B2B webshop készítés a Kedvenc Kereskedőháznál
A nagykereskedelmi FMCG-szektorban (élelmiszerek, illetve a drogériai és a háztartási termékek) tevékenykedő Kedvenc Kereskedőház Zrt. olyan webshop létrehozását látta szükségesnek, amely felhasználóbarát, modern megjelenésű és rendelkezik a számára fontos B2B funkciókkal. Partnerei professzionális online kiszolgálásához a Logishop Pro webshop megoldást választotta. A webshop 2023. nyarán élesedett.
Előzmények
A Kedvenc Kereskedőház Zrt. két közép-magyarországi élelmiszer-nagykereskedő cég fúziójából jött létre 2018-ban. A vállalat alappillére az 1990-ben alapított Kedvenc JM Kft., amely nagyker tevékenységét hentesáru nagykereskedelemmel kezdte, majd folyamatosan bővítette friss baromfi, sertés és mirelit termékekkel. A Kedvenc leányvállalata a budapesti gasztronómia piac meghatározó beszállító cége, a Helit Kft. és az Árvai Húsműhely, amely Mezőtúron található és 100%-ban allergén-mentes, leginkább füstölt termékeket gyárt.
A Kereskedőház másik alappillére az 1993-ban alapított Jégszilánk Kft., amelynek fő tevékenysége kezdetben mélyfagyasztott áruk nagykereskedelme volt, de ma már széles szortimenttel, tejtermékekkel és szárazáruval is kiszolgálja partnereit. A két cég először 2004-ben a Mirbest égisze alatt találkozott.
A Kedvenc Kereskedőház úgy döntött, hogy a mai követelményeknek megfelelő, felhasználóbarát, modern megjelenéssel és funkcionalitással bíró webshop megoldással kívánja professzionálisabbá tenni partnereik számára a rendelésleadás és annak teljesítésének folyamatát. A Kedvenc Kereskedőház korábban nem rendelkezett webáruházzal.
Célok
Elsődleges célja az volt a Kedvenc Kereskedőháznak a B2B webshop bevezetésével, hogy megkönnyítse a partnerei számára a rendelésleadást az online térben, egyúttal tehermentesítse az egyéb csatornákon beérkező, manuális erőforrást igénylő rendelésfelvételt.
A webshop bevezetése a tagvállalatok szoros kapcsolatának tükrében különleges kihívások elé állította a projekt csapatát. A webshop elvárt funkcionalitása és integrációja szinte teljes mértékben megegyezett a Helit (szintén Mirbest tagvállalat) webshopjával, amely elsőként választotta a LogiNet B2B webshop megoldását.
Ugyan a tervezés folyamata során lényeges kiindulópontként szolgált funkcionalitásban, működésben a Helit webshopja, azonban nem feledkezhettünk meg a Kedvenc Kereskedőház egyediségeiről, sajátosságairól.
A felmérési szakasz során, figyelembe véve az előzményeket, főként a működési és megjelenésbeli különbségek és eltérések feltárására összpontosítottunk. A különböző felhasználói útvonalak közös "végigjárását", átbeszélését követően rövid időn belül feltártuk azokat az igényeket, amelyekre a Kedvenc Kereskedőház az induló webshopjának részeként szeretett volna tekinteni.
Megoldás
A Kedvenc Kereskedőház webshop számos olyan funkciót tartalmaz, amely a szektor (FMCG) sajátosságaival függ össze, és segíti a B2B partnerek gördülékeny online kiszolgálását.
Pályázatos partnerek és termékek kezelése
A pályázatos termékek menüelem elsősorban a pályázatos partnerek webshopban történő vásárlását segíti elő, azzal, hogy egy listában összegyűjti azokat a termékeket, amelyet egy adott partner egy adott pályázat keretein belül elnyert.
A pályázatos partnerek olyan partnerek, akik egy kiírt pályázatot elnyerve kizárólag a pályázatban meghirdetett termékek megvásárlására jogosultak.
Az adottságból kifolyólag ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a bejelentkezési adatok megadását követően vizsgálni kellett a bejelentkezési adatok kiértékelésével, hogy az adott partner pályázatos-e vagy sem, és ennek függvényében megjeleníteni az oldal bizonyos elemeit.
- A termékek esetében kizárólag a partnerhez rendelt pályázatos termékeknél került feltüntetésre minden információ, kontroll elem (ár, készlet, kosár gomb). A pályázaton kívül eső cikkeket limitált információval tekinthetik meg a pályázatos partnerek, de nem tudják megvásárolni. Ennek célja az üres oldalak, kategóriák elkerülése.
