Marketing automatizáció a webáruházaknál

Marketing automatizáció a webáruházaknál

Mire figyeljünk a vásárlóbarát végeredményhez?

2019-10-28

Miért éri meg webáruház-tulajdonosként marketing rendszerre költeni? Mire kell ügyelni a megvalósítás során, hogy végül a plusz funkciók javítsák, és ne rombolják a vásárlói élményt? Cikkünkben erről mesélünk. Plusz megosztjuk egy ilyen integráció tapasztalatait is, ügyfelünk, az Auchan webáruházának példáján keresztül.

A sikeres értékesítésnek van egy titka, ami legalább annyira egyszerű szemtől szemben, mint amennyire dühítően bonyolult, ha webáruház tulajdonosok vagyunk. Ez nem más, mint a személyre szabott kiszolgálás. Amit a nap minden percében egyre több ügyfél követel, mégis alig-alig valósul meg az e-kereskedelmi szektorban. Ironikus módon a problémát pont annak az erőforrásnak a mennyisége jelenti, amivel a vásárlói vágyak kielégíthetőek lennének – a webáruházunkból származó adatoké. Több tízezres látogatói- és termékszám esetén ugyanis ezek kinyerése és feldolgozása emberi léptékkel megoldhatatlan feladatot jelent. Ezen változtathat gyökeresen egy marketing automatizációs rendszer becsatornázása online üzletünkbe.

Hogyan segíti a webáruházi értékesítést egy marketing automatizációs rendszer?

A világ vezető marketing automatizációs rendszerei (pl.: AdobeCertonaDynamic Yield, EmarsysEvergage, IgnitionOne) mesterséges intelligenciák képességeire építenek. Működésükkor ez fogadja, elemzi és értelmezi a webáruházak vásárlói- és termékadatait. A tanuló algoritmus felismeri a vásárlói viselkedés, termékválasztások mögötti mintázatokat, és ezek segítségével képes kikövetkeztetni az érdeklődési kört, a kapcsolódó termékeket vagy a vásárlások ritmusát. Majd ezek birtokában eljuttatja a megfelelő, személyre szabott marketingüzeneteket a megfelelő vásárlóknak hírlevelek formájában vagy épp webáruházunk oldalán.

Egy ilyen rendszer gyakorlatilag digitális formában biztosít egy-egy saját értékesítőt minden egyes webáruházi látogatónak, aki semmi mással nem foglalkozik, mint segíti a vásárlási folyamatot a nap 24 órájában. Így valóban azok a termékek kerülhetnek a kosarakba, amelyek megfelelnek az elvárásoknak. Ráadásul, az ilyen digitális értékesítő nem fárad el, nincs rossz napja, mindig hiánytalanul közvetíti vállalkozásunk legfontosabb üzleti üzeneteit működése során.

Mire ügyeljünk, ha nemcsak új marketing automatizációs rendszert, de elégedett vásárlókat is szeretnénk?

1. Szükségünk lesz egy webáruházra, amely képes megfelelő adatokkal ellátni a marketing automatizációs rendszert!

Ugyan egy marketing automatizációs rendszer rengeteg lehetőséget tartogat, webáruházunkkal történő összekapcsolása önmagában nem garantál eredményeket. Marketingkampányunk sikere azon is múlik, hogy a webáruház képes-e biztosítani minden olyan lényeges adatot, amelyre a rendszernek és a mögötte tevékenykedő tanuló algoritmusnak szüksége van valóban hasznos, személyre szabott ajánlások kialakításához. A fejlesztői csapat szaktudása így ebben a tekintetben is döntő fontosságú lesz.

2. Tudnunk kell, hogyan optimalizáljuk az adatáramlást a webáruház és a marketing automatizációs rendszer között, különben romlik a vásárlói élmény!

