Mi a különbség „emberi nyelven” UI és UX design között?

3 analógia, amelyekkel könnyedén megérthetjük, miben tér el egymástól, hogyan kapcsolódik össze a felhasználói élményen dolgozó designerek munkája

2019-12-04

Mára egy fejlesztés kapcsán szinte mindenki tudja: a felhasználói élmény tervezése és az azon dolgozó UX és UI designerek nélkül nincs sikeres webáruház vagy portál. Hiszen, ha egy felületet bonyolult, nehézkes használni, vásárlóink nem töltenek ott szívesen időt, ami kevesebb forgalmat, bevételt eredményez. Azt viszont már jóval kevesebben látják át, hogy konkrétan mit is tesznek azért ezek a szakemberek, hogy digitális értékesítésünk, céges oldalunk eredményesebbé, élvezhetőbbé váljon. Ahogy az is általában nagy kérdés: mi a különbség egyáltalán UX és UI designerek és design között a gyakorlatban? Hogyan kapcsolódnak egymáshoz ezek a területek? Néhány gyors példával mindenre fényt derítünk!

Bár a tervezett felhasználói élmény kiemelt jelentőségű egy fejlesztés sikeréhez, sokszor összefolynak az információk feladatairól, az ott dolgozó szakemberek teendőiről. Pedig ahhoz, hogy sikeres fejlesztéssel támogassuk cégünk növekedését elengedhetetlen, hogy megrendelőként is tisztában legyünk a folyamatokkal. Így tudjuk kijelölni ugyanis a valós célokat és elvárásokat. Lássuk ehhez a legfontosabb kapaszkodókat!

Röviden arról, miben térnek el a UX és a UI design feladatai egymástól

A UX (user experience) design a felhasználói élmény tervezését jelenti. Az ezen a területen tevékenykedő szakemberek a fejlesztés kezdeti fázisától dolgoznak egy projekten. Célcsoportunk megszólításához létrehozzák azokat a vásárlói profilokat (persona-k), akiket megszólítva tervezik, alkotják meg a vásárlói folyamatokat felületeinken. Mivel ezek a vásárlói személyiség profilok minden olyan tulajdonsággal rendelkeznek információs lapjaikon, amivel egy valós személy, sokkal könnyebben halad a munka. A szakemberek felmérik a versenytársakat, elkészítik a munka alapját képző tervrajzokat (drótvázak), modellezik a vásárlói folyamatokat, tesztelik azok hatékonyságát, majd a tapasztalatokat beépítve elkészítik a felületek új változatait. A fejlesztői csapat munkájával összehangoltan így haladnak lépésenként, amíg el nem érik a látogatók számára ideális felépítést. Azt a szerkezetet, ahol élmény a látogatás és a vásárlás.

A UI (user interface) design feladata ezen belül, hogy olyan felhasználói felületet tervezzen, ami  megragadja a figyelmet és élménnyé teszi az oldal vagy app használatát. Szakértői feladatai között találjuk a grafikák, ikonok, animációk tervezését, rajzolását, betűtípusok kiválasztását, interakciós elemek kidolgozását, alapvetően a színvilág megtervezését. Amennyiben szeretnénk meggyőző, emlékezetes digitális márkaarculatot felépíteni, mindezekre szükségünk lesz.

3 gyors példa, amivel mindez kézzelfoghatóvá válik

1. Technológiai példa: az iPhone-ok alsó kezelő-menüje

Ahhoz, hogy külön tudjuk választani, mit csinál egy UI és egy UX designer, azt kell megértenünk, hogy ugyan munkájuk más területeket érint, de összekapcsolódik. Alapvetően a UI munkák a UX feladatok egy részterületét jelentik. Vegyük példának az alsó kezelő menüsort az iPhone-oknál. Az iOS operációs rendszernél azért ide tették a leggyakrabban használt applikációk gyorsmenüjét - böngészőt, jegyzet funkciót, üzenetküldést, egészség app és fájlküldés ikonjait tartalmazhatja például, mert a valóságban, ha tartunk egy telefont, nem ér fel feljebb az ujjunk. A UX szakemberek feladata, hogy végig gondolják, hogy a hús-vér felhasználók kezében hogyan is áll az eszköz, milyen megoldások állnak kézre ehhez alkalmazkodva. Megtervezik a modul pozícióját, méretét, társítják hozzá a funkciót, majd pedig tesztekkel ellenőrzik annak működőképességét.

Az ikon megtervezése, színek választása, a különböző állapotok grafikai tervezése, az, hogy ez a fejlesztőknek átadható formában rendelkezésre álljon, pedig már a UI designer munkája. De ezek érthetően nem választhatók el egymástól logikailag, hiszen a grafika szépsége, vizuális elemek eleganciája értelemszerűen befolyásolják a felhasználói élményt. Inkább a munkakörök válnak el egymástól. A UI feladatokat jellemzően grafikusi háttérből érkező emberek végzik el, a UX-hez inkább konzulensi és researcher tudás fontosabb.

2. A kávézó, étterem

A még egyszerűbb példa kedvéért tekintsünk úgy egy fejlesztésre, mint egy kávézóra. Amit az ajtón belépve látunk az a UI designerek felségterülete. Minden, ami a hangulatot befolyásolja: asztalfajták, abroszok, terítékek, kiegészítők, a pincérek egyenruhája. Amit belépve nem látunk, de ugyanúgy lényeges a hibátlan gasztronómiai élményhez, az a UX: foglalás, leültetés, rendelés menete, a menü, a háttérben zajló konyhai folyamatok olajozott működése.

A két terület összefonódására pedig trükkös példaként vegyük a halétteremben homár vagy languszta fogyasztása után odakészített citromos kézmosó tál esetét. Ugyan a tál designja, az, hogy milyen formában kerül az asztalunkra UI feladat, a UX felel azért, hogy az étteremben gondoljanak arra, hogy kihozzák azt az asztalhoz. Ugyanis, ha nincs mivel megszabadulni a kellemetlen szagoktól étkezés után, az visszahat az élményre.

Legyünk a példában igazságosak a fejlesztőkkel is: tudjuk, hogy ők teszik a tányérra az ételeket, ami ugyanúgy központi feladat!

3. Építészmérnök és belsőépítész

Egy másik bevett példa az építészet világa segítségével írja le a teendők és szakemberek közti különbséget. Egy UX designer feladata úgy áll össze, mint az építészmérnöké, aki a készülő szerkezet vázáért felel, ehhez készíti el a tervrajzokat. A UI designer munkája pedig a kész szerkezeten belül a belsőépítész feladatainak felel meg.

Amennyiben a fejlesztőkben felmerül, hogy az ő munkájuk nélkül bizony nincs ház: nekik is igazuk van! A jó megoldáshoz elengedhetetlen a csapatmunka és a kiváló minőségű kódolás.

Látszik, hogy egymásban fonódó, de jól elkülöníthető feladatköröket takarnak az elnevezések, és ahogy a cikk elején leszögeztük, mindegyikre szükség van a sikeres megoldásokhoz. Nem véletlen, hogy a LogiNet Group munkáinál saját UX és UI designerekből álló csapatunk, a 22 Media szakemberei biztosítják a felhasználók igényeire hangolt megoldásokat ügyfeleinknek.



Versenyelőny vállalkozása igényeire szabott mobilapplikációval, webáruházzal, céges platformmal, egyedi szoftverfejlesztéssel? Válassza az e-kereskedelemi megoldások hazai szakértőjét, a LogiNetet! Ajánlatért keresse munkatársainkat központi elérhetőségeinken!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.