E-kereskedelem: online robbanás következik a B2B piacon is

E-kereskedelem: online robbanás következik a B2B piacon is

Trendek és kiemelkedő B2B e-kereskedelmi megoldások az USA-ból és Magyarországról

2019-10-08

Legyen szó a globális vagy épp a hazai piacról, a kiskereskedelem esetében a fejlődés egyik vitathatatlan motorját jelenleg az e-kereskedelem bővülése jelenti. Magyarországon közel 15%-os növekedés mellett már az év első felében 200 milliárdos forgalmat könyvelhet el a szektor, míg az USA-ban hasonlóan erős évet várnak 15,1%-os növekedéssel és 605,3 milliárd dolláros forgalommal. Az adatok és trendek tükrében azonban a szakértők már most figyelmeztetnek: érdemes lesz a gyártóknak, nagykereskedőknek is ismerkedniük az online kereskedelmi megoldásokkal. Megkezdődött ugyanis a villámgyors bővülés a B2B e-kereskedelem területén is. Elképesztő forgalmi előrejelzésekkel 2020-ig, felfokozott várakozással a vásárlók részéről és új, erre a piacra szánt, itthon is elérhető megoldásokkal. A gyors alkalmazkodás most is versenyelőnyt és extra bevételt jelent a cégeknek. Trendkörkép a tudnivalókkal.

Mennyire van a nyakunkon az online változás a B2B piacon?

Bár itthon most kezd kiemelt témává válni, a B2B szektor várható e-kereskedelmi robbanását már 2018-ban tényként kezelték a külföldi előrejelzések. Az eMarketer vonatkozó anyagában akkor az észak-amerikai B2B vállalkozások döntéshozóinak 94%-a jelölte meg kritikus fontosságúnak növekedésük és versenyelőnyük biztosításához az e-kereskedelem fejlesztését. Látszott, hogy a nagyvállalatok beszerzői is szeretnének olyan gyors, kényelmes online vásárlási lehetőségekhez jutni, mint amit a kiskereskedelem világából akkor már ismertek. Amennyiben az új igényekhez hozzávesszük, hogy a B2B szektorban a vásárlások ismétlődően zajlanak, sokkal magasabb értékben, mint a kiskereskedelemben, érthetővé válik: a piac robbanásszerű forgalomnövekedéssel számolt. Ezek között találunk olyan agresszív növekedési pályával kalkuláló várakozásokat is, mint a Frost & Sullivan tanácsadó és kutató cégé. Itt 2020-ig a B2B forgalom növekedése nemcsak lehagyja a kiskereskedelmi szektorét, de képes annak dupláját felmutatni.

Miért egyszerre igény és versenyelőny nem csak gyártónak, de beszerzőnek is a B2B e-kereskedelem?

Amennyiben nagyon tömören nézzük, a B2B értékesítési folyamatok digitalizációja a beszerzőknek a gyorsaságával, áttekinthetőségével extra produktivitást, míg a gyártóknak költséghatékonyságot és kiegészítő üzleti lehetőségeket, extra bevételt biztosít.

Ezt támasztják alá azok az adatok és trendek is, amelyekről a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője, Máriás Zsigmond beszélt előadóként a Bitport legutóbbi zártkörű Manufacture ITkonferenciáján. Ezekből kiderült, hogy hasonlóan a kiskereskedelmi vásárlókhoz, a B2B beszerzők mintegy 90%-a is online keres rá, tájékozódik a termékekről a vásárlást megelőzően. Mintegy 30%-uk már most is online vásárolná meg a termékeket, míg a teljes beszerzési folyamat online lezárása a mostani 38%-ról várhatóan 55%-ra emelkedik majd 2020-ig.

Ismét azok a vállalkozások járhatnak jól, akik követik a fokozódó digitalizációt, idejekorán kiaknázzák az új lehetőségeket saját e-kereskedelmi platformmal. Ezek beszállítói-, gyártó-kereskedői- vagy épp viszonteladói portálokként épülhetnek be új elemként a már létező értékesítési láncba.

A B2B e-kereskedelmi platformok előnyei

A fentebbi e-kereskedelmi platformok beszerzőknek és gyártóknak egyaránt win-win megoldást jelentenek.

