5 ok, amiért érdemes az e-kereskedelemben a UX / UI designba fektetni

5 ok, amiért érdemes az e-kereskedelemben a UX / UI designba fektetni

Hogyan emeli ki a tervezett felhasználói élmény saját felületeinket a webshopok, appok tengerében?

2019-10-29

Az üzleti élet egyik alapszabálya, hogy csak az tart egy jó megoldást drágának, aki nem próbált ki egy rosszat. Különösen igaz ez az e-kereskedelemre, ahol a vállalati oldalak, webshopok, appok tengerében egyre nehezebb a cégeknek kitűnnie a tömegből saját megoldásaikkal. Pedig ez nélkülözhetetlen, ha azt szeretnénk, hogy a mi felületünk láncolja magához a vásárlókat.  Ehhez a legjobb út, ha nemcsak azzal foglalkozunk, mit kínálunk appunkkal vagy webshoppunkkal, hanem azzal is, miként kínáljuk azt. Ez együtt teszi ki a sokat emlegetett felhasználói élményt, aminek profi tervezéséhez, felépítéséhez nélkülözhetetlenek a UX és UI designerek. Miért? Máris mondjuk!

Egy pillanatra helyezkedjünk felhasználónk cipőjébe és képzeljük el:

  • Egy szuper szezonális leárazást szeretnénk igénybe venni egy appal, de a kuponok használatához át kellene vergődni egy többképernyős regisztrációs űrlap-rengetegen.
  • Szeretnénk megismerkedni egy egyedi termékkel vagy szolgáltatással, de az ismertetőoldalon csak néhány rossz stockfotó vár minket a funkciók mezei felsorolása mellett.
  • Vásárláshoz letöltöttük az egyik ruházati áruház appját, de az túlságosan “trendi” lett, nem tudunk kiigazodni benne. Össze-vissza váltakoznak a képek, nem tudjuk mit, hol nyomjunk meg, ha valamit keresünk, mert gombokat nem látni. Plusz, ha eltalálunk végre egy keresett ruhadarabhoz, akkor a méret és szín választásnál kezdődik elölről a galériák útvesztője...

Vajon foglalkoznánk azzal, hogy jobban megismerkedjünk ezekkel a felületekkel, azok kínálatával? Vagy inkább egy pár másodperces böngészést követően zárnánk is be azokat, mert nem győzött meg, amit láttunk?

Valljuk be, a valóságban mi is a második utat választanánk.

Ez az a pont, ahol a versenytársaink megelőzéséhez nélkülözhetetlenné válik a UX, a felhasználói élmény, ezen belül is a UI a felhasználói felület / interfész tervezése.

A LogiNet esetében épp ezért támogatja fejlesztőink munkáját egy komplett design stúdió csapata, ha a felhasználói élmény tervezéséről van szó. Esetünkben a Máriás Attila vezette 22 Media szakértelme kezeskedik azért, hogy partnereink ne veszítsenek vásárlókat olyan csapdahelyzetek miatt, mint a fentiek. Munkájukkijelöli a fejlesztés fő irányát, felmérik, hogy az adott célcsoport miként használna adott cél érdekében egy weboldalt vagy appot, majd erre szabják a megoldásokat. Könnyen és kényelmesen kezelhető felületeket terveznek, ehhez elkészítik a grafikai anyagokat is.

Most pedig lássunk 5 alapvető okot, amiért nem szabad spórolni a UX / UI designon!

1. A jó design nagyszerű üzlet!

Amikor valaki először találkozik egy grafikai munkával, az három reakciót válthat ki: igen, nem és WOW! A megtérülés szempontjából érthetően a harmadik reakció kiváltása a célunk. Ez a brandingen, elrendezésen, színsémán, fülek és gombok elhelyezkedésén, a felhasznált betűtípuson, térközökön és úgy általában a grafikai elemeken múlik majd, hiszen ezekből áll az összkép. Ahhoz, hogy ez WOW legyen, profi designerekre lesz szükségünk.

