Webáruházak sebességoptimalizálása: kincset érő másodpercek

A rövidebb oldalbetöltési idő nem pusztán technikai kérdés, rövidebb út a vásárló szívéhez is

2020-04-19

Erősödő verseny, a gyorsaságot egyre türelmetlenebbül kereső vásárlók. Okok, amiért az e-kereskedelemben egyre fontosabbá válnak az optimalizált oldalbetöltési idők. Hiszen a jobb ügyfélélmény versenyelőnyt jelent, az pedig extra profitot. Különösen igaz ez a technológiai iparágakban, ahol egy átlagos vásárló is a maximumot várja el a márkáktól.

Ezen a téren a LogiNetnél évek óta fejlesztjük és támogatjuk a piac domináns szereplőjének, a Vodafone-nak a webáruházát. 2019 végén egy sebességoptimalizálási projekttel tettük naprakésszé az online értékesítési csatorna teljesítménymutatóit. A hatalmas adatmennyiséggel, összetett keresőfunkciókkal, marketingeszközökkel operáló felület betöltési idejét sikerült 2-3 másodperc közé csökkenteni


Hogyan? Erről mesélünk a mostani cikkben:

  1. Átnézzük mekkora jelentőséggel bír egy webshop életében akárcsak 1 másodperc lassulás, miként lehet ezt elkerülni. Plusz szó lesz arról is, hogy miért kell az ilyen fejlesztéseket időről-időre megismételni. 
  2. Elmondjuk, miért kihívás a sebességoptimalizálás tulajdonosként és IT szakemberként egyaránt.
  3. Eláruljuk, hogyan működnek a LogiNet sikeres projektjei ezen a téren.
  4. Bemutatjuk, miként hoztuk ki a legtöbbet a jelenleg elérhető technológiai megoldásokkal a Vodafone wesbhopjából.

Amiért fontos a webshop sebessége: a SEO-nál csak a vásárlók szeretik kevésbé a lassú oldalakat

Jelenleg a cégek számára folyamatos kényszer weboldalaik, webshopjuk sebességoptimalizálása, aminek hátterében két okot találunk:

  • A vásárlók egyre türelmetlenebbek, csökken a vásárlási kedvük egy lassabb webshopban

A Google adatai szerint egy átlagos vásárló nagyjából 3 másodpercet hajlandó várni a tartalmak megjelenítéséig. Amennyiben webshopunk ennél hosszabb ideig tölt be, forgalmunk akár 53%-át is elveszíthetjük. Ráadásul ezen a területen minden másodpercnek jelentősége van, hiszen szintén a Google-tól tudjuk, egyetlen másodperc lassulás is mintegy 20%-kal befolyásolhatja a konverziós értékeket. Profitunk és növekedésünk érdekében ezt komolyan kell venni. 

  • A Google a találati lista helyezéseknél szankcionálja a lassabb betöltési időket

A Google a találati lista helyezéseknél súlyozza az oldal tulajdonságait, ebben a betöltési idő befolyásoló erővel bír. A rendszer ugyanis hátrébb sorolja a lassabb oldalakat.


Vodafone webshop: eredményesség, stabilitás évek óta, LogiNet szakértelemmel

IT szakemberekből, üzleti tanácsadókból álló csapatunkkal évek óta támogatjuk a telekommunikációs vállalatot. A Vodafone webshopja LogiNet fejlesztésként mutatkozott be még 2014-ben, majd ezt követően egy teljes felhasználói élményt és funkciókat érintő megújuláson esett át 2018-ban. A felületet UX design módszertant követve alakítottuk a felhasználói szokásokhoz és elvárásokhoz. Ebben nagy szerep hárult a LogiNet Group UX divíziója, a 22.design szakértőire.

A webshop kialakítása során több eltérő célt egyesítettünk stabilan működő, modern, letisztult formában. Az oldal egyszerre képes könnyen megjeleníteni a tartalmakat, gyorsan kezel hatalmas adatmennyiséget is (választható tarifák, kapcsolódó készülékek, kapcsolódó szolgáltatások megjelenítése), zökkenőmentes integrációval dolgozik össze a Vodafone más háttérrendszereivel. A vásárlási folyamatot intelligens szűrőrendszer és az adatok közötti gyors keresés teszi gördülékennyé.

