Kötelező lesz a hazai webshopoknak az MPL szállítás

Március 28-tól a B2C webáruházaknak az MPL szolgáltatását is biztosítaniuk a vevőiknek – Nyilvánosak a díjak is

2024. március 28-ától minden hazai webáruháznak biztosítania kell az MPL-es szállítást webshopjában egy kormányrendelet módosítása értelmében. A rendelkezés a B2C webshopokra vonatkozik. Ez nem azt jelenti, hogy kizárólag a Magyar Postával szállíthat, de a csomagküldés lehetőségei között fel kell tüntetnie, az árakkal együtt.

Számos jogszabály-változással kell a hazai webshopoknak szembenézniük, amelyek közül az egyik legfrissebb, hogy 2024. március 28-tól az általuk értékesített áruk kézbesítéséhez a honlapjukon választási lehetőségként fel kell tüntetniük a Magyar Posta Zrt. által nyújtott postai (kézbesítési) szolgáltatást is.
Mindezt a postai szolgáltatások nyújtásának részletes szabályait tartalmazó 335/2012. (XII. 4.) kormányrendeletet módosítása írta elő.


Milyen webáruházakra vonatkozik a rendelkezés?

Az új jogszabály szöveg értelmében: „A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

Az érintett jogszabály szerint tehát minden olyan webáruház üzemeltető, aki fogyasztók részére értékesít - tehát B2C webshoppal rendelkezik -, biztosítania kell vevői számára a postai szállítási mód lehetőségét. Ez nem csak a magyar webshopokra, hanem a külföldi webáruházakra is vonatkozik, amennyiben Magyarországra értékesítenek - magyarázta a Virtualjog cikke


Az MPL csak egy opció lesz

Az MPL jelenléte a szállítási megoldások között ugyan kötelező lesz, de ez nem jelent kizárólagosságot. A webshopok jogosultak a továbbiakban is minden más kézbesítési szolgáltatóval, futárral is szerződést kötni, és azok elérhetőségét feltüntetni a honlapjukon.
Azonban a kormányrendelet alapján az MPL-nek akkor is biztosítani kell a postai kézbesítési szolgáltatás nyújtását, ha minden más postai (kézbesítési) szolgáltató elzárkózik a kézbesítéstől.


Ezek a Magyar Posta díjai

A Magyar Posta Zrt. a webshopok számára az egyedi szerződésben, vagy az általános szerződési feltételeiben meghatározott árakon biztosítja a postai (kézbesítési) szolgáltatás igénybevételének lehetőségét. Minden érintett webshopban – egyedi szerződés eltérő rendelkezése hiányában – az alábbi árakat szükséges feltüntetni:

  • Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.

A Magyar Posta országszerte több mint 2200 postával, mintegy 350 mobilpostával, 550 MPL csomagautomatával, országosan kiterjedt postai hálózattal rendelkezik.


A díjak igénybevételéhez nem szükséges egyedi szerződést kötni

A kormányrendelet értelmében a webáruházakat nem terheli szerződéskötési kötelezettség, nem szükséges írásos formájú szerződést kötni a Magyar Posta Zrt.-vel, elegendő a Magyar Posta Zrt. postai (kézbesítési) szolgáltatásának többi szolgáltatóval azonos módon történő feltüntetése a honlapon.

A díjak igénybevételéhez tehát nem kell egyedi szerződést kötni a webshopnak, de regisztrálnia kell magát az alábbi linken: www.posta.hu/webaruhazi_regisztracio 


Mit tegyenek a bérelt webshopot, illetve egyedi webshopmotort használó kereskedők?

A Magyar Posta a jogszabályi kötelezettségnek történő megfelelés biztosítása céljából felvette a kapcsolatot a legnagyobb, ún. webshopmotor–fejlesztőkkel (pl.: WooCommerce, UNAS, Shoprenter, Shopify, Magento, Shoptet) annak érdekében, hogy az MPL szolgáltatás lehetőségét határidőre elérhetővé tegyék rendszereikben ügyfeleik részére. Ám mint a Magyar Posta rámutat: a jogszabálynak való megfelelésre nem a webshopmotor-fejlesztők, hanem közvetlenül a webáruház tulajdonos köteles, ezért fontos, hogy érdeklődjön a fejlesztő partnernél a fejlesztés státuszát illetően.

Egyedi webshopmotor esetén lényeges, hogy a tulajdonos a határidő figyelembevételével kezdje meg a webáruház honlapján a szükséges fejlesztést.


MPL: magasabb szintű szolgáltatásra is lehetőség van

Amennyiben a webshop tulajdonos az általános szerződési feltételeinkben meghatározott postai szolgáltatást veszi igénybe, úgy a vevő által megrendelt terméket az MPL nem áll módjában háznál (vagyis a kereskedő telephelyén) felvenni, azt a postahelyen lehet feladni a megrendelő ügyfél számára.

Amennyiben a kereskedő a magasabb szintű, nagyobb számú értéknövelt szolgáltatást és egyéb speciális feltételt tartalmazó postai (kézbesítési) szolgáltatást választja, úgy a szerződött üzleti partnerek részére a postai szolgáltatáshoz kapcsolódó többletszolgáltatásokat kedvezőbb áron nyújtja az MPL, és a megrendelt értékesített termékek háznál történő átvételére is lehetőséget biztosít.

A LogiNetnél dolgozunk már azon, hogy a Logishop webshop támogatást nyújtson a jogszabályi megfelelőséghez. Az ehhez szükséges intézkedéseket elkezdjük, így a Logishop webshop tulajdonos az MPL szolgáltatás lehetőségét elérhetővé tudja tenni a webáruházában.
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.