Megújult a lengyel Auchan e-commerce rendszere

A LogiNet, az Auchan Magyarország és a Revolution együttműködésében megvalósult nemzetközi projekt tapasztalatai, kihívásai

2021-07-05

Közel egy éves munka után, 2021 februárjában élesedett a lengyelországi Auchan webshop rendszere hat áruházban. A nemzetközi projekt szinte kizárólag online egyeztetésekkel történt a COVID-19 miatt, a projekt sikeres megvalósításáig többlépcsős út vezetett, amelynek része volt 2020 nyarán egy kezdeti, limitált funkcionalitással működő webáruház elindítása is. A projekt több szereplő gördülékeny együttműködésének eredménye: a fejlesztést a LogiNet és a Revolution Software végezte, az Auchan Magyarország IT-csapata a specifikációban, az üzleti igény kialakításában, a projekt menedzsmentben vállalt hatékony szerepet. A fejlesztés sajátosságait, kihívásait esettanulmányunkban mutatjuk be.


Előzmények, piaci háttér

lengyelországi Auchan több mint 40 százalékos piaci részesedésével a legnagyobb kiskereskedelmi üzletláncnak számít az országban, az online csatorna erősítése elengedhetetlenné vált számára. 

Az online értékesítési csatornáját 2011-ben indította el Auchan Direct néven, ahol kezdetben élelmiszereket lehetett vásárolni, majd 2019 óta a kínálat kiegészült a nem élelmiszer termékekkel. A webáruház Varsót és környékét szolgálja ki házhozszállítással, bolti átvétellel (Click&Collect), illetve csomagautomata átvétellel.

Dinamikusan növekvő lengyel e-commerce piac

Lengyelországban az online piac 2019-ben 16 százalékkal (becsült piaci érték 14 milliárd euró), 2020-ban 25 százalékkal bővült (becsült piaci érték 17.5 milliárd euró), az elmúlt két évi teljesítményével pedig a világ 13. leggyorsabban növekvő piacának számít. A prognózisok is impozánsak: 2021-re 21, 2025-re pedig 36 milliárd eurós online szegmenssel számolnak.

“Az adatok tükrében érthető, hogy a lengyel Auchan miért szeretett volna online terjeszkedni. Már 2019-ben elkezdtek érdeklődni, eljöttek hozzánk Magyarországra, esettanulmányokat végeztek annak érdekében, hogy egy e-commerce rendszert vezessenek be. A korábbi rendszerük elavult volt, nem volt hozzá támogatás sem gyártói, sem vállalati oldalon, és mivel emiatt fejleszteni sem tudtak, a terjeszkedésüket gátolta. Valamit lépniük kellett” - fogalmazott Czeglédi Miklós, az Auchan Retail Magyarország digitális igazgatója.


Célok és kihívások: Országos lefedettség elérése egy korszerű webáruházzal

webshop továbbfejlesztését már egy új IT megoldással kívánta meglépni a lengyel Auchan, és a szoftverfejlesztéssel az Auchan Magyarország e-commerce rendszerét 2016-ban kialakító LogiNetet és Revolution Software Kft.-t bízta meg. Az e-commerce rendszer mellett a tervekben mobil applikáció indítása is szerepelt, és szolgáltatásaival immáron az egész ország területét kívánta lefedni.

A lengyel ügyfél a helyszínen térképezte fel a magyar Auchan működését, majd kialakította azon funkciók listáját, amellyel el szerette volna indítani a webáruházat. A magyar fejlesztők pedig elkészítették a bevezetés mellett a különböző fejlesztési igényekre az ajánlatot, és 2020 februárjában elindult a projekt.

A lengyel Auchan elképzelése az volt, hogy a működő online csatornájuk (Auchan Direct) első körben megmaradna, az új webáruház az országos lefedettségüket növelné (14 városban tervezték az online értékesítést élelmiszerek terén, míg nem élelmiszer termékek esetében az egész országban). Az Auchan Direct pedig az új webshop elindulását követően olvadna majd bele az online rendszerbe.

