5 UX design trend, amivel 2019-ben is lenyűgözhettük a vásárlókat

5 UX design trend, amivel 2019-ben is lenyűgözhettük a vásárlókat

Bevált receptek a felhasználói élmény tervezéshez – látvány, ami vásárláshoz vezet

2019-10-21

A dizájn egy fejlesztési projekt alapvető része, meghatározza felépítésének logikáját, az ahhoz felhasznált technológiát, megoldásokat. Ezzel találkoznak első lépésben az app vagy webshop látogatói, ez határozza meg az első benyomásaikat, dönti el, hogy szívesen vásárolnak nálunk, vagy körülményesnek ítélik meg digitális értékesítési oldalunkat. Ezért is találunk a LogiNet csapatában a fejlesztők mellett külön dizájner stúdiót is, ahol az ehhez a munkához nélkülözhetetlen felmérések, interjúk, tesztelések zajlanak a kész grafikai anyagok kialakításán túl. Ez a UX (User Experience Design), ami a felhasználói élmény tervezésén dolgozik. Az ő munkájukat vezeti Máriás Attila, a 22 Media Senior Service Designere. Segítségével kutattunk fel néhány régi és új trendet, amelyeknek hasznát vették munkáik estében az elmúlt évek során, és még 2019-ben sem veszítették el varázserejüket.

Milyen trendekre érdemes figyelni idén?

Teljes bejárhatóság

A teljes bejárhatóság a nyitóképernyőn kiemelten fontos a mobil applikációknál és a weboldalaknál egyaránt. Lényege, hogy a megnyitás után egyből látszik felületünk minden fő funkciója. Mivel könnyen kezelhető, így a felhasználók is szeretik ezt a törekvést, hiszen időt és energiát takarít meg számukra. A teljes bejárhatóságot persze érdemes gyakorlatiasan értelmezni. Egy oldalnak vagy egy appnak is vannak ugyanis olyan részei – pl. felhasználói profil – amelyeknél ritkábban merül fel az igény a módosításra. Ezeknél a bejárhatóság nem igényel olyan gyors elérést, mint mondjuk a termékkeresés, szállítási módok beállítása vagy a kuponok kezelése. Minden legyen hamar elérhető, de érdemes egy fontossági sorrendet felállítani.

Mint a teljes bejárhatóságot támogató elem, ide kívánkozik még a mobil appoknál, valamint a weblapok mobil nézetében egyre többet használt alsó menü. A megoldás az elmúlt években vált egyre népszerűbbé: az egyre nagyobb kijelzőknek hála, elegendő tér adódott egy alsó, néhány elemes grafikus menünek. Itt a legfontosabb funkciók gyorsan, a hüvelykujjunk használatával érhetőek el.  

A teljes bejárhatóság szellemében dolgozotak a 22 Media dizájnerei a LogiNet fejlesztői csapatával a Vodafone Magyarország webshopjának redesign munkáin is. Itt a felhasználói igények mentén állították össze, tisztították le és kombinálták a legfontosabb funkciókat. A munka eredményeként hibrid felület fogadja a látogatókat, ami egyszerre működik ügyfélszolgálatként és webshopként. Intelligens szűrőfunkciók segítik a vásárlási folyamatot, amelyhez minden fontos belépési pont elérhető már a nyitóoldalról is. Amennyiben szeretnénk csökkenteni a lemorzsolódást appunk vagy webshopunk esetében, ezt a trendet érdemes szem előtt tartanunk. 

Teljesen egyedi készítésű illusztrációk

Ez egy olyan létező irány, amit elsőre sokan támogatnak gondolatban, de végül sajnos csak kevesen valósítják meg. Egy karakterkészlet vagy a márka szempontjából lényeges vizuális világ egyedi megrajzoltatása ugyanis időben és pénzben jelentős ráfordítást igényel. Természetesen egy komoly brand erős márkakampányához az egyedi megoldások mindig jobbak. Hiszen a saját látványvilág növeli a megjegyezhetőséget. Amennyiben ehhez jó szolgáltatás társul, könnyen kiemelheti a vállalkozást a versenytársak közül. Különösen, ha mindezt a célcsoport látásmódjára, életérzésére hangoljuk. 