2. Rossz designnal egyszerre bukjuk el az új vásárlókat, a visszatérő vásárlókat, valamint azokat, akik gondolkoznának az ajánlaton

Az első találkozás egy oldal, app felületével rendkívül fontos. A bemutatott tartalom formája, a design döntik el, hogy tetszik-e a látogatónak, amit lát. Amennyiben az első belépési pont, ahol találkoznak velünk csúnya, bonyolult, akkor nemcsak visszafordítja a forgalmat, hanem rossz szájízt is hagy maga után. Ami miatt várhatóan később se szívesen nyitják meg a látogatók a felületet. Így nemcsak a vásárlás értékét bukjuk, de élettartam értékben mindazt, amit az elvesztett vásárlók hozhatnának később. Sőt, ehhez veszteségként hozzáíródnak a hezitáló látogatók is, ugyanis az ügyfelek akár fele is hajlandó többet fizetni, ha cserében egy vállalkozás jobb kiszolgálást nyújt. Ebbe az is beletartozik, hogy miként fogadjuk őket appunkban vagy weboldalunkon. Jobb üzlet költeni UX szakemberekre, akik tudják, miként lehet élménnyé tenni egy felhasználó számára a látogatást.

3. Megtalálni, amit keresünk, egyszerűen, gyorsan: elengedhetetlen

Általában nem gondolunk rá kiemelt helyen, de a könnyen értelmezhető, egységes navigáció alapvetés egy sikeres apphoz vagy weboldalhoz. Amennyiben ezt elrejtettük valahol, túl bonyolult a látogatóknak használni, kizárt, hogy hosszabb időt töltsenek az oldalakon, vagy később újra használják a felületet. Ugyanis időt veszítenek, miközben ügyetlennek érzik magukat. A csalódott vásárló pedig a lehető legrosszabb ajánlólevél egy márkának. A modern vállalkozások épp ezért szánnak komoly időt arra, hogy a UI design részeként megtervezzék, kialakítsák azt a formát, ami kezelhetőség szempontjából egyaránt maradéktalanul megfelel az üzletág, a célcsoport és a kínálat elvárásainak.  

4. Az érdekes tartalmak olyan marketingeszközt jelentenek, amelyre minden vállalkozásnak szüksége van

Mára egyértelművé vált, hogy az online felületeinken található tartalmakat sem kezelhetjük mezei helykitöltő elemként. Ugyanis még egy letisztult, könnyen kezelhető oldal értékét is pillanatok alatt lerontja egy túlbonyolított, sablonos, lelketlen szöveg. Nem véletlenül válik egyre fontosabbá napjainkban a UX writing, ami alkalmazkodik a vállalat tone of voice-ához, az írott tartalmakat pedig a márka világának kiterjesztéseként építi fel. Erről a területről külön is írtunk korábbi UX trendeket bemutató cikkünkben.

5. Mit sem ér egy app vagy oldal, ha nem használható

Érthető elvárás felületeink estében, hogy azt a felhasználók gyorsan, erőfeszítés nélkül tudják használni. Utóbbit garantálja a UX design kelléktárában a usability, ami azoknak az elemeknek a meglétéért dolgozik, amitől az appot vagy oldalt könnyű használni. A szakemberek tesztekkel ellenőrzik a használhatóságot, azok eredményeit felhasználva újra formálják a folyamatokat, felületeket (új iterációkat készítenek), hogy minden a leendő látogatók viselkedéséhez, elvárásaihoz igazodjon. Szempont, hogy a felület vagy app használata könnyen tanulható, az ott elvégzendő feladatok pedig időhatékonyak legyenek. A teendőket könnyű legyen megjegyezni, és számít az is, hogy képes-e megoldásunk zökkenőmentesen kezelni a hibákat. Ezek együtt biztosítják a megfelelő használhatóságot, ami nélkül nincs elégedett ügyfél.

Szeretné digitális értékesítését tervezett online ügyfélélménnyel növelni? Alapozza a fejlesztést professzionális UX megoldásokra a LogiNet csapatához tartozó 22 Media specialistáival! Vegye fel a kapcsolatot szakértőinkkel vállalkozására szabott megoldásainkért!