Használatukkal a gyártók, nagykerek növelhetik a bevételüket, erősíthetik az ügyfélhűséget, miközben faragni tudnak a költségeiken. Hiszen a folyamatok dokumentáltan, átláthatóan, a vállalatirányítási rendszerekkel összekapcsolva haladhatnak, így csökken a hibamennyiség és az ügyfélszolgálat leterheltsége is.

Beszerzői oldalról pedig nem kell várni az értékesítőkre, minden információ átláthatóan, transzparensen rendelkezésre áll. Így gyorsabb, kényelmesebb a munkavégzés. A jobban nyomon követhető, pontosabb készletezés pedig anyagilag is megtérül.

Amennyiben a rendszerbe az értékesítői jutalékokat is beleépítjük, immár minden adott a zökkenőmentes működéshez.

E-kereskedelem: mitől más a B2C, mint a B2B?

Ugyan van hasonlóság a két szektor kereskedelmi logikája, vásárlói elvárásai között, számos fontos eltérés is akad. Ezek miatt nem lehet(ett) egy az egyben átültetni a már létező kiskereskedelmi megoldásokat a nagykereskedelemre, gyártásra. 

A hasonlóságok között találjuk, hogy bár a digitalizáció erősödik, a klasszikus értékesítési formákat nem kiszorítja, hanem kiegészíti a kiskereskedelemhez hasonlóan a B2B esetében is. Ennek az omnichannelnek nevezett kereskedői trendnek a részeként a vásárlóink a róluk kialakított profiloknak hála minden belépési pontunkon (portálunk termékismertetői, viszonteladói portálunk, bemutatótermünk, személyes találkozás az értékesítővel) ugyanolyan személyre szabott kiszolgálásban részesülhetnek. Szintén a hasonlóságok között találjuk a felhasználói élmény fontosságát, hiszen a B2B esetében is ugyanúgy emberek használják majd az oldalakat. Lényeges, hogy szintén átláthatóan, kezelhetően, gyorsan érjék el, amire szükségük van. Így nem morzsolódnak le a folyamat során, nem terhelik túl az ügyfélszolgálatot.

Az eltérések között pedig olyan lényeges pontokat találunk, mint a több telephely vagy számlázási cím beállításának lehetőségei, több eltérő termékkatalógus megléte, amelyekben személyre szabottan vezetni kell az egyes partnerre leszerződtetett árakat vagy épp a kedvezményeket. Ilyen opciókkal a kedvelt kiskereskedelmi online áruházak nem rendelkeznek. A helyzet egyedi szemléletet és megoldást kíván.

Milyen megoldás képes kiszolgálni a B2B e-kereskedelmi igényeket?

A most felfutó B2B e-kereskedelmi robbanást természetesen fejlesztői oldalról is folyamatos újítások támogatják. Ennek egyik fontos állomása volt a Liferay B2B Digital Commerce Platform bemutatkozása 2019 nyarán, amivel végre elérhetővé vált egy közép- és nagyvállalatokra hangolt online értékesítési felület is. A Liferay a világ egyik vezető nyílt forráskódú portál- és keretrendszere. Megoldásaikban ötvözik a fejlesztőbarát és az üzleti szemlélet előnyeit. Termékeikkel könnyedén hozhatjuk létre, menedzselhetjük a vásárlói életút minden tartalmát (termékismertető és landing oldalak, support), de létrehozhatunk a felületen céges HR vagy épp chat oldalakat is.

Az új B2B e-kereskedelemi termékük mindezt a fenti elvárásoknak megfelelő értékesítési felülettel egészíti ki. Legyen szó gyártásról, nagykereskedelemről vagy épp viszonteladásról, a lead generálástól a lezárásig minden eszközünk megvan termékeikkel e-kereskedelmi platformunk kiépítéséhez. A Liferay képességeire itthoni vállalkozások is nyugodtan építhetnek. A megvalósításban Liferay partnerként számíthat a LogiNet fejlesztőire!

Amennyiben a Liferay technológiájára építve gondolkozik vállalkozása online jelenlétének felépítésében vagy újraépítésében, magyarországi Liferay partnerként számíthat a LogiNet csapatára! Fejlesztőinkkel mind a Liferay portál- és értékesítési rendszer kiépítése, mind az egyedi fejlesztés biztosan időre, jól, vállalkozása igényeire szabva valósul meg. Megbízható magyar e-kereskedelmi specialista erős B2B tapasztalattal –  ez a LogiNet!