4 konverziógyilkos hiba webshopoknál – így kerüljük el őket!

Az e-kereskedelem tartalmi, technológiai és vásárlói élményt érintő problémaforrásai, amelyekkel nyereségünket kockáztatjuk

2020-02-13

Aki nyomon követi az e-kereskedelmi piac trendjeit, tudja, hogy mára jó terméket kínálni egy célközönségnek önmagában kevés a sikerhez az online értékesítés világában. Egyre több a piaci szereplő minden iparágban, sőt megjelentek az első külföldi versenytársak is. A potenciális vásárlókat itt is az hódítja el, aki többet ad: tartalomban, sebességben, biztonságban, kényelemben vagy kiszolgálásban. Illetve az, aki kevesebbet hibázik ugyanezen területeken. A mostani cikkünkben azokat a tartalmi, technológiai, és vásárlói élményt érintő alapvető problémaforrásokat vettük röviden sorra, amelyekkel félbehagyott vásárlási folyamatokat és ezek miatt kimaradó bevételt kockáztatunk.

1. Konverziógyilkos hiba: Nem biztosítunk elég információt a vásárláshoz

A kevés hasznos tartalom az egyik legfrusztrálóbb hiba, amivel magunkra haragíthatjuk a látogatónkat, aki épp webshopunkat böngészi. Ugyanis az ő elsődleges célja, hogy a maximális információmennyiséget megszerezze a lehető legkevesebb szabadideje feláldozásával arról a termékről vagy szolgáltatásról, amely érdekli az oldalunkon. Amennyiben ez nem teljesül, nemcsak az alapvető ügyfélelvárásokat vesszük semmibe. Ezzel együtt azt is sugalljuk, hogy vagy nem vagyunk birtokában annak a tudásnak, amely az eladásra kínált árucikk ismertetéséhez lényeges, vagy mindez nem fontos számunkra.

Amire szükségünk van ennek megelőzéséhez:

  • Könnyen áttekinthető termékismertetés, valamint a termék vagy szolgáltatás várható hasznát kiemelő leírások
     
  • Odavágó, jó minőségű termékfotók
    Amennyiben meggyőzésről van szó, – és ezt az Intent Lab egyik vonatkozó tanulmánya számokkal is igazolta – az online vásárlók tényleg akkor hisznek el valamit, ha látják azt. A felmérésben megkérdezettek többsége nyilatkozott ugyanis úgy, hogy a szövegezésnél fontosabb meggyőzőerőt jelentenek számára a fotók, különösen olyan esetekben, mint a bútorok vagy ruházati termékek vásárlása. Bár az is igaz, hogy voltak kivételek is. Utóbbiak közé tartoznak például az elektronikai és háztartási cikkek, a borok és a szeszesitalok, amelyeknél a szöveges tartalmat jelölték meg elsődleges fontosságúnak. Mindez már csak amiatt is lényeges, hogy az elmúlt években a fake news oldalak térnyerése miatt általánosan csökkent a bizalom az online tartalmak irányában, így a jó termékfotók erejét ennek ellensúlyozásához érdemes kamatoztatnunk.
     
  • Közösségi megerősítések megjelenítése más vásárlóktól (vélemények, ajánlások)
    A mindennapi élet gyakorlata és a szociálpszichológiai kutatások eredményei egyaránt megerősíthetik: amikor bizonytalanságot kell leküzdenünk az életünkben, kikérjük, meghallgatjuk mások véleményét, azt a megoldást választjuk, amelyet többen javasolnak. Ezek az ajánlások, közösségi megerősítések ráadásul ugyanolyan jól működnek az online vásárlások világában, mint szemtől szemben. A BrightLocal 2019-es felmérése szerint az összes online látogató mintegy 76%-a az oldalakon található véleményeket egyenértékűnek tartja egy szóbeli ajánlással, ami a 35-54 éves korosztály esetében még ennél is magasabb: 89%. Érdemes kihasználni ennek az erejét.
     