Hasonló egyedi elemeket készítettünk Attiláék csapatával a Rentingónak is, ahol ezekre egy átgondolt animációs világ is épült a későbbiekben. 

Történetmesélés karakterdizájnnal

Ez egy szintén élő és jól hasznosítható trend, ami akkor is megvalósítható, ha nem feltétlenül építünk egyedi rajzolt tartalmakra. Az ember alapvetően történetekben gondolkozik, így ez egy szolgáltatás bemutatásához vagy egy honlap céljának ismertetéséhez könnyebben befogadható, figyelemfelkeltő, jó eszköz. Ez lehet képregényszerű történet vagy máshogy rajzolt panelek, esetleg ezeknek valamilyen módon kissé animált változata. A megvalósítás során alapozhatunk egyszerű grafikai, pl. ikonos tartalmakra, hiszen inkább a gondolatiság számít, mint az, hány munkaórát tett bele a csapat az illusztrációk elkészítésébe. 

Szívesen alkalmazunk hasonló megoldásokat a LogiNetes projekteknél is. A Servomovement esetében egy grafikusan ábrázolt történet részeként ismertettük például a honlap és a projekt célját. 

De hasonló elemek köszöntek vissza a Witmeup platfromjának fejlesztésében is. Az egyetemi jelentkezőket segítő nemzetközi oldalt neveztük az „Év Honlapja Pályázat” mezőnyébe is. Ide kattintva lehet megismerni a részleteket, támogatni a projektet a közönségszavazáson.

Funkcionális animációk

Utolsó előtti helyre ismét egy hasznos lehetőség került, ami egyszerű, mégis előremutató megoldásokat ad egy honlaphoz vagy apphoz. A dolog lényege, hogy bizonyos elemeket kis animációk egészítenek ki a dizájnban, így a látogató használatuk esetén gyors visszajelzést kap a folyamat sikerességéről

A LogiNet projektek esetében hasonló megoldás például az Auchan webáruházában a kosárba helyezés után felvillanó pipa. Ez egyből jelzi, hogy a kiválasztott terméket sikeresen a kosárhoz adtuk. Animációkat egyébként az oldalak rögzített kis elemeihez is hasznos lehet hozzáadni (lapozók, ügyfélszolgálat chatablak stb.), ugyanis gyorsan felhívják a figyelmet jelenlétükre. 

A szövegezés fontossága - UX writing

A sort egy viszonylag új, és az eddigi grafikai központú tudnivalók szempontjából kissé “kakukktojás” trenddel zárjuk, ami nem más, mint a felhasználói élmény-központú szövegírás. Az új feladatkör hátterében az a felismerés áll, hogy nem elég egy design folyamat végén kiegészítő elemként tekinteni az írott tartalmakra. Hiszen mindegy, mennyire letisztult, könnyen kezelhető egy felület, a felhasználói élményt pillanatok alatt romba döntheti, ha ott túlbonyolított, érthetetlen vagy épp sablonos, lelketlen szövegekkel találkozunk.

A UX writing épp ezért már kezdetektől a felhasználói élmény tervezésének alapvető része, az írók együtt dolgoznak a designerekkel, az ügyféllel. Feltérképezik a célközönség stílusát, hozzá igazítják a tartalmat a márka tone of voice-ához, ügyelnek, hogy az interakció minden ponton (leírások, gombok, egyéb elemek) hozzáadjon a márkavilághoz, élvezhető legyen. Attila szerint fontos kiemelni, hogy a szövegírás már csak azért is fontos UX szempontból, mert egységes nyelvezettel sokkal közelebb kerülhetünk a felhasználókhoz. Bár arra is ügyelni kell – tette hozzá –, hogy ne legyen „eljópofáskodva” a megvalósítás, a funkcionalitás ebben az esetben is maradjon elsődleges. A szövegek eredményességét AB tesztekkel lehet mérni, a konverziók mentén jól kiválasztható, melyik szövegváltozat működik egy oldal vagy app esetében a legjobban. 

Szeretné digitális értékesítését tervezett online ügyfélélménnyel növelni? Építsen professzionális UX megoldásokra a LogiNettel! Megbízható e-kereskedelmi szaktudás magyar partnertől – ez a LogiNet! Vegye fel velünk a kapcsolatot vállalkozására szabott megoldásainkért!