A piacon egyedülálló webshopot kínál a Szimpatika partnereinek

A PHOENIX Pharma lehetőséget nyújt a partneri rendszer gyógyszertárainak az online piaci nyitásra

A 2021 szeptember közepén élesedett Szimpatika WebTér egyedi szolgáltatást nyújt tagjainak a hazai gyógyszerpiacon: a Szimpatika partnerpatikáinak saját webáruház nyitást kínál. Ez egyrészt segíti a digitális növekedésüket, miközben a modern és felhasználóbarát rendszerrel versenyképessé válnak az online piacon. A Logishop webshop megoldásra építkezett projekt sajátosságait, kihívásait esettanulmányunkban mutatjuk be.


Előzmények

A PHOENIX Pharma Zrt-vel szorosan együttműködő gyógyszertárak 2007-ben indították el a Szimpatika programot, amely beszerzési és marketing támogató funkciót nyújt tagjainak. Jelenleg közel 400 független taggal rendelkezik.

“A webshop indításának ötlete még a COVID-19 előtt fogalmazódott meg a vállalatnál, a pandémia alatt azonban bebizonyosodott, hogy van létjogosultsága egy ilyen kezdeményezésnek. Magyarországon is érezhetővé vált az a tendencia, hogy a gyógyszertári forgalom egy része átterelődött az online térre. A patikáknak jellemzően nincsen online értékesítési csatornája, ám igény mutatkozott részükről egy webshop elindítására. Egyedül azonban nehezen indultak volna el ezen az úton” - mutatott rá Szombati Gergő, a Szimpatika WebTér e-commerce vezetője.

A Szimpatika a patikák e-kereskedelmi értékesítését támogató üzleti modellt kívánt létrehozni. Olyan modellben gondolkodott, amelynek keretében egy kulcsrakész webshopot nyújtana át a gyógyszertáraknak, azaz online értékesítési lehetőséget biztosítana a tagjainak. A partnershop jellegű projekt fejlesztésére tendert írtak ki. Olyan fejlesztő partnert kerestek, amelynek integrációs tapasztalata van, stabil, megbízható, nagyszámú és felkészült fejlesztői csapattal, megfelelő referenciával rendelkezik. A projekttel végül a LogiNetet bízták meg.


Célok

A Szimpatikának már havi több százezer látogatóval rendelkező weboldala volt, amely tartalom oldal a márkanevet és ismertséget erősítette, vásárolni azonban nem lehetett rajta.

A Szimpatika elképzelése az volt, hogy az új webáruház szoros kapcsolatban legyen a honlapjával, azaz a szimpatika.hu oldallal. A látogatók, potenciális vásárlók innen érkeznének a Szimpatika WebTérre, ahonnan a patika kiválasztását követően a vevő az adott gyógyszertár webáruházába juthat el. A WebTér tehát támogatja a B2B jellegű, partnerhálózati működésű modellt (a Szimpatika a tagjainak átnyújtja a webshopot), míg a patikák B2C modellben szolgálják ki az ügyfeleket.

Fontosnak tartotta a Szimpatika, hogy a gyógyszertárak árképzése, készletgazdálkodása önálló maradjon, tehát saját maguk döntsék el, hogy mit forgalmaznak interneten és mennyiért, a jogszabály által nem engedélyezett vényköteles gyógyszerek kivételével. 

A Szimpatika számára lényeges volt az is, hogy olyan webshopot nyújtson át a patikáknak, ami minél kevesebb adminisztrációs teherrel, extra feladattal jár számukra.


Kihívások

A Szimpatika WebTér partnershop projekt 2020 júniusában indult. A fejlesztés a Logishop webshop alapjaira épült, számos egyedi fejlesztéssel.

A projekt főbb kihívásai:

1. A többféle patikai rendszer összekapcsolása

A patikák a fizikai gyógyszertárban történő értékesítéshez eltérő szoftvereket használnak, amelyeket össze kellett kötni a webshoppal, illetve szükséges volt az interface tisztázása. A folyamatok és a megoldások közös nevezőre hozása jelentett kihívásokat.