  • Videók, amelyek részletes betekintést nyújtanak a termék, szolgáltatás világába
    A legfontosabb, hogy ha szeretnénk elkerülni ezt a konverziógyilkos hibát, ügyeljünk arra, hogy a lényeges tartalmak a megfelelő formában mindig a látogatóink rendelkezésére álljanak értékesítési felületeinken.

Amennyiben szeretnénk jó példát látni gyakorlati megvalósításra, saját munkáink közül a Vodafone számára lefejlesztett webáruházunk rendelkezik az itt felsorolt erősségek szinte mindegyikével. Lehetőséget teremt a termékek innovatív képi bemutatására, teret enged a részletgazdag leírásoknak, amit testreszabható csomagajánlatok kialakításához használható sáv, valamint egy a komolyabb érdeklődők információigényét is kielégítő részletező felület tesz teljessé. Minden hasonló képességgel, plusz még számos marketingtámogató és egyéb funkcióval a LogiNet saját online értékesítési alaprendszere is bír. Megoldásainak hála használata ráadásul gyors, költséghatékony piacra lépést tesz lehetővé a vállalatoknak.

2. Konverziógyilkos hiba: lassú webshopunk betöltési sebessége

Amennyiben online tartalmakról van szó, csak másodperceink vannak arra, hogy megragadjuk a vásárlóink figyelmét. A Google felmérései szerint konkrétan 3 másodperccel gazdálkodhatunk ebben a tekintetben, ugyanis a látogatóink több mint 53%-át egyből elveszítjük, ha ennél tovább tart a tartalmak betöltése. Általánosságban pedig azzal kell számolnunk, hogy minden egyes elvesztegetett másodperc akár 20%-os kihatással is bírhat webshopunk konverziós értékére.

Legyen szó akár más SEO erőfeszítéseink eredményeként érkező organikus forgalomról, vagy épp vásárolt forrásból érkezőről, épp úgy döntő fontosságú, hogy azt ne veszítsük el egy lassú betöltési idővel. Webshopunk és annak mobil webes nézetének sebesség optimalizálásához mindig egyedi megoldásokra lesz szükségünk, de gyors eredményeket általában a média file-ok Google által is szorgalmazott új generációs formátumokra történő cseréjével, a betöltésre kerülő elemek sorrendjének optimalizálásával (előnyben részesítve a hajtás felettieket) érhetünk el például. Az ilyen munkák esetében az elv: megtalálni az ideális arányt a kód minőségének optimalizálására fordított munka és az azt kiszolgáló hardverek fejlesztése között.

3. Konverziógyilkos hiba: Gyenge a kereső a webshopunkban

A vásárló szemszögéből egy vállalat és annak termékének legfontosabb feladata, hogy kielégítsen egy felmerülő szükségletet, a lehető leggyorsabb, legegyszerűbb vásárlási folyamat részeként. Itt válik főszereplővé e-kereskedelmi csatornáknál a tervezett ügyfélélmény, amelynek egyik sarokkövét a személyre szabott tartalmak jelentik, ezen belül is egy sokszor méltatlanul részletkérdésként kezelt funkció, a keresés. A személyre szabott tartalomszolgáltatáshoz ugyanis elengedhetetlen, hogy látogatónk megtalálja webshopunkban, amit keres. Amennyiben erre keresőfelületünk segítségével nem képes, azt kockáztatjuk, hogy a kutatást jobb híján egy versenytársunk oldalán folytatja. A keresési funkció fejlesztésében rejlő potenciált egyébként nagyon jól mutatja, hogy a 2020-as év fontos trendjei között jegyzi kiaknázását például a SearchNode aktuális anyaga is.

Mivel általában teljesen egyénfüggő, hogy ki hogyan keres rá egy termékre, a legjobb, ha nem egyetlen útvonalon, hanem eltérő logika, információ mentén tesszük azokat megtalálhatóvá: cikkszám, gyártó, terméknév, kategória stb.

