Interjú vállalkozásról, vendéglátóipari fejlesztőpartnerként

A LogiNet ügyvezetője mesélt partnerünknek, a Gasztro Prémiumnak

Új vizekre eveztünk együttműködésünkben régi partnerünkkel a Gasztro Prémium Kft-vel. Az évek során fejlesztőcégként újítottuk meg webshopjukat, IT megoldásokkal támogattuk értékesítőik munkáját a vendéglátás területén. Céges magazinjuk legutóbbi száma esetében viszont nem digitális megoldások terén számítottak ránk, hanem interjúalanyként. Máriás Zsigmond ügyvezetőnket kérdezték a cégfejlesztés kihívásairól. Természetesen, gasztronómiai lapként nemcsak üzlet volt terítéken, az írásból az is kiderül szokott-e a LogiNet vezetője főzni, melyek a kedvenc éttermei.

Mikor derült ki, hogy szívesen vállalkoznál, van benned vállalkozói véna?

A LogiNet megújította a Gasztro Prémium Kft. webshopját, IT megoldásokkal támogatja értékesítőik munkájátTalán kisiskolás koromban kezdődhetett, először anyukám cserepes növényeit árultam az iskolában, aztán a nyári táborban pár száz forintért adtam el az egyik ismerősöm szép, miniatűr olajfestményeit.

A dolog az egyetem alatt fordult komolyra, ekkor határoztuk el az egyik barátommal, hogy programozók leszünk és szeretnénk saját vállalkozást is.

Akkor ez pontosan így történt.

Nem egészen, de végül igen. Az egyetem után szembesültem azzal a dilemmával, hogy egy nagyobb vállalatnál szerezzek-e tapasztalatot, vagy kvázi zöldfülűként kezdjek-e a saját cég alapításába. Végül egy telekommunikációs cégnél lettem gyakornok, de számomra nem működött a dolog, apró fogaskerék voltam egy nagy szervezetben, valódi mentorok és feladatok nélkül. Fél év után váltottam: 2008 szeptemberében megalapítottuk a Loginetet, bár tapasztalatlan, de nagyon lelkes és motivált huszonnégy éves voltam, ezért mertünk belevágni. 

Hogyan emlékszel vissza a kezdeti időszakra?

Az első időszakban a referenciagyűjtés volt a prioritás, sokszor dolgoztunk ingyen vagy túl olcsón, így voltak olyan ügyfeleink, akik nem igazán értékelték a munkánkat. A Loginet-indulással párhuzamosan a doktori képzést végeztem az egyetemen, az ösztöndíjból fizettem a többieket. Eleinte hárman voltunk, kevés üzletfejlesztési tapasztalattal nehéz volt növekvő pályára lépni, ráadásul éppen válság volt.

Mégis sikerült. Volt olyan megrendelés, amelyet a fejlődés katalizátoraként említenél?

Sokat gondolkoztunk, mire kikristályosodott, hogy az e-commerce lesz a mi utunk, egyik ügyfél hozta a másikat, aztán már tudatosan kerestük a lehetőségeket. Nagyon fontos lökést adott, hogy alvállalkozóként részt vehettünk a Vodafone webshop fejlesztési projektjében: láthattuk, hogyan működik egy cég több száz fejlesztővel, milyen a fejlesztési folyamat és dokumentáció, nagyon értékes tapasztalat volt számunkra, a Vodafone pedig azóta is fontos partnerünk.

Említetted, hogy a Loginet indulásakor a sales támogatása és az üzletfejlesztés számos kihívást jelentett. Azóta részt vettél vezetői, management képzéseken?

Azt gondolom, hogy az elmúlt évek tapasztalatait sikerrel építjük be a Loginet mindennapjaiba, egyelőre dedikált üzleti képzést nem végeztem. Rendkívül fontos számomra, hogy van néhány olyan szakmai mentorom, akikkel fontos és előremutató beszélgetéseink vannak. Sokat olvasok, figyelem a szakmai sajtót. Most éppen Daniel Priestley 24 Assets című könyvét ajánlanám, amelyben nagyon sok izgalmas dolog szerepel: például öt csoportba rendezi azokat az értékeket, amelyekre egy profitábilis és jó céget fel lehet építeni.