- Pályázatos termékek listázása: a pályázatos partner számára megrendelhető termékek a 'Pályázatos termékek' főmenü alatt szintén listázásra kerültek. Ez lehetővé tette a partnerek számára, hogy könnyen megtalálják és megrendeljék a számukra elérhető termékeket..
Pályázatos termékek dedikált listaolda
Pályázatos termék találati listaoldalon
Mennyiségi kedvezmény
A Kedvenc Kereskedőház webshopja mennyiségi kedvezményeket kínál bizonyos termékekre. A funkció részeként a terméklista oldalakon és a termékadatlapokon megjelenítésre kerül egy tájékoztató szöveg, amely felhívja a vásárlók figyelmét a mennyiségi kedvezményre. A tájékoztató szöveg tartalmazza a kosárba teendő mennyiséget és azt a kedvezményes egységárat, amelyért a vásárló megrendelheti az adott terméket, ha eléri a mennyiségi határt. A mennyiségi határok termékenként változhatnak és egy termékhez több mennyiségi sáv tartozhat.
A webáruház lehetővé teszi a B2B partnerre szabott árazást
Az árazási függvény – amely egy mennyiségi paramétert is tartalmaz a mennyiség alapú kedvezmény megvalósítása érdekében - intézményre szabott árakat kalkulál, azaz a bejelentkezett felhasználók kizárólag a hozzájuk rendelt árakat látják.
A rendelési határidőt a telephely alapján határozzák meg
A partnerek telephelyekhez vannak rendelve elhelyezkedésük alapján, amelyekhez különböző rendelési határidők tartozhatnak.
A szükséges termék kiválasztását szabadszavas kereső funkció is segíti
A kereső alapértelmezetten rendelkezik szinonima szótár és keresőszó riport funkcióval, amelyek további paraméterezhetőséggel egészíthetőek ki. A kereső által visszaadott találati lista a beírt karakterekhez képest a legpontosabb egyezés alapján kerül megjelenítésre. A felhasználó a termékek, illetve a kategóriák nevében képes keresni.
Szűrő segíti a felhasználókat
A lista oldalakon különböző szűrési feltételeket lehet kiválasztani. A Terméklista oldalon elkülönített szűrő panelban kerülnek megjelenítésre a termékszűrők, amelyek használatával a felhasználó tetszőlegesen szűkítheti a megjelenített termékek körét. Ez a szűrő eltüntethető és megjelentethető. Lehetőség van a listázott termékek szűrésére akciós paraméter alapján is.
Felhasználói fiók
A B2B webáruház lehetővé teszi az ügyfél számára, hogy egy helyen elérhesse a pénzügyi dokumentumait. Így nyomon követheti a még folyamatban lévő, vagy lezárt rendeléseket, szállítóleveleket, visszáru dokumentumokat, illetve láthatja a számláit.
Eredmények
A webshop bevezetése csupán az első lépcsőfok volt, ezt követően még számtalan lehetőség rejlik a továbbfejlődésében.
Ezt mutatja, hogy az élesítést követően folytatódott a közös munka a Kedvenc Kereskedőházzal a LogiNet support szolgáltatásainak keretein belül. A további együttműködés célja, hogy a webáruház funkcionalitását és megjelenítését folyamatosan fejlesszük, bővítsük a felhasználói visszajelzéseknek megfelelően.
Ennek egyik “hozománya” a termék kosárba helyezéséről történő visszaigazolás egyértelműbbé tétele. A gyakorlatban korábban a beúszó gyorskosáron keresztül történt a termék kosárba tételéről való megerősítés. A módosított megoldásban, amikor a felhasználó rákattint a "Kosárba" gombra, azonnal jelzi a rendszer, hogy a kosárba tétel folyamata elindult. Ha a termék sikeresen bekerült a kosárba, a gomb háttere zöldre vált és megjelenik a “Hozzáadva a kosárhoz” szöveg. A jelzés rövid ideig marad látható a gomb mellett, hogy a vásárló észrevegye, majd automatikusan eltűnik, és az alapértelmezett Kosár gomb jelenik meg, hogy ne zavarja a további böngészést.
Nem csak a webshop felületén történtek továbbfejlesztések, hanem az adminisztrátori felületen is. Itt különböző jogosultsági szerepkörök kerültek kialakításra. A cél ezzel az volt, hogy a különböző oldalról érintett csapatok kizárólag a hatáskörükbe tartozó adminisztrátori menüpontokhoz férjenek hozzá teljes jogkörrel. Így például a marketinges csapat a marketing és az értékesítést támogató felületeket tudja kezelni.