásárlás időszakában két különböző termékkörre vonatkoznak majd a kereskedők akciói” - fogalmazott Köcse Ildikó, a Fogyasztóvédelmi Iroda (GVH) Irodavezető-helyettese az év végi várakozásokat illetően.

Máriás Zsigmond, LogiNet Systems - Milyen vásárlásösztönző ajánlatokat érdemes egy e-commerce rendszerben megvalósítani?

Az új törvényi szabályozás miatt előtérbe kerülhetnek változatosabb vásárlásösztönző eszközök is. „A termékekre vonatkozó árakciók mellett kiemelten fontos lesz, hogy az e-kereskedők tudatosan használjanak egyéb vásárlásösztönző eszközöket is, mint például a kosárértékhez kötött kedvezmények, vagy ingyenes szállítás. Ne feledkezzünk meg olyan webshop funkciókról sem, amelyek segítenek döntést hozni a látogatónak, emlékeztetik egy félbehagyott vásárlásra vagy éppen kiegészítő termékeket ajánlanak" - mondta Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője és e-commerce fejlesztési specialistája.


Nézd meg az előadások felvételeit!


>> Lapozd végig Szeles Péter (Reacty Digital) és Máriás Zsigmond (LogiNet) prezentációit!
>> Tudj meg többet az akciózást érintő jogszabályi változásokról. Olvasd el törvényi összefoglalónkat!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.