A webáruházaknak érdemes mérlegelniük az appshop nyitását

Kereskedői tapasztalatok: a mobil alkalmazásokkal új célcsoportok érhetőek el

A COVID-19  a mobilhasználat terén 2-3 évvel gyorsította fel folyamatokat: a szórakozástól kezdve a vásárlásig, a fizetéstől a videó konferenciákig, az okostelefon és a mobil applikációk az élet minden területén központi szerephez jutottak az életünkben. Hogyan illesztheted be a mobil alkalmazást az értékesítési stratégiádba? December 10-ei webinárunkon mobilappoké volt a főszerep: appshop sikertörténeteket mesélt a B2C és B2B ágazatból a CEWE és a Sonepar; mobilapp fejlesztéssel kapcsolatos tanácsokat hozott Máriás Zsigmond, a LogiNet ügyvezetője; és appmarketing tippeket mutatott Bóta Zsolt, a Markestictől. A webinárról készült felvételt megtalálod a cikk végén.

Az okostelefon életünkben betöltött szerepét jól mutatja, hogy 2020 áprilisában - a pandémia első hullámának közepén - a tulajdonosok világszerte átlagosan naponta 4,3 órát mobiloztak, ami 20 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakának adatát.  A mobilozók július, augusztus és szeptember hónapokban havi átlagban 180 milliárd órát töltöttek applikációk használatával, 25 százalékkal többet 2019-hez képest.

A COVID hatására egyértelműen a mobil vált a közösségi élet színterévé, itt zajlik a tanulás, a munka, a szórakozás, és a vásárlás is. A mobilon eltöltött idő növekedése a letöltött applikációk számának boomját is maga után vonta, hiszen a felhasználók az idő 90 százalékában appokat használnak.


Kezdeti félelmekből mobilapp sikersztorik

Két különböző célközönség, két teljesen más piaci ágazat - a fotószolgáltató CEWE a B2C, a villamossági eszközökkel kereskedő Sonepar a B2B szegmensben képviselteti magát -, ám a mobil applikáció elindításával kapcsolatban mindkét cégnek voltak előzetes fenntartásai, amelyek talán több hazai vállalatnál is felmerülhetnek.

A CEWE - hasonlóan a német anyavállalat többi leányához - négy éve indította el mobilappját, válaszul a mobil felhasználók magas arányára. "Attól tartottunk, hogy a mobilapp elindításával visszaesik a fő termékünk, a fotókönyv iránti kereslet, ám azt kellett tapasztalnunk, hogy ebben nem történt változás. Megerősödött viszont azon termékek iránti igény, amelyek kisebb szereppel bírtak" - mondta Ablonczy László, értékesítési és marketing vezető.

Fenntartásaik voltak azzal kapcsolatban is, hogy megéri-e applikációt fejleszteni olyan ügyfélkör számára, amely évente átlagosan 2-4 alkalommal veszi csupán igénybe szolgáltatásaikat. Az elmúlt évek azonban bebizonyították: aktívak a felhasználók az appon, még ha ez a rendelésekben nem is látszódik, hiszen az esetek többségében a fotók szerkesztése egy rövidebb-hosszabb szünetekkel tarkított időszak eredménye.

A Sonepar 2018 tavaszán, hosszú döntési folyamat eredményeként döntött úgy, hogy elsőként az ágazatában, elindítja mobil applikációját. "Kétségeink persze voltak, attól tartottunk, hogy a viszonteladói hálózatunk konkurenciaként tekint az alkalmazásra. A gyakorlat azonban rácáfolt erre: egy támogató csatornát látnak benne, amelyen keresztül gyakrabban is rendelnek" - mutatott rá Nagy Tamás elektronikus termék és digital sales csoportvezető.

Nem igazolódtak be azon fenntartásaik sem, hogy a villanyszerelői, kivitelezői piacon dolgozók, akik nem a fiatalabb korosztályból kerülnek ki, nehezen alkalmazkodnak az új fejlesztésükhöz. "Észrevették az ebben rejlő potenciált, és kihasználják a lehetőségeket. Meglepő módon egy olyan ágazatban is, mint az építőipar, van létjogosultsága a mobilappnak" - hangsúlyozta Nagy Tamás.