2. Azonos termékkör, amely patikánként eltérő árakkal jelenhet meg

A webshopban lévő termékek köre (webshopos termékkör) azonos, azonban patikánként eltérhet, hogy melyik patika mely termékeket értékesíti a saját webshopjában. Minden terméknek van termékadatlapja, ami részletesen elmondja az összes információt a termékről, de minden patika külön árazással rendelkezik. Attól függően, hogy a felhasználó melyik patikát választotta ki, mindig az adott patika árát látja majd. (A patikai webshopban nem lehetnek eltérő árak a patikai bolti árakhoz képest.)

3. Integrációk

A komplexitás és a különböző rendszerek összekötése az integrációs folyamatokra (ERP) is kihatottak. Többféle patikai rendszer van a patikákban, amelyeket a patikák a fizikai boltban történő értékesítéshez használnak. A partnershop szükségessé tett egy köztes rendszer kialakítását, ami a patikai rendszereket fogja össze. 

4. A projekt komplexitása miatt a vállalaton belül a megfelelő dedikáció megteremtése

A projekt során számos döntést kellett meghozni a PHOENIX Pharmának (migráció, időközben felmerülő fejlesztési igények, priorizálás), ezért alapvető volt, hogy olyan csapatot állítson össze, amely megfelelő felhatalmazással és dedikációval rendelkezik.

5. Folyamatos és mindenki számára érthető tájékoztatás a projekt menetéről

A webshop fejlesztése sok embert érint a PHOENIX Pharmán belül, hiszen több mindennel össze van kötve, ezért hasznos olyan nyelven kommunikálni az elejétől kezdve, amit mindenki ért. Fel kell készülni arra is, hogy egy ilyen komoly projekt kihat a vállalat életére is, mind negatív, mind pozitív értelemben.

6. A webshop tesztelésére megfelelő időt hagyni

Bizonyos teszteket csak a PHOENIX Pharma tud elvégezni (ERP miatt), ezért lényeges, hogy erre időben felkészüljön. A tesztekre érdemes minden olyan szereplőt bevonni, akik használják majd a webshopot.


Megoldás

A Logishop webshop révén számos új, innovatív funkció került be a Szimpatika webshopjába.

Szimpatika WebTér

1. Patikaválasztó

A webshop nyitóoldalán csak a havi országos Szimpatika akciós termékek jelennek meg árral, valamint a központilag beállított bannereket, tartalmakat látja itt a felhasználó.

Árat és készletinformációt csak patikaválasztás esetén lát a látogató. A patikaválasztóban 3 feltételre szűrhet gyorsszűrővel a felhasználó: vállal-e csomagküldést az adott patika, van-e raktáron a termék (csak termékoldalról indulva), illetve nyitva van-e a kiválasztott patika.

2. Egyedileg alakítható patika aloldalak

Minden patika saját aloldalt kap a webshopban, de ezek egyazon sablonra épülnek. (Az aloldalak és akciós termékoldalak külön, saját linken érhetők el, így a patika saját maga is tudja népszerűsíteni a webshopot.

A patikai nyitóoldalon az információk személyre szabhatók és eltérők (pl. patika fotója, bemutatkozás, telefonszám, email cím, megközelítés, nyitva tartás napokra bontva, elérhető fizetési módok).

A patikaválasztást követően valósulhat meg a vásárlás, ugyanis csak a patikának van kosara és checkout folyamata.

A gyógyszertár saját maga dönti el, hogy a PHOENIX online elérhető termékköréből mely termékeket értékesíti a saját patikai webshopjában és milyen áron. A patikának lehetősége van arra, hogy a PHOENIX termékköréből saját készletén felül is értékesíthessen, hiszen a PHOENIX Pharma akár 1 munkanapon belül kiszállítja a terméket. A gyógyszertár pedig eldöntheti, hogy csak személyes átvételt biztosít a vásárlóinak, vagy csomagküldés útján az ország bármely pontjára eljuttatja a megrendelést.

