IT-fejlesztések: hogyan alkalmazkodj a változó piaci helyzethez?

A kompromisszumok elkerülhetetlenek a sikeres szoftverfejlesztések érdekében

Az elmúlt egy év több szempontból is kihatott a kereskedők IT-fejlesztéseire, hiszen a piaci eseményekre gyors, hatékony válaszokat kellett adniuk. Mennyiben alakította át, vagy borította fel a cégek szoftverfejlesztéseit a COVID-19? Milyen tanulságokat vittek magukkal 2021-re? Az elmúlt egy esztendő tapasztalatai az Auchan Magyarország, a Netpincér szemszögéből, hasznos tanácsok egy e-commerce specialista fejlesztőcégtől és piaci szakemberektől. A LogiNet április 15-i webinárjáról készült felvételt megtalálod a cikk végén.

A vállalatoknál az informatikai fejlesztési iránya jellemzően egy-két évre előre meg van határozva, ritkább esetben - piaci szegmenstől függően - rövidebb, akár féléves időtávra szól a terv. Az elmúlt évben azonban a legtöbb cég azzal szembesülhetett, hogy a COVID-19 átírta a fejlesztési roadmapet. Hogyan alkalmazkodott a piaci folyamatokhoz a Netpincér, milyen reakciókat tapasztalt a cégek részéről a Revolution, illetve az e-commerce szakértők?


Hogyan változtak az IT-fejlesztési prioritások a járvány árnyékában?

1. Előrehozott fejlesztések

Az élelmiszer-, ételkiszállítási piac igazi boom-ot élt át az elmúlt egy évben. "A COVID egyik következménye volt, hogy a piac elindult egy teljesen új irányba, a “q-commerce” modell felé (quick commerce), ami az élelmiszer gyors kiszállítását jelenti, akár 30 percen belül. Ez amúgy is bekövetkezett volna, ám a pandémia felgyorsította ezt a folyamatot" - mutatott rá Juhász István, a Netpincér Chief Operating Officere. “Nem újraterveztünk, hanem amit kicsit későbbre terveztünk, azt előbbre hoztuk, mivel a versenyhelyzet is felerősödött, mindenki most szeretné megnyerni magának a piacot. Ez pedig odáig vezetett, hogy a negyedéves fejlesztési tervezés még szigorúbb lett” - tette hozzá.

2. Felgyorsult a döntéshozatal a cégeknél

“A COVID-19 nem átírta a fejlesztési roadmapet, hanem a meglévő terveket gyorsabban kellett megvalósítani” - osztotta meg tapasztalait Hamza Gábor, e-kereskedelmi tanácsadó. Több kereskedőnél is voltak olyan elképzelések, mint például személyes átvételi pontok nyitása, különböző fizetési eszközök bevezetése, amely döntéseket a menedzsment folyamatosan halogatta. A mostani helyzet azonban rákényszerítette őket ennek a meglépésére.

3. Újratervezés helyett átszervezés

Bár Juhász Zsolt, a vállalatirányítási rendszereket szállító Revolution Business Development Directora attól tartott, hogy a pandémia miatt az ügyfeleik leállítják a beruházásaikat. De egyetlen futó projektjük sem állt meg, sőt nem is lassult le.

"Az ERP egy komoly beruházás, sokáig tervezik ezt a vállalatok, büdzsét különítenek el rá. Ha elindul, akkor jóval nehezebb félbeszakítani egy ilyen projektet, hiszen ez gyakran a teljes beruházás leírását jelentené" - magyarázta Juhász Zsolt. Inkább azt tapasztalták a cégek oldaláról, hogy a pandémia nyomán "felszabaduló energiát" a háttérmunkára igyekeztek fordítani: nem újraterveztek, hanem másképp szervezték át a munkát.


Megcsúszó szoftverfejlesztések: mire figyeljünk, hogy elkerüljük a buktatókat?

A gyorsan változó piaci környezet, a versenytársak lépései arra késztetik a cégeket, hogy az IT fejlesztéseket minél gyorsabban lépjék meg, kerüljék el az esetleges csúszásokat. Milyen tapasztalatokat szerzett ezen a téren a Netpincér, a Revolution, illetve milyen tanácsokkal szolgálhatnak az e-commerce szakértők?

1. Emberi tényező

“Ha a fejlesztési projektben résztvevő személyek közül valaki távozik, az óhatatlanul meghosszabbítja a projektet” - fogalmazott Juhász István, a Netpincér Chief Operating Officere. Abban az esetben is, ha megfelelően van dokumentálva a folyamat, egy kulcsszereplő kiesése mindent felülír. A megfelelő utánpótlás megtalálása akár hónapokat vesz igénybe, ami azt is jelentheti, hogy két negyedévet is csúszik a projekt.

2. Elegendő idő az előkészítésre

“A fejlesztés előkészítése nagyon fontos, ez akár a projekt 50-60 százalékát is kiteszi. Ha a cég sajnálja erre az időt és a pénzt, az kihat az időtávra” - mondta Hamza Gábor, e-kereskedelmi tanácsadó.

3. Együttműködés a beszállítóval

“Fontos, hogy a cég és a szállító között megteremtődjön egyfajta együttműködés” - hangsúlyozta Juhász Zsolt, a Revolution Business Development Directora. Mindez azt jelenti, mennyire vonják be őket a tervezésbe, elhiszi-e az ügyfél, hogy ehhez ők értenek jobban, és bíznak bennük. Ha hiányzik a csapatmunka, az gátolja a sikerességet.