Ez az a pont, ahol érdemes kiemelni: már emiatt is célszerű a keresőn túl az egész webshop kialakítását az ezen a téren olyan sokat emlegetett ügyfélélmény felől elkezdeni. Az ezen dolgozó UX designerek feladata felmérni, hogy az adott célcsoportunk miként használná digitális értékesítési csatornánkat, majd erre szabva megtervezik azokat a megoldásokat, amelyeknek hála mindez könnyen, gyorsan, kényelmesen történhet meg vásárlóink számára. A LogiNet esetében ezt szintén fontos területként kezeljük, saját UX diviziónk, a 22 Media szakembereivel dolgozunk az ilyen feladatokon.

4. Konverziógyilkos hiba: Olyan e-kereskedelmi rendszert használunk, amely visszafogja cégünk fejlődését

Amennyiben egy vállalat számára egyértelmű, hogy be kell zárnia azokat a fizikai üzleteit, amelyek nem képesek elegendő forgalmat bonyolítani a nyereségességhez, akkor miért kellene másként kezelnie az online értékesítési pontjait? A tapasztalat mégis azt mutatja, hogy sok vállalkozás annak dacára kitart egy korábban kialakított e-kereskedelmi megoldása mellett, hogy a változások miatt az inkább már gátja, mint motorja a bevételnövelésnek.

Ilyen esetek lehetnek például:

  • A vállalkozásunkkal kinőttük azokat a lehetőségeket, amelyeket az induláshoz választott dobozos e-kereskedelmi platformok (Shopify, Magento, WooCommerce, Unas stb.) vagy e-piacterek kínálnak. Ilyenkor leggyakrabban az ügyfélélmény fenntartásához elengedhetetlen személyre szabhatóság hiányzik (marketing funkciók, tartalom megjelenítési funkciók, több telephely, katalógus kezelése, stb.), amelyek elmaradása bevételkiesést jelent, a vállalatok egy része mégis nehezen lép tovább a megszokottból.
     
  • A vállalkozásunk forgalma kinőtte a választott technológia képességeit. Nagyon sok kis cég indul például Wordpress + WooCommerce megoldással, amely a piacra lépésre akár jó megoldás, de ha később fejlesztésekkel akarjuk lekövetni az átalakulásokat, ez könnyen a sebesség és az integráció rovására mehet. Ez ugyanis alapvetően nem egy e-kereskedelmi, hanem egy blog-rendszer. Hamar arra lehetünk figyelmesek, hogy egy ilyen toldozott-foltozott megoldás optimalizálása, egyben tartása végül többe kerül, mint amennyi hasznot hoz.

De mi alapján dönthetjük el, hogy eljött-e a pillanat a váltáshoz? Milyen rendszer jelentene optimális megoldást?

lyen esetekben érdemes konzultációt kérni IT szakértőinktől. Ők a vállalkozás mérete, tevékenységi területe, üzleti modellje, növekedési tervei alapján áttekintik a lehetőségeket és javaslatot tesznek. Mivel IT cégként csak akkor lehetünk sikeresek, ha partnereink is azok, így nem mindenkinek javaslunk egyből LogiNet megoldásokat, vagy fejlesztőink segítségével megalkotott egyedi szoftvereket. Ezek megtérüléséhez ugyanis fontos, hogy ki tudjuk aknázni tudásukat. Erre mindig tekintettel vagyunk: amennyiben más út jobb megoldást jelent, azt is ugyanolyan szakmai körültekintéssel vázoljuk fel, indokoljuk meg. Így később, amikor a vállalat életében lényegessé válik az az IT tudás, amit csapatként a LogiNet képvisel, már tudni fogják: számíthatnak ránk.



Szakértői tanácsadásra, IT fejlesztőpartnerre lenne szükséges e-kereskedelmi rendszere kiépítéséhez vagy újraépítéséhez? Bízza a feladatot a terület megbízható magyar szakértőjére, a LogiNetre! Vegye fel velünk a kapcsolatot személyre szabott megoldásainkért ide kattintva!