3. Termékadatlap és szűrők

Minden patika maga döntheti el, hogy mennyi terméket értékesít a Szimpatika WebTéren, így a patikai webshopokban különbözhet a termékkínálat. Minden esetben a webshop felé a köztes rendszer szolgáltatja a kiválasztást követően a termékadatlapot (termékek leírása, fotó, stb.). A termékek között több tételre szűrhet a vevő: készleten lévő termékek, akciós termékek, gyártó neve, ár (min-max).

4. Termékvariáns felépítés

A termékek árai patikánként különbözhetnek, ezért egy multivendor webshophoz hasonló platformot kellett létrehozni a különböző árak megjelenítésére. A termékeket nem tulajdonság alapján különböztették meg, hanem aszerint, hogy melyik patikához tartoznak.

5. Felhasználói profil oldal

A felhasználónak lehetősége van a webshopot böngészni, vásárolni nem belépett felhasználóként is. Belépett állapotban azonban más funkciók érhetők el számára: saját személyes adatok, szállítási és számlázási címek kezelése, korábbi megrendelések, kedvenc patikáim, kedvenc termékeim, készletfigyelés és értesítések kezelése.

A felhasználó feliratkozhat a hírlevélre, amely a perszonalizáció lehetőségét nyújtja: azon patika akciós ajánlatai szerepelnek benne, ahol utoljára vásárolt. (Ha a feliratkozó nem vásárolt a webshopban, akkor ez a blokk nem jelenik meg.)

6. Rendszerintegrációk

Sor került az ERP integrációjára, illetve az egyes rendszerek között bizonyos információkat össze kellett hangolni. 

Fizetési rendszer integrációja nem történt meg, miután a webshopban nincs fizetés, csak foglalás (a fizetés a termék átvételekor történik meg). Számlázás sincs a webshopban, ezt a patikai rendszer végzi.


Eredmények

A WebTér fejlesztése nagyjából egy évig tartott. A projektben a LogiNet részéről tanácsadó, projekt menedzser, backend és frontend fejlesztők, tesztelők vettek részt.

A meglepően magas időráfordítás a megoldás egyediségére és komplexitására vezethető vissza. Nincs jelenleg a gyógyszerpiacon a WebTérhez hasonló, egymástól független gyógyszertáraknak saját webáruházat kínáló szolgáltatás.

“A távlati cél a lehető legtöbb Szimpatika gyógyszertár bekötése a Szimpatika WebTérre” - fogalmazott Szombati Gergő, a Szimpatika WebTér e-commerce vezetője. Hozzátéve: “Az érdeklődés megvan a részükről, hiszen ezzel a konstrukcióval nem csupán egy webshopot kapnak kézhez, hanem technikai, üzleti, marketing támogatást is, ráadásul egy bérelhető platformhoz képest kedvezőbb áron. Valószínűleg egyes patikák nagyobb online forgalmat bonyolítanak le, mások kisebbet, de ez a lehetőség nem csupán erről szól. A saját felület megjelenési alkalmat biztosít a gyógyszertáraknak, ahol a felhasználó informálódhat, rákereshet a termékre, és előfordul, hogy azt nem online, hanem a patikában vásárolja majd meg.”


Jövőbeni tervek

A Szimpatika WebTér élesítését követően további fejlesztésekkel bővül tovább az oldal. Ezek közé tartozna a bankkártyás fizetési mód bekötése, a termékszűrők finomítása, a WebTér hatékonyabb integrálása a szimpatika.hu oldalba.


Milyen kihívásokkal szembesült a Szimpatika az új webshop rendszer kialakításakor és milyen megoldásokat alkalmazott?

Nézd meg a Szimpatika Webtér e-commerce vezetőjével készült videófelvételt!

Új digitális megoldásban gondolkodsz? Segítünk a céged igényeire szabott, egyedi megoldások fejlesztésében. Keresd munkatársunkat ingyenes konzultációért!
A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.