Applikáción elérhető kizárólagos funkciók, új felhasználói élmények

Bár a kereskedők többsége úgy gondolhatja, hogy a mobil applikáció elindításával feleslegessé válik a webshop, a gyakorlat egészen mást mutat. Az applikáció egy új, ráépülő csatorna az online stratégiában, kiegészíti a webáruház működését és forgalmát, nem pedig felváltja azt.

A CEWE és a Sonepar példája is azt mutatja, hogy az appshopon keresztül új vevői csoportokat sikerült elérniük, és az ottani értékesítések teljesen más vásárlói attitűdre utalnak, mint amit a webáruházban tapasztaltak.

A Soneparnál az appshopos vásárlásoknál kisebb a kosárérték, ám több viszont a kosárban szereplő termék. "Ha a viszonteladók eszébe jut valami útközben, akkor azt appon rendelik meg, míg a nagyobb összegű tételeket, például az egész napi megrendelést szívesebben küldik el a webshopban" - magyarázta Nagy Tamás.

A CEWE esetében a webshop ad otthont a nagyobb ráfordítást (például 5-6 órát) igénylő fotókönyvek megrendelésének, míg az egyszerűbb termékeket, például a naptárat az appshopban veszik meg.

A Sonepar mobil applikációjában megjelentek azok az értékesítők, akik korábban kizárólag offline módon vásároltak, a CEWE esetében pedig a fiatalabb 18-30 év közöttiek váltak aktívabbá.

Mindkét cégnél sikeresnek bizonyult az a stratégia, hogy egyedi funkciókkal lássák el a mobil alkalmazást. A Soneparnál a vonalkód leolvasó bizonyult hasznos szolgáltatásnak. A CEWE-nél a felhasználóknak nyújtott omnichannel élményt, a bolt és az app összekapcsolását emelte ki Ablonczy László. A magyar drogériákban és műszaki áruházakban található CEWE terminálokon keresztül lehetőség van a fotók azonnali nyomtatására: bevezették azt a szolgáltatást, hogy az app felhasználók a készülékükön kiválasztott fotókat két kattintással átküldik a terminálnak, ami azonnal kiadja a képeket, a pénztárnál pedig lehet fizetni.


Feleslegesek a kételyek, a mobil alkalmazásba érdemes belevágni

A CEWE és a Sonepar példája is azt mutatja, az appshop, egy újabb online értékesítési csatornaként, képes többletbevételt termelni és növekedési üteme felülmúlja a webáruházért.

3 fő gondolat "elvitelre":

  • A mobilshop applikáció a "konzervatívnak tekintett" iparágakban (például építőipar) is hatékony tud lenni
  • A felhasználók extra élményekre, hasznos funkciókra vágynak (omnichannel élmény, mobil natív funkcióinak kihasználása, digitalizált hűségkártya), amelyek mobil applikációval megvalósíthatóak. Így a mobil app kitűnő eszköz a felhasználói élmény javítására.
  • Az eredmények és visszajelzések alapján a mobil applikáció nem kannibalizálja a többi csatornát, mobil appal új célcsoportok válnak elérhetővé.

Appshop indítás: mely vállalatoknak érdemes lépnie?

Hazánkban az online vásárlások 46 százaléka okostelefonon történik (eNET – E-kereskedelem lakossági felmérés eredményei, 2020), s ha folytatódik a mobilos vásárlási tendencia, az elkövetkező években várhatóan eléri a PC/laptopról történő vásárlás mértékét.

A  mobiltulajdonosok szívesen használnak alkalmazásokat - erre utal, hogy az appok már 40 százalékos arányt képviselnek az okostelefonon lebonyolított tranzakciókból, szemben a mobilra optimalizált weboldalak 54 százalékával - ám a bővülés lehetőségét behatárolja, hogy a kereskedők zömének nincs appshopja.

Kinek érdemes mobil alkalmazás indításában gondolkodni? Íme Máriás Zsigmond, a LogiNet ügyvezetőjének tanácsai, mit érdemes átgondolni fejlesztés előtt.

  • Applikáció készítésben olyan közép- és nagyvállalatoknak érdemes gondolkozni, ahol a mobilra érkező vásárlások aránya több mint 50 százalékot tesz ki, erős ügyfélbázissal rendelkeznek, amelyre építve a hűségkártya app lehetősége is felmerül.
     
