Hogyan tudok gördülékenyen webshopot kialakítani?

Fogadd meg ezt az 5 tanácsot és rövidebbé válhat az e-commerce platform váltás folyamata

Az online értékesítés terén egyetlen dolog biztos: minden folyamatosan változik. Előfordulhat, hogy a webshop korszerűsítése, felhasználói igényekhez való igazítása és növekedésének biztosítása kizárólag a régi lecserélésével oldható meg. Ahhoz, hogy az új webáruház készítése gördülékenyen, az előzetes ütemtervnek megfelelően haladjon, ezt az 5 tanácsot érdemes megfogadnod.


1. Megfelelő rendelkezésre állás biztosítása

Tapasztalataink szerint ügyfél oldalon legtöbbször alulbecsülik a dedikáció mértékét. Az üzleti igény pontosítása mellett a meglévő webshop lecserélése saját feladatokal is jár a kereskedő számára, ami ugyancsak időráfordítással jár (például tartalomfeltöltés, árak beállítása, ERP szolgáltatóval való kapcsolattartás).

A projekt során számos döntést kell meghozni az ügyfélnek (páldául az üzleti igény validációjával, adatmigrációval, priorizálással kapcsolatban), hogy a megvalósítás gördülékenyen haladjon. Ezért fontos, hogy a vállalat egy olyan csapatot állítson össze, amelynek szereplői a szükséges időben be tudnak kapcsolódni a projektbe, és megfelelő felhatalmazással és dedikációval rendelkeznek.

Milyen szerep- és feladatköröket kell lefedni az ügyfeleknek?

Eddigi tapasztalataink alapján az ügyfeleknek általában 1-2 embert kell dedikálniuk az e-commerce projekt menedzselési feladataira (ez projektmérettől függően változhat). A projekt megvalósításhoz szükséges erőforrást bitosítani a vállalat többi érintett területéről, pl. a beszerzés, értékesítés, logisztika, marketing részéről is.

  • Lehetőség szerint egy személy (projektmenedzser) álljon rendelkezésre a projekt elejétől a végéig. Hasznos, ha széleskörű ismeretekkel rendelkezik az e-kereskedelem, online marketing, illetve a vállalatirányítási rendszer terén.
  • Az üzleti igény felmérésénél, a specifikációs beszélgetéseken szükséges az ügyfél intenzív jelenléte.
  • A specifikáció készítés során a user interjú beszélgetésekbe azokat is érdemes bevonni, akiknek beleszólása lehet a webshop működésébe (például B2B, B2C értékesítő, rendelésfelvevő, raktárkezelő). Hasznos, ha az elkészült specifikációt ők is elolvassák és hozzászólnak.
  • Megvalósítási szakaszban az elkészült fejlesztések, az üzleti igény validációja szükséges az ügyfél részéről, rendszeres egyeztetések során a beszállítóval.
  • A webshop teszteléshez érdemes az érintett szereplőket, stakeholdereket bevonni.
  • Webshop váltáskor felmerülhet, hogy az ügyfélnek facilitátori feladata is lesz az előző és az új webshop motor szolgáltató együttműködésénél.

2. Megfelelő erőforrás biztosítása a teszteléshez

Bármilyen alaposan is tesztel a fejlesztőcég, a projekt átvételéhez szükséges az ügyfél oldaláról történő tesztelés is, bizonyos folyamatokat ugyanis csak az ügyfél tud elvégezni (pl. az ERP rendszerhez általában csak neki van hozzáférése).

A cégek jellemzően alulbecsülik a tesztelés fontosságát, kevesebb időt dedikálnak rá. A tesztelés lehetőséget ad arra, hogy a webáruház működésével kapcsolatos főbb problémák időben, még az élesítést megelőzően felszínre kerüljenek.


3. A migráció tartalmának tisztázása

Előfordulhat az a helyzet, hogy a régi webshopból az újba adatokat kell átvinni (törzsvásárlók adatai, korábbi rendelései, kedvencei, blogtartalmak, fotók, stb). Akár bérelt akár egyedi webáruházból történik az adatok migrációja, lesz olyan részük, amelyek automatizáltan, és lesz olyan, amelyek manuálisan vihetők át az új rendszerbe. Mindig törekszünk arra, hogy az adatok lehető legnagyobb részét automatizáltan migráljuk, de számítani kell arra, hogy előfordulhatnak olyan adatok, amiket manuálisan újra fel kell feltölteni.

Tippek a gördülékeny migrációhoz:

  • Már a projekt induláskor érdemes tisztázni, milyen adatok nyerhetőek ki az előző rendszerből.
  • Az ügyfélnek el kell döntenie, mik azok a tartalmak, amiket szeretne átvinni a régi webáruházból az újba.
  • Fontos, hogy az ügyfél tisztában legyen azzal, mely adatok migrálhatóak automatizáltan, és melyeket kell majd manuálisan feltöltenie.

4. Adatmigráció betervezése a projektbe

Az ügyfélnek tisztában kell lennie azzal, hogy az éles felhasználók adatainak, illetve a régi webshop tartalmának áthozatala időt vesz igénybe. Ez akár két hetet is jelenthet, de az időtartam növekedhet az adatok mennyiségétől függően.

Üzleti döntés is lehet, hogy mikor kezdődjön meg a migrációs tárgyalás az előző webshop motor szolgáltatóval, de ehhez a tesztrendszer átadása előtt nem érdemes hozzákezdeni.


5. Tartalmi elemek feltöltése

Webáruház költöztetéskor érdemes tisztában lenni azzal, hogy a tartalmi elemek feltöltése (például blog, hírek, menüpontok, aloldalak) mennyi időt vesz igénybe.

Előfordulhat, hogy az új felület nem tudja megfelelően megjeleníteni a korábbi webshop blogtartalmát. Ez esetben szükséges az egyes tartalmak újraformázása, a hozzájuk tartozó képek újrafeltöltése, a linkek ellenőrzése. Ezt automatikusan nem lehet megoldani, csak manuálisan. Ez többezer tartalom esetén komoly erőforrást igényelhet az ügyfél részéről.

A tartalom feltöltését érdemes a tesztoldal kialakítását követően elkezdeni, és már a projekt indulásakor ezt a feladatot betervezni. Erre a feladatra kevésbé képzett munkaerő is megfelelő lehet.

  • Webshop váltás kapcsán további feladatokat, nagyobb kihívásokat jelenthet a különböző rendszerek integrációja. Olvasd el az integrációs feladatokhoz kapcsolódó tippjeinket is korábbi írásunkban!

Új webshop indításában gondolkodsz? Megújítanád régi rendszered? Válaszd komplex webshop fejlesztés szolgáltatásunkat e-commerce tanácsadással, tervezéssel, fejlesztéssel és supporttal. Keresd kollégáinkat, beszéljük át, hogyan tudjuk támogatni online növekedésed!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.