4. Előregondolkodás, reális tervezés

A vállalatok irreális dolgokat terveznek, irreális dolgokat várnak el a projekt során a változtatásokban, a határidőkben, az árakban, a minőségben - emelte ki Juhász Zsolt. Elvárják, hogy legyen agilis a projekt, miközben az ERP rendszerek esetében a túl gyakori változtatás jelentősen megdrágítja a projektet. A józan ész fontos szerepet játszik a projektek sikerességében.


Hogyan haladhat a leggördülékenyebben a webfejlesztés? 7 tipp az eredményes projekthez

Milyen módszerekkel lehet megelőzni a fejlesztési projektek megcsúszását? Máriás Zsigmondnak, a LogiNet ügyvezetőjének 7 tanácsa, amely hozzásegíti a vállalatokat ahhoz, hogy a szoftverfejlesztés ne legyen költségesebb a várakozásokhoz képest, és ne tartson tovább a szükségesnél .

1. Ragaszkodjunk a különböző részletezettségű specifikációhoz a projekt különböző periódusaiban

2. Menet közben változó igények esetén történjen hatáselemzés, legyenek világos priorizálási feltételek, MVP szemlélet

3. Az integrációhoz kapcsolódó feladatok, szereplők számát nem szabad alulbecsülni

4. Nem szabad alulbecsülni a migrációt, az adatok feltöltését az új rendszerbe

5. Az agilitást, az agilis metodológia elemeit céljainknak, igényeinek megfelelően, a projektre szabva alkalmazzuk

6. Az ügyfél oldalon ne hiányozzon a dedikáció

7. Legyen erőforrás tervezés és azt érintse a változáskezelés

A 7 tippel kapcsolatos részleteket ebben az írásunkban találod.

Auchan Poland: ilyen kompromisszumok születtek a sikeres projektmegvalósítás érdekében

A webfejlesztések során bizonyos kompromisszumot kénytelenek vagyunk kötni, nem teljesülhet egyszerre a három elvárás, hogy a projekt legyen olcsó, valósuljon meg gyorsan és legyen egyúttal kiváló minőségű is. 

A lengyel Auchan is ezzel a helyzettel szembesült, amikor 2019 nyarán úgy döntött, hogy lecseréli meglévő, elavult e-commerce rendszerét, ami gátolta a terjeszkedésüket - vázolta fel a projektet Czeglédi Miklós, az Auchan Retail Magyarország digitális igazgatója, aki együtt dolgozott a lengyel üzletlánc csapatával a projekt során.

A lengyelországi Auchan azt tervezte, hogy a 6 áruházból szolgálja ki az online rendeléseket, leváltja meglévő online rendszerét, az Auchan Directet, bevezeti a nem élelmiszer (non food) rendelési lehetőséget.

A célok meglehetősen ambíciózusak voltak, hiszen a 2020. februári döntést követően a 6 áruház bevonását 2020. júliusára, az Auchan Direct kiváltását 2021. februárjára, a non-food indulást pedig 2021. májusára tervezték meglépni.

Milyen kompromisszumokat kellett kötni annak érdekében, hogy ezek az üzleti elvárások megvalósuljanak?

A fejlesztőkkel megállapodtak egy "Quick and dirty” megoldás elkészítésében, ami egy nagyon limitált funkcionalitással működő online webáruház létrehozását jelentette. Ez lehetővé téve, hogy a vásárolók regisztráljanak, vásároljanak, de a háttérben viszonylag minden manuálisan történt.

A megállapodás értelmében ezt követően több lépcsőben zajlott a projekt: a Quick & dirty 2020 júliusi létrehozását követően az MVP webshop specifikálása és fejlesztése volt soron, majd következett a Quick & dirty megoldás kiváltása az MVP-vel.

Ezt követi a közös kódbázis létrehozása (ez azért fontos, mivel ezáltal a magyarországi és a lengyel modellt nem külön, hanem együtt lehet majd fejleszteni), majd következne az Auchan Direct kiváltása és a non-food aktivitás bevezetése.

A kompromisszumok között szerepelt, hogy az eredetileg meghatározott igényekből visszavettek (csökkentett scope, átmenetileg limitált funkcionalitás), nőttek a projekt költségek, hiszen igazából két áruházat kellett bevezetni rövid idő alatt (plusz fejlesztés, két átállás). Nagyon feszített volt a tempó (pár órás elvárt reakció idők, dedikált kapcsolattartók, direkt kommunikáció és agilisabb működés, ráadásul 90%-ban online munka a Covid miatt), és időben ki kellett tolni a teljes projektet.

Milyen eredményeket hoztak a kompromisszumok?

  • 2020. július 14. “Quick & dirty” indulás 6 áruháznál (hat különböző városban élelmiszeri kiszolgálás Click&Collect módon)
  • 2021. február 14. MVP webshop éles indulása és átállás, ami kiszolgálja ezt a 6 áruházat
  • 2021. júliusban várható a közös kódbázis létrehozása és új vásárlói élmény (UX/UI) bevezetése (az új felületet a várakozások szerint növeli a konverziót és a vásárlói elégedettséget).

“Az eddigi adatok azt mutatják, hogy az online árbevétel 80 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Havonta 2.5 millió látogató van az oldalon 2.5 %-os konverzióval, és most már elérték a napi 800 megrendelést friss élelmiszer tekintetében, ami folyamatosan növekszik” - számolt be az eddigi eredményekről Czeglédi Miklós.


Nézd vissza a teljes webinárról készült videót!