  • Az applikáció olyan vállalatoknak is ideális, ahol a célcsoportban jelentős a fiatal korosztály aránya.
     
  • Érdemes szétnézni, a versenytársak rendelkeznek-e appal. Ennek ismeretében pedig meg lehet hozni a döntést: trendkövetővé vagy trend diktálóvá válik a cég?
     
  • Milyen funkcionális előnnyel járhat az app letöltése? A mobil natív funkcióinak kihasználására lehetőséget teremt az applikáció, mint a push üzenetek (sales üzenetek, tájékoztatás, akciók, promóciók), a GPS, lokáció (térképes keresés, útvonal tervezés, optimalizálás és nyomon követés), avagy a kamera, fotózás (vonalkód scannelés, kiterjesztett valóság, keresés kép alapján).
     
  • Az alkalmazás előnyei között említhető, hogy a felhasználót a saját online értékesítési csatornában tartja (zavartalan vásárlási folyamat az appon belül).
     
  • Az app a bolti csatornára is hatással lehet. A bolti értékesítést támogatja a mobil alkalmazás a vonalkód leolvasás, illetve termékazonosítás terén, a vásárlók számára elérhetővé váló extra információkkal (plusz termékinfó, tartalom, blog, rating), a navigáció lehetőségével (térképes, legközelebbi bolt kereső, in-store navigáció), hűségkártya digitalizációval, illetve személyre szabott ügyfélélménnyel (kedvenc termékek, bevásárló listák, kedvenc bolt feltöltése, letölthető számlák).
     
  • Mennyit nyerhet a vállalkozás a mobil alkalmazással? Az eddigi tapasztalatok alapján a vásárlói appok előnye a bevételi adatokban is megmutatkozik: 10-25 százalékkal nagyobb kosárértéket, háromszor magasabb konverziót, 50 százalékkal kevesebb kosárelhagyást is jelenthet a mobil webshophoz képest. Egy átlagos vállalkozás esetében ez 21 százalékkal növelheti a bevételt az online csatornákon.
A döntésben segíthet a LogiNet kalkulátora, amely a bevitt adatok alapján kiszámolja, mekkora plusz forgalma keletkezne a cégnek, ha mobil appal is rendelkezne. A kalkuláció értelmezéséhez a LogiNet ingyenes konzultációt biztosít. Keress minket elérhetőségeinken, számoljuk ki együtt, mennyit nyerhetne mobil applikációval a vállalkozásod!


Tudj meg többet, lapozz bele Máriás Zsigmond prezentációjába!


Appmarketing tippek: hogyan építsd fel és tartsd aktívan mobilappod userbázisát?

Első lépésként fontos mérlegelni, hogy mi legyen a PPC (Pay Per Click) kampány célja - mutatott rá Bóta Zsolt, a Markestic Kft. Head of Delivery-je. Ez lehet letöltés generálás (új felhasználók elérése), appon belüli vásárlás (minél több előfizető szerzése), újraaktiválás (az appot letöltők, de nem aktívan használók körében), avagy forgalom generálás (az appot használók megcélzása egy újabb üzenettel).

Íme 5 tipp a javasolt hirdetési stratégiára és platformra:

  • Kezdetben a hirdetési büdzsé zömét azon csatornákra érdemes fókuszálni, ahol a (legtöbb) potenciális ügyfél van. Ez Magyarországon elsősorban a Google / YouTube és a Facebook / Instagram, illetve az Apple Search / App Store hirdetési felületeket jelenti
     
  • Érdemes aktívan tesztelni ezeket a csatornákat és javítani az eredményeket.
     
  • Az eredményeket, a letöltéseket és a megtérülést minden esetben mérni kell.
     
  • Az itt elért megtérülést és tapasztalatot a "másodlagos" platformokra is érdemes befektetni, ahol a hatékonyságot szintén tesztelni lehet.
     
  • Fontos, hogy a számokra és ne az érzésekre alapozd a döntésed. Ha egy csatornára kijelölt hirdetési büdzsé nem hozta el a várt eredményt, akkor három lehetőség van: alapjaiban gondold át a stratégiát, tesztelj egy újabb platformot, fektesd a büdzsét egy működő csatornába.

Tudj meg többet, kattints Bóta Zsolt prezentációjáért!


Nézd vissza a teljes webinárról készült videót!


 

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.