Black Friday: mit ér az akció, ha a vásárlók nem találják a kosár gombot?

Black Friday: mit ér az akció, ha a vásárlók nem találják a kosár gombot?

Nélkülözhetetlen UX szempontok a sikeres kampányhoz

2019-10-25

A Black Friday a netes értékesítés vitathatatlan ünnepnapja, súlyos milliárdokban mérhető online forgalommal az egész világon, amelyből egyre több vásárlás kizárólag mobilon bonyolódik. A kutatások szerint azonban a szép számok elfedik a kellemetlen tényt: a rosszul megtervezett felületek miatt rengeteg bevételtől esnek el a cégek. Ezt orvosolhatja a UX (User Experience Design), amellyel a felhasználóink viselkedésének megfelelően építjük fel online üzletünket. Hogyan működik ez a gyakorlatban? A Black Friday esetében mire figyeljünk különösen? Máriás Attila Senior Service Designer segítségével kerestük a válaszokat, aki a LogiNet csoport UX fejlesztésein dolgozó 22 Media vezetője.

Mekkora üzlet a Black Friday?

A karácsonyi vásárlási láz kezdetét jelző nap (idén november 29-re esik) pár éve az e-kereskedelem piros betűs ünnepének számít, és nem is véletlenül. Az Adobe jelentése szerint 2018-ban a Fekete Péntek röpke24 óra alatt 6,22 milliárd dolláros online értékesítést bonyolított le az Egyesült Államokban. Ez az előző év forgalmi adataival összehasonlítva 17%-os növekedést jelent. Ebből közel 33%-ot (2 milliárd dollárt) tisztán mobileszközön költöttek el a vásárlók. De a Black Friday-nek itthon sem kell szégyenkeznie. A GKI Digital adatai szerint a hazai akciók keretében több mint 1 millió rendelést adtak le 2018-ban a vásárlók, melyek összértéke meghaladta a 40 milliárd forintot. Ez nem kevesebb, mint 50%-os (!) bővülésa tavalyi év óta. Igaz, a teljes képhez hozzátartozik, hogy hazánkban változott a kampány jellege is. A korábbi egynapos akció kéthetes időszakra bővült, felvezetésévé vált a karácsonyi ajándékvásárlási láznak. Összességében elmondható: a karácsony előtti 6 hetes időszak szerepe a magyar vállalkozások életében kiemelt fontossággal bír, ekkor realizálják ugyanis utolsó negyedéves bevételeiknek 35-37%-át.

A lenyűgöző számok azonban elfednek egy fontos tényt: a vásárlók viselkedésével nem törődő dizájn, a fejlesztési problémák így is megbosszulják magukat, különösen mobilon. A kutatások szerint a legnagyobb gondot a körülményes, soklépéses vásárlási folyamat, a lassú applikációk és weboldalak, valamint a felugró reklámok jelentik a vásárlási folyamattal kapcsolatban. Ez mekkora probléma? A világ egyik legtöbbet idézett e-kereskedelmi kutatójának, az eMarketernek egyik, idei évre vonatkozó előrejelzésében látszik, hogy a mobilhasználat növekedésének dacára, a sikeresen befejezett vásárlások aránya 20%-kal marad el az asztali gépekétől. Az eladások maximalizáláshoz az új lehetőséget ezeknek az elveszett vásárlásoknak a visszaszerzése jelentheti. Az egyik kulcs ehhez a felhasználói élmény tervezése, vagyis a UX.

Miért elengedhetetlen a felhasználói élmény tervezése // UX Design egy eredményes Black Friday kampányhoz?

Máriás Attila szerint a UX (User Experience Design) rövidítést a leghasznosabba felhasználói élmény tervezéseként értelmezni. Szakértői a fejlesztések tervezése során a leendő vásárlók szokásaiból, viselkedéséből indulnak ki. Felmérik, majd letesztelik, hogy valós vásárlóink milyen logika mentén használnának majd egy online felületet, ott milyen dizájnelemek, funkciók mellett tudják legkényelmesebben elérni céljaikat. Ez vásárlói és értékesítői oldalról is egy win-win helyzet. Az ügyfelek áttekinthetően, a lehető legrövidebb idő alatt vásárolhatják meg, amit keresnek. Míg a vállalkozások számára ez kevesebb lemorzsolódást, növekvő vásárlói hűséget, több ismétlődő vásárlást és magasabb kosárértéket jelent. Amennyiben sikeres Black Friday akciót szeretnénk, ugyanezért megkerülhetetlen a UX: minél logikusabb, könnyebb, kényelmesebb a termékeket megvenni az oldalunkon, annál többet adunk majd el belőle végül a vásárlási láz idején.

Mire ügyeljünk különösen a Fekete Péntek esetében?

Máriás Attila rámutatott, az átgondolt UX a Black Friday-nél is meghálálja magát. Fontos, hogy az akció felülete könnyen navigálható legyen, a keresés pedig gyors. Az akció oldala esetében fontos, hogy azt úgy alakítsuk ki, hogy egy kiválasztott cikknél a korábbi adatok alapján tudjon a rendszerünk kapcsolódó termékeket ajánlani (upsell), vagy fel tudja hívni a figyelmet a hasonló termékekre, amelyek ilyenkor hasznosak lehetnek (cross sell). Egy így felépített folyamat növeli a kosárértéket és az ismétlődő vásárlás valószínűségét is. Ehhez nyugodtan építsünk olyan marketing-automatizációs rendszerre, mint az Emarsys.

A Black Friday esetében Attila tanácsait követve érdemes lehet egyedi terméklistát használni mindehhez, jól beállított szűrőrendszerrel. Ezzel vásárlóink gyorsan tisztába kerülhetnek az igénybe vehető akciókkal.

Design tekintetében a sürgető elemek használhatóak,de csak mértékkel és kellő körültekintéssel. A visszaszámlálókat, raktárkészlet kijelzőket ugyanis szívesen használják a megbízhatatlan weboldalak is - nem szeretnénk, ha ezekhez hasonlítana minket a látogató.

Ugyan már szorosan nem a dizájn világa, de Attila kapcsolódó tanácsa: a siker érdekében kampány előtt, alatt, után egyaránt fektessünk hangsúlyt az etikus magatartásra. A termék akciós ára ne legyen azonos vagy magasabb, mint a nem akciós időszaké, az akciós készletet pedig ne mutatóba vagy csak papíron rendeljük be. A vásárlók ma már rendkívül jól tájékozódnak online, a negatív tapasztalataikat tömegével osztják meg a közösségi média felületeken, így nem éri meg trükközni.

Szeretné digitális értékesítését tervezett online ügyfélélménnyel növelni? Építsen professzionális UX megoldásokra a LogiNettel! Megbízható e-kereskedelmi szaktudás magyar partnertől – ez a LogiNet! Vegye fel velünk a kapcsolatot  vállalkozására szabott megoldásainkért!