Az oldal átadásához SEO és sebesség szempontból optimalizáltuk, azonban ezek olyan területek, amelyek szintén folyamatos feladatokat jelentenek IT fejlesztői oldalról az e-kereskedelmi rendszereknél. Változik ugyanis a Google algoritmusa, így átalakulnak azok a technológiai ajánlások, amelyek alapján a betöltődés gyorsnak számít, valamint a honlapok is folyamatosan fejlődnek. Még abban az esetben is, ha komolyabb szoftver változtatások nem is történnek, a komplexitás biztosan növekedni fog. Ez pedig a tapasztalatok szerint nagyjából 2 évente szükségessé teszi az optimalizálási munkákat. A Vodafone webshop esetében ezen dolgozott csapatunk két projekt részeként 2019 tavaszán, majd őszén.


Sebességoptimalizálás, mint kihívás: miért kemény dió webáruház tulajdonosként épp úgy, mint fejlesztőként

Egy ilyen optimalizálási munkánál IT szempontból első lépésben általában nem a teendők, hanem az ügyféloldali elvárások összegyűjtése az igazi feladat. Hiszen megbízói oldalról konkrétumokat nehéz megfogalmazni, általában csak egy érzetre hagyatkozhatunk: „lassabb az oldal, szeretnénk, ha gyorsabbá válna”. Ilyenkor a feladat részét képezi a lehetőségek feltárása, a helyzetkép kialakítása, hogy mivel, milyen sebességet érintő javulás érhető el, ezzel hány másodpercet nyerhetünk a betöltési időknél.


60%-os javulás a betöltési időkben, majd még egy másodperc extrateljesítmény, két lépésben

A LogiNet szakértője, aki az adott fejlesztést is összefogta, így mutatta be egy ilyen projekt teendőit:

„Az optimalizálási munkáinknál az ügyféligény beérkezése után összehívjuk a csapatot, amelyben az érintett területek szakértőit találjuk. Architektjeinkkel, üzleti tanácsadóinkkal, backend- és frontend programozóinkkal felmérjük az oldalt, kialakítunk egy javaslatcsomagot, teendőlistát, amellyel javíthatunk az eredményeken. Ennek elfogadása után látunk munkához.”

A projekt során a csapat a szoftveres optimalizálás mellett az ügyfélélmény felől is javított a webshopon. 

„Kiemelt figyelmet fordítottunk a vásárló szempontjából lényeges termékoldalak és check-out folyamat betöltésére, valamint az integrációkra. Egy nagy webshopban ugyanis megannyi összeköttetést találunk – számlázóprogram, marketing eszközök. Ahhoz, hogy a vásárlókat kiszolgálja, a webshopunknak folyamatosan, nagy mennyiségben lesz szüksége ezekből származó adatokra. Amennyiben ezek nem képesek a lekérdezéseket megfelelő tempóban kiszolgálni, az ronthat a teljesítményen. Érdemes ezekre is odafigyelni.”

Kitartó optimalizálási munkával, a folyamatosan fejlődő technológiák lehetőségeire támaszkodva, a LogiNet csapata 60%-os javulást ért el a betöltési időknél. Második körben sikerült ezt is túlszárnyalni, egy újabb másodperccel javítva az eredményeket. A frissítések élesítése után az oldal betöltési ideje 2-3 másodperc között van. Az ajánlásokhoz igazodó teljesítménnyel pedig minden kitűzött célt sikerült elérni. Az ügyfélélmény javult, a kosárelhagyások aránya csökkent:

„Ügyféloldalról november végén azt a visszajelzést kaptuk, hogy elégedettek, hiszen minden elvárásuk teljesült.”


Mire képes a Vodafone webshop a gyakorlatban?

Itt tudjuk tesztelni!



Versenyelőny vállalkozása igényeire szabott mobilapplikációval, webáruházzal, céges platformmal, egyedi szoftverfejlesztéssel? Válassza az e-kereskedelemi megoldások hazai szakértőjét, a LogiNetet! Ajánlatért keresse munkatársainkat központi elérhetőségeinken.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.