A projekt rengeteg egyeztetéssel indult, amire szükség is volt az eltérő gondolkodásmód, az igények pontos megértése, a helyi sajátosságok feltérképezése miatt. Kihívást jelentett az is, hogy a csapatok közötti munkafolyamat kialakuljon, miközben az egyeztetések végig angolul folytak a tárgyalásokon. 

A lengyel fél szoros határidőket tűzött ki célként: 2020 nyarán már egy ideiglenes, limitált funkcionalitással működő, úgynevezett Quick & Dirty megoldással akartak elindulni. Mindez feszített munkatempót követelt meg a magyar fejlesztőktől, hiszen válaszokat kellett adni a nemzeti sajátosságokból adódó igényekre, mint például a másfajta fizetési rendszerek, vásárlói adatbázis, készletek, szállítási megoldások integrációjának kérdésére, a GDPR eltérő értelmezésére, a promóciós termékekre vonatkozó másfajta szabályokra.

Emellett a specifikusan helyi kérésekre (például helyettesítő termékek, magyarországi működéstől eltérő időablakok, csomagolás) is megoldást kellett találni, mint ahogy a designt is módosítani kellett a lengyel nyelv miatt. A webshop design-ját - hasonlóan a magyarországi Auchanhoz - a LogiNet UX csapata, a 22.design végezte.

A lengyel fél számos olyan funkció bevezetését is kérte, amely a magyar webáruháznál nem volt jelen (például eltérő virtuális kuponok, ingyenes kiszállítás, SMS küldés lehetősége), ám az idő szorítása miatt priorizálni kellett ezek között.

A fejlesztések a szokásos “tervezés, becslés - fejlesztés - tesztelés és élesítés” módon történtek, agilis módszertanok használatával.


Megoldás: Egy év alatt elkészült a lengyel webshop és a jövőben tovább fejlődik

Bár az Auchan Magyarországnál is alkalmazott megoldást kezdték el használni a lengyelországi cégnél is, a rendszert értelemszerűen nem lehetett "egy az egyben" alkalmazni lengyel viszonyok között. A jogszabályból adódó sajátosságok, illetve a specifikusan helyi kérések olyan fejlesztéseket is szükségessé tettek, amelyet a magyar rendszer nem, vagy nem teljesen tudott lekezelni.

A jövőt illetően továbbra is olyan üzleti-fejlesztési modellben gondolkodnak, hogy bár az üzleti igények Lengyelországból érkeznek, azt egybevetik a magyar fejlesztési igényekkel, és a közös fejlesztésekkel vállalati szinten méretgazdaságosan próbálnak eljárni. Ez esetben ugyanis csak egyszer kell fejleszteni, és az több országban is használhatóvá válik.

A nemzetközi projekt esetében felmerült specifikumok:

  • Másfajta fizetési rendszerek
  • GDPR eltérő értelmezése
  • Eltérő szabályozás (például promóciós termékekre)
  • Eltérő helyi preferenciák (például ingyenes kiszállítás, SMS küldés, csomagolás, időablak, helyettesítő termékek)

két ország közötti eltérések esetében a fejlesztők próbálták egységesíteni azt, amit lehetett (például tájékoztató mail a cserélt termékek visszajelzését illetően, közvetlen linkek a termékoldalakra), ám több olyan is adódott, amit nem lehetett (például telefonszám, adószám formátuma). Egyes helyi sajátosságok pedig nem várt kihívások elé állították a fejlesztőket, amelyek közül íme néhány:

Boltválasztó: Ami a legnagyobb látványos különbséget jelentette a magyar és lengyel online csatorna között, az a "boltválasztó". Magyarországon csak egy irányítószámot kell megadni ahhoz, hogy elindulhasson a rendelési folyamat, a lengyeleknél ez egy boltválasztó, listával, szűréssel, Google térképpel és az elérhető szolgáltatások megjelenítésével.

Webshop fejlesztés a lengyel Auchan számára

Területileg eltérő készletek fogadják a vásárlókat, ráadásul induláskor még az árak is különböztek (például a paradicsom Gdanskban nem ugyanannyi, mint Wroclawban). Ahhoz, hogy a megfelelő készletet és árakat mutasson a webáruház a vásárlónak, szükséges volt beazonosítani, hogy melyik raktárból (nem pedig melyik áruházból) szolgálják majd ki. Erre készült egy megoldás, ami a háttérben megmondja ezt az információt a háttér-rendszereknek. Jelenleg az árak már nem különböznek az ország egyes részein, ám a készletek, amelyet betöltenek az adatbázisba, igen.

Irányítószám: A házhozszállítás esetén megoldást kellett találni arra a helyi sajátosságra is, hogy Lengyelországban az utca szintű központi adatbázis nem létezik, a beazonosítás, ennek megfelelően a kiszállítás esetén a cím megadása a település és irányítószám alapján történik. (Ez is szerepet játszhat abban, hogy a lengyel Auchan esetében kifinomultabb az ügyfélszolgálat, a vásárlókkal jóval szorosabb a kapcsolat.)

Webshop fejlesztés a lengyel Auchan számára

Online fizetés: Lengyelországban az online fizetést teljesen más jellemzi, mint Magyarországon. Amíg nálunk csak bankkártyával lehet fizetni, addig a lengyeleknél rengeteg online fizetési módszer van: utalhatnak, applikáción keresztül fizethetnek, stb. (Ezeket a fizetési módokat egy online payment szolgáltató fogja össze.) Ez azt is jelenti, hogy a fizetésre sok esetben „várni” kell, ami magyar oldalon szintén nem jellemző.

Webshop fejlesztés a lengyel Auchan számára

Rendszerek integrációja: A lengyel webáruház fejlesztése a komplexitásából fakadóan számos rendszer integrációját  követelte meg. A webáruház a legtöbb adatot Navision vállalatirányítási rendszerből és az interface adatbázisból veszi, a legtöbb egyéb külső rendszer ezekhez csatlakozik.


Eredmények: Hat városban érhető el az Auchan Poland webáruház


Webshop fejlesztés a lengyel Auchan számára

2020. júliusi ideiglenes (Q&D) online értékesítési megoldást 2021 február 14-én követte a webáruház sikeres élesítése. A webshop jelenleg hat városban érhető el élelmiszer termékekre (házhozszállítás egy helyen van, a többi esetében egyelőre Click&Collect megoldás van). A nem élelmiszer termékek esetében őszre tervezik az indítást.

“Az eddigi adatok azt mutatják, hogy az online árbevétel 80 százalékkal nőtt 2021-ben 2019-hez képest. Havonta 2.5 millió látogató van az oldalon 2.5 %-os konverzióval, és most már elérték a napi 800 megrendelést friss élelmiszer tekintetében, ami folyamatosan növekszik” - számolt be az eddigi eredményekről Czeglédi Miklós, az Auchan Retail Magyarország digitális igazgatója.

Jövőbeni tervek: Újabb fejlesztések, mobil app elindulás

A webáruház esetében a fejlesztések nem állnak meg. 2021-re van betervezve a mobil applikáció bevezetése, illetve ezzel párhuzamosan történne a Customer Diamond (vásárlói adatbázis) integrációja. Ezt követően történne az Auchan Direct migrációja (a régi online csatornájuk, amely jelenleg Varsót és környékét szolgálja ki, beleolvad az új webáruházba) és a non-food aktivitás bevezetése.


Milyen eredményeket ért el új webáruházával a lengyel Auchan? - Nézd meg videón!

Az új e-commerce rendszer fejlesztésénél a sikeresség érdekében hozott kompromisszumokat és az elért eredményeket mutatja be Czeglédi Miklós, Chief Digital Officer az Auchan Magyarországtól.


 

Hogyan aknázhatja ki cégde az e-kereskedelemben rejlő lehetőségeket, akár a nemzetközi piacokon is? Kérd ki a több mint tíz éves e-commerce tapasztalattal rendelkező LogiNet szakembereinek tanácsát!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.