HR szempontból hogyan valósul meg ez nálatok?

Elengedhetetlennek tartom, hogy olyan légkör legyen egy cégnél, amelynek megtartó ereje van, és ez nemcsak az informatikai szektorban tapasztalható munkaerő-hiány miatt fontos. Tévúton jár az az üzletember, aki csak a számokat nézi, és nem törődik a személyes, szubjektív szempontokkal.

A LogiNet szeretne a termékeladás irányába elmozdulni

A Loginetnél arra törekszünk, hogy igazán jó legyen itt dolgozni: fontos számunkra, hogy a fejlesztőink jól szabályozott folyamatokban vegyenek részt, motiváló feladatokkal találkozzanak, szeressék, amit csinálnak. Abban hiszünk, hogy a szakmailag értékes projektek többet jelentenek a munkavállalóinknak, mint a céges Xbox, vagy a jó kávé. Nekem személy szerint fontos, hogy a be- és kilépő emberekkel is én találkozom először és utoljára, a személyi döntéseket vezetői szinten kommunikáljuk.

A cég történetének 10 éve alatt voltak mélypontok?

Igen, nem is egy. 4-5 éve jutottunk el arra a pontra, hogy a szervezet nem tudta lekövetni a növekedést, nagy volt a fluktuáció, nem találtunk megfelelő kollégákat. Nagyon nehéz volt, de felismertük a problémákat. Komoly építkezést folytattunk, egyre több projektmenedzsert alkalmaztunk, tudatosan döntöttünk projektek mellett vagy ellen. A Loginetnél az ügyfélnek átadott szoftver és termék minősége minden szempontot felülír.

Mi a következő fejlődési szint?

Fontos és értékes munkáink vannak, nagyszerű fejlesztői és projektmenedzser csapatunk van. A következő időszakban a salesre, a marketingre, az üzletfejlesztésre helyezünk nagyobb hangsúlyt, ezeken a területeken szeretnénk előrelépni. A növekedés másik iránya, hogy szeretnénk a termékeladás irányába elmozdulni. Van már saját webshop-applikációnk: hosszú távon jobban megtérül, ha egyedi fejlesztéseinket termékalapon, tudatos sales és marketing mellett értékesítjük.

Hogyan követed a piaci változásokat?

Szerencsére a miénk egy nagyon digitalizált terület, ahol minden online és azonnal történik. Szakmai fórumokon követem a technológiai trendeket, figyelem a Gartner és a Forrester riportjait, mindig szakmailag előremutató anyagokat állítanak össze. A Loginet számára nagyon fontos a hazai szakmai jelenlét: rendszeresen veszünk részt e-commerce és iparági konferenciákon előadóként és mentorként is. A hazai informatikai szféra egyébként gyorsan reagál, a technológia szintjén szinte azonnal itt vannak az új, nyugati trendek. Ami azonban most nagyon vonzónak tűnik, gyakran akár egy év alatt elavul, ezért érdemes jól megfontolni, hogy milyen új megoldásokkal kísérletezünk.

Hogy telik egy átlagos napod?

Fél 9-9-re járok be, gyakran ügyfél-találkozókkal kezdődik a nap. Később egyeztetek a kollégákkal, az operatív vezetővel, a marketing vezetővel, a pénzügyes kollégákkal és a projektmenedzserekkel. Aktívan részt veszek a sales folyamatokban, fontos az első benyomás, sokszor elsőre én megyek el az ügyfélhez.  Késő délutánig dolgozom, igyekszem a hobbijaimra is időt szakítani: West Coast Swing-re járunk, tollaslabdázunk, plusz játszom a céges focicsapatban is.

Hogy írnád le a gasztronómiához fűződő viszonyod?

Szeretek főzni, a Balatonon barbecue-zni, szívesen járok étterembe is, a kedvenceim a Börze, a Traktor Farmfood és az Iguana.

Köszönöm az interjút!

Radnai Dea

A LogiNet a következő időszakban a salesre, a marketingre, az üzletfejlesztésre helyez nagyobb hangsúlyt


Forrás: gasztropremium.hu

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.