Milyen intézkedések szükségesek egy fejlesztési projekt élesítése előtt?

Milyen intézkedések szükségesek egy fejlesztési projekt élesítése előtt?

Minimális kockázat, maximális biztonság – élesítési tervek a LogiNetnél

2019-08-12

A LogiNetnél minden projekthez élesítési terv készül: a partnereinkkel közösen, előre tervezett élesítési folyamat garantálja, hogy a projektmegvalósítás ebben a szakaszában is minden gördülékenyen történjen, és magas szintű minőséget tudjunk biztosítani a partnereinknek. Az élesítési tervnek köszönhetően gyorsan és pontosan tudunk reagálni a váratlan helyzetekre is, így partnereink arra koncetrálhatnak, ami számukra a legfontosabb – ügyfeleik magas színvonalú kiszolgálására.

A fejlesztési folyamat egyik legfontosabb pillanata, amikor a weboldal vagy applikáció élesítésére kerül sor. Elég azonban egy téves szerver konfiguráció vagy tűzfal-probléma – az élesítés csúszik. Előfordulhat olyan eset is, amikor a korábbi oldal még nem, az új oldal pedig már nem elérhető. Az elérhetetlen weboldalakon nem realizálható eladás, a céget anyagi veszteség éri: a LogiNet éppen ezért minden élesítési folyamatot megelőzően ütemtervvel készül, amelynek segítségével mérsékeljük a kockázatokat és magas szintű minőséget garantálunk partnereinknek.

Élesítés – go live

A LogiNetnél kiemelt kérdés, hogy az adott webapplikációhoz megírt szoftver milyen ellenőrzési folyamatot, code reviewt követően haladhat tovább az élesítési folyamaton. A minőségbiztosítási rendszer garantálja, hogy a fejlesztéseket még a tesztelési fázis során  ellenőrizzük, az esetlegesen felmerülő hibákat, bugokat javítjuk. A tesztelési forgatókönyvben konkrét lépéseken keresztül sorra vesszük az adott webshop vagy alkalmazás funkcióit, megvizsgáljuk, hogy minden a specifikációnak megfelelően működik-e. Az alapos tesztelés mellett a rendszer élesbe állítását megelőzően több alkalommal konzultálunk megrendelőink rendszerüzemeltetőivel, körüljárjuk a különböző rendszerintegrációs kérdéseket, többek között beszélünk a domainek átirányításáról. Ha minden a tervek szerint alakul, megnyomjuk azt a bizonyos képzeletbeli piros gombot, és élesítjük a weboldalt.

Hogyan kezeljük a váratlan helyzeteket?

A gondos felkészülés ellenére azonban adódhatnak problémák, amelyek általában a különböző rendszerek integrációjával, tűzfal- és hozzáférési kérdésekkel, valamint elfelejtett jelszókkal jellemezhetők leginkább. Kiemelten fontos, hogy az iIyen esetekre is készüljünk: a LogiNetnél senior fejlesztőink, tesztelőink, projektmenedzsereink és belső rendszerüzemeltetési szakembereink az adott projekt kockázatait előre felmérik és értékelik. Az élesítési terv részeként előre összeállított priorizációs lista alapján világosan látjuk, hogy váratlan helyzetek esetén a rendszer mely pontján, mely munkatársnak, mikor és milyen mélységben kell beavatkoznia annak érdekében, hogy a rendszer a kívánt határidőre élesben elérhető legyen a felhasználók számára. 

Az élesítési ütemtervet monitorozva folyamatosan követhető a haladás, az egyes részfeladatok státusza, valamint az is, hogy az esetleges csúszások milyen lépéseket tesznek szükségessé. A dokumentumban rögzítjük a stakeholderek és kulcsszereplők elérhetőségeit. Nagyon fontos, hogy a stresszhelyzetben azonnal tudjunk reagálni, ha probléma adódik, nincs idő telefonszámok egyeztetésére. Tudnunk kell olyan banálisnak tűnő apróságokról is, hogy partnerünk mely rendszerüzemeltetőjét ne keressük, mert éppen szabadságon van. 

Mikor léphet életbe a roll-back plan? 

A kezeletlen élesítési problémák, a hosszú órákon át elérhetetlen weboldalak a presztízsveszteség mellett anyagi veszteséget is jelentenek. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy az ütemtervben előre meghatározzuk azokat a pontokat, amelyeknél a kockázatok mérséklése, valamint a profit érdekében időlegesen vissza kell állítanunk a régi rendszert: ilyen esetben beszélünk visszaállítási tervről, azaz roll-back planről. Az élesítési folyamatok azonban rendkívül kis százalékban végződnek visszaállítással: ilyen esetekben az ügyféllel közösen újabb élesítési időpontot egyeztetünk, az újabb élesítésre készülve a tapasztalatokkal és megoldott kérdések leírásával bővítjük az élesítési tervet és a roll-back plant is. Az ismételt élesítést egy rendkívül aktív support-időszak követi, a rendszer nagyon gyakran éjjel-nappali fejlesztői ügyeletet is kap.

Megtérülő befektetés

Az élesítési terv megléte partnereink számára valóban megtérülő befektetést jelent. A LogiNetnél a projektekre dedikált csapatoknak és hosszú távú tapasztalatainknak köszönhetően gyorsan és pontosan reagálunk a váratlan helyzetekre, kezeljük a felmerülő problémákat, így partnereink arra koncentrálhatnak, ami számukra a legfontosabb – ügyfeleik magas színvonalú kiszolgálására.

A LogiNetnél a legjobb kezekben van projektje! Olvasson tovább arról, milyen módszertannal dolgozunk, hogy a legjobb eredményeket érjük el a projektmegvalósítás során, vagy hogyan segíthet előspecifikációs szolgáltatásunk, ha formába szeretné ölteni az ötleteit!