Új trendeket hozott az online értékesítés területén a koronavírus

Mit jósolnak a hazai kutatások?

Fordulópontot hozhat az e-kereskedelemben a 2020-as év: az online értékesítés minden eddiginél nagyobb szerephez jutott a koronavírus-járvány következtében, 50 ezer új online vásárló jelent meg a hazai piacon.  A szakembereket, kereskedőket, elemzőket most leginkább az a tény foglalkoztatja, hogy vajon fenntartható-e ez a bővülés. Milyen trendek indultak el, amelyek hozzájárulhatnak az e-kereskedelem további fejlődéséhez? Ezeket vesszük most sorra.


Élet a járvány előtt

A COVID-19 koronavírus elterjedése, mint oly sok területet, a kereskedelmet is felforgatta. Ma már pjárvány előtti és utáni „időszámításról” beszélünk, hiszen sok jelentős változás következett be az elmúlt néhány hónap alatt, amelyek az egyéneket, a közösségeket és a társadalmat érintették.

A GKI Digital adatai szerint 2019-ben a teljes online kiskereskedelmi forgalomban 16%-os növekedés mutatkozott, 3,3 millió aktív vásárló volt jelen a virtuális piactéren, a teljes online kereskedelmi forgalom pedig csaknem 500 milliárd forintot tett ki. 2020 tavaszán, a járvány kitörésével 50 ezer új, online vásárló jelent meg, a rendelési szám közel 16%-kal emelkedett, a rendelési érték pedig valamivel több, mint 21%-kal bővült. A webáruházak például 117,8 milliárd forint értékben teljesítettek belföldi rendeléseket.

A Mastercard kutatásából kiderül, hogy az online térnyerése európai viszonylatban is megfigyelhető: az alapvető fontosságú árukat 36%-kal többen szerezték be a virtuális térben a pandémia aktív szakaszában. A NIKE saját jelentése alapján például 2020 májusáig 75%-kal tudta növelni az online vásárlásokat.


Még fontosabb az online felhasználói élmény

Míg a krízishelyzet idején a vásárlók türelmesebbek és rugalmasabbak voltak a szállítási idő, a korlátozások és a cseretermékek tekintetében, addig a járvány utáni vásárlók ezeket már kevésbé tolerálják. A boltokba való visszatéréssel a webshopok nyújtotta felhasználói élmény jelentősége előtérbe kerül, az online vásárlási hajlandóság úgy őrizhető meg, ha kiemlekedő ügyfélélményt tudunk nyújtani a digitális felületeinken.

Az online kereskedelmi felületek fejlesztése az előrehaladás és az életben maradás záloga lehet, amit nagyon sok cég felismert. Az irányvonalak meghatározása, az eszköztár feltérképezése azonban nem magától értetődő, így az e-kereskedelmi tanácsadással foglalkozó vállalatoknak és a webfejlesztő cégeknek nagy szerep jut az effajta tudás megosztásában.


A külföldi áruforgalom háttérbe szorulása és a hazai felértékelődése

A Reacty Digital és az eNET Internetkutató közös e-kereskedelmi kutatása, melyet ez év tavaszán végeztek, rávilágított arra, hogy a hazai online vásárlók fele előnyben részesíti a magyar webáruházakat. Csökkent a külföldi rendelés gyakorisága is: míg 2018-ban a vásárlók 40%-a rendelt havonta legalább egyszer külföldről, addig 2020-ban már csak a 25%-uk. Az idei visszaesés természetesen a járványhelyzet korlátozó hatásaival és a bizonytalanság növekedésével is mutat összefüggést.

Ezt a trendet a jövőben törvényi szabályozás változása is erősítheti, miszerint 2021-től a kisértékű csomagok vámmentessége megszűnik. Jelenleg az Európai Unión kívülről érkező, 22 euró értéket nem meghaladó termékek áfa- és vámmentesen juthatnak be az országba. A visszaélések ennek megváltoztatásához vezettek, így jövőre minden termék adóköteles lesz, behozatalát pedig jelenteni kell. Változik az is, hogy melyik ország áfáját szabják ki az árura, a jövőben ugyanis – néhány kivételt leszámítva – az áfát a vevő országának adómértéke határozza meg. Ebből adódhat, hogy a külföldi, alacsony áfával bíró országokból már nem lesz olyan vonzó rendelni, így csökkenhet az import.

A külföldi áruk háttérbeszorulása mellett egyre inkább erősödnek a hazai termékeket népszerűsítő közösségek. A magyar áruk hatalmas előnye, hogy a szállítási lánc és az útvonal rövidebb, így környezetkímélőbbek, egy esetleges határzár idején sem akad el a szállításuk, ráadásul a vásárlással a hazai vállalkozók, cégek, kistermelők gyarapodnak.


Érintésmentesség és házhozszállítás az online értékesítésben

2020 tavasza az új helyzethez való gyors alkalmazkodás jegyében telt a kereskedők számára. A korlátozások és bezárások következtében a személyes vásárlás helyett át kellett állniuk az online értékesítésre és olyan kiszállítási és kézbesítési módokra, amelyek gyorsak és egyben biztonságosak is. A korábban megmutatkozó trend, a fenntarthatóság és csomagolás-mentesség háttérbe szorult, a hangsúly pedig az érintésmentességre került.

Ezzel függ össze, hogy a személyes és csomagponti átvételt felváltotta a házhozszállítás, amely érintésmentesen is megvalósítható. Ez a megoldás nemcsak kényelmesebbnek, de sokkal biztonságosabbnak is bizonyult. Olyannyira felpörgött a házhozszállítások mennyisége, hogy a GKI Digital adatai szerint a futárszolgálatok a karácsonyi időszakra jellemző, vagy azt meghaladó csomagmennyiséget szállítottak ki.

A szükségállapot különleges megoldásokat hozott magával. Ilyen például a Tesco és az Auchan dobozos szállítása, amely egy zártláncú élelmiszer-kiszállítás, vagy éppen Dunakeszi drive-in piaca, ami az érintésmentes bevásárlás egy kiváló példája.


Fenntartható-e a bővülés?

Az e-kereskedelem 2020-ban fordulóponthoz érkezett. Az, hogy át tud-e lépni a következő fázisba és képes-e megtartani a megnövekedett vásárlószámot, az a kereskedő cégeken áll vagy bukik. Amennyiben tudnak nyitni az új megoldásokra, előtérbe helyezni a vásárlók igényeit (mind a termékszortiment, mind pedig a vásárlói élmény tekintetében), akkor folyamatos bűvölés és növekedés prognosztizálható.


Előtérbe került a a webshopok nyújtotta felhasználói élmény


Szeretné hatékonyabbá tenni webáruházi rendszerét, mobil applikációját profi IT tanácsadók segítségével? Vegye fel a kapcsolatot szakértőinkkel kapcsolati űrlapunkon keresztül!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.