Webáruházunk esetében a marketing automatizációs rendszer erőforrását vásárlói és termékadataink jelentik. Ezek mennyiségükből fakadóan ugyanúgy jelentenek hatalmas lehetőséget, mint kihívást, ugyanis több tízezres árukészletnél óriási adatmennyiség folyamatos továbbításáról beszélünk, akár óránkénti rendszerességgel. A rendszer ugyanis csak folyamatos frissülés mellett tudja például, ha egy akciós termék időközben kifogyott készletről, máskülönben tévesen akár vásárlásra javasolhatja azt - ez pedig nem várt ügyfélpanaszokhoz vezethet. Folyamatosan frissülő, nagymennyiségű adat esetében már lényeges, hogy milyen a kódolás minősége, milyen infrastruktúrával valósul meg az integráció, máskülönben túlterhelhetjük a szervereket. Utóbbi érezhetően lassítani fogja webáruházunk működését, ami rontja a vásárlói élményt ahelyett, hogy javítaná azt.

Szerencsére, megfelelő szaktudással fejlesztői oldalról ez nem megoldhatatlan feladat. A LogiNet csapata mindkét szempontot szem előtt tartotta egy sikeres összekötés során az Auchan webáruháza esetében. Erről a cikk végén részletesebben is mesélünk.

3. Összehangolt munkára lesz szükség fejlesztők, marketingesek és jogászok között!

Mivel egy marketing automatizációs rendszer működéséhez nélkülözhetetlenek a vásárlói adatok, nem lehet eléggé kihangsúlyozni annak fontosságát, hogy ezt a folyamatot a hatályos adatvédelmi jogszabályoknak megfelelően kell előkészíteni.

Ez szintén egy olyan terület volt, ami kiemelt odafigyelést kívánt az Auchan-projekt esetében is.

Mennyire bonyolult egy ilyen rendszer összekötése webáruházunkkal? Gyakorlati tapasztalatok az Auchan webáruház tükrében

Partnerünk, az Auchan 2019 elején döntött úgy, hogy marketing automatizációs rendszer segítségével szabja még jobban vásárlóira kiszolgálását webáruházában. Választásuk ehhez a világ egyik vezető, független marketing automatizációs rendszerére esett. A kiválasztott szoftveres megoldásuk követi a fentebb leírtakat. Mesterséges intelligenciája elemzi az adatokat, majd egy tanulófázist követően lehetőséget teremt, hogy személyre szabott kommunikációt folytassunk webáruházunk látogatóival email üzenet, vagy épp a felületen elérhető ajánlódobozok formájában.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatták, hogy már meglévő webáruházzal egy marketing automatizációs rendszer összekapcsolása nem feltétlenül bonyolult, de a folyamat több lépésben valósulhat csak meg. A tanuló algoritmusnak is szüksége van időre, amíg értelmezi a beérkező adatokat, ennek hiányában ugyanis a személyre szabott ajánlások pontatlanok volnának. A LogiNetnél szakértői csapatunk segítségével 2019 februárjában kezdtük meg a rendszer összekötését az Auchan webáruházával, akik digitális értékesítését évek óta támogatjuk megbízhatóan több ponton: webshop, appshop, in-store megoldások, beszerzési folyamatok.

Csapatunk legfontosabb feladata a marketing automatizációs rendszer működéséhez lényeges adatáramlás optimális biztosítása volt a webáruház és a marketing automatizációs rendszer között. De a munkához az is nélkülözhetetlen előfeltételt jelentett, hogy a webáruház képes legyen biztosítani azokat az adatokat, amelyek a rendszer működéséhez fontosak. Szerencsére a webáruházat szintén mi fejlesztettük, így az adatok mennyiségével és minőségével sem volt gond. Az adatok átadását a marketing automatizációs rendszernek pedig sikerült úgy megoldani, hogy az ne lassítsa le a webáruház működését. A folyamat több lépésben, 2019 júliusára valósult meg.

Webáruházára szabott marketing automatizációs rendszerben gondolkodik? A LogiNetnél tudjuk, hogyan hozzuk ki a legtöbbet a lehetőségből egy jól optimalizált összekötéssel! Keresse bizalommal munkatársainkat központi elérhetőségeinken vállalkozásának igényeire hangolt